Ep 9 - Att bygga ekosystem för eventarrangörer och testa hur långt man kommer utan riskkapital - Confetti

Av Anna Leijon / 22 November 2021

“I vanliga fall när folk startar bolag idag utgår de ifrån att de ska ta in riskkapital direkt. Vi ställde oss istället frågan: hur kan vi bygga ett bolag utan riskkapital? Hur kan vi ta betalt från kunden direkt, utan omvägar?”

I det nionde avsnittet av Techskaparna får vi träffa Johannes Edelstam och Confetti events. Johannes är en av grundarna samt utvecklare och designer på Confetti. De har byggt ett ekosystem för eventarrangörer med allt från OSA, biljettförsäljning, visualisering och hemsidebygge för events. Johannes och hans medgrundare utgick ifrån att de ville kunna ta betalt direkt av kunden och utmana sig själva att försöka komma så långt som möjligt utan riskkapital. De har haft positivt resultat så långt bakåt som jag kan se på allabolag.se och har vuxit till stor del organiskt från start. Det finns otroligt mycket att inspireras av när det kommer till Johannes och Confetti - produkten i sig, techstacken, prioriteringen av features, finansieringen av bolaget, intäktsmodellen och mycket mer! Missa inte det nionde avsnittet av Techskaparna! Finns där poddar finns! Glöm inte att prenumerera :)

Bra länkar:

Johannes Edelstam är medgrundare, utvecklare och designer på Confetti events. Jag fick tjata lite på dem för att få med dem - många andra kommer faktiskt till mig - men Confetti fick jag tjata på. Skam den som ger sig, till slut ville han vara med. Jag har använt confetti events själv när jag har haft mina webinars, vilket jag brukar ha med jämna mellanrum - för att folka ska signa upp sig, så att jag vet hur många som kommer samt för att jag ska få deras mailadress. Det är snyggare än Google forms och mer praktiskt än andra alternativ.

Confettis produkt fungerar så att de hjälper till att organisera event - såväl IRL som remote - och de hjälper till med allt från OSA:ningar, skapa en hemsida åt eventet, att ha det publikt eller privat, e-mailuppföljning, biljettförsäljning, delning på sociala medier, data-measurement och visualisering, även att live-streama, vilket de såklart tar betalt för av organisatören.

Johannes bakgrund är ganska lik min egen. Både han och jag gick ju båda på KTH, har varit konsulter och egenföretagare och också talare, men han har talat på mycket coolare ställen än jag (vilket i och för sig inte säger så mycket). Han har talat på techworld summit, exempelvis.

Johannes ser Confetti som eventarrangörens bästa kompis. En eventarrangör ska lägga krut på eventet och Confetti tar hand om allt digitala runt omkring. Det har visat sig vara någonting som många behöver - vare sig det gäller konferenser, festivaler, bröllop eller webinars. De har en väldigt bred målgrupp. Traditionellt sett hade deras kunder kanske anlitat en webbyrå för att sätta upp snygg och proffsig site, skicka ut inbjudningarna, live-sända, fixa biljetter och skicka ut allting. Kärnidén har varit att kunna fixa allting själv. Det är tidskrävande att sätta upp en site själv och att ha flera olika integrationer. Confetti har också alltid haft ett stort designfokus. Det ska vara snyggt. De lade krutet på designen. Föreställningen börjar med biljetten och inbjudan är viktig.

Johannes resa inom tech började med att han lärde sig programmera hemma hos sin mormor och morfar i slutet av 80-tal, tidigt 90-tal. Han programmerade basic på Sinclair och sparade på pyttesmå kassettband. Han hade en uråldrig dator - även för sin tid. Sedan introducerade hans kusin honom för visual basic. Här byggde han egna alster. Därifrån började han bygga olika siter och olika verktyg. Han konsultade och under gymnasiet byggde han en e-handel för en byggvaruhandel - där man skulle kunna beställa brädor på nätet - vilket inte fanns då. Det var stort och ambitiös, men kanske för tidigt.

Sedan blev det konsultfirma med kompisar och att frilansa i egen konsultfirma. Det är lärorikt att jobba på den typen av projekt. Johannes tänker tillbaka på hur mycket tid man hade då som man hade kunnat lägga på sina egna projekt, men som man sålde bort. Man var rätt lättköpt, men fick mycket lärdomar i utbyte. Sedan blev det KTH, men han har hela tiden frilansat vid sidan av. Efter KTH drev han eget lite grann och ville ut i världen och se hur man gör saker på riktigt. Så blev det ett internship på Accenture. Han insåg dock snabbt att den där världen är inte för honom. Efter Accenture har han jobbat sig nedåt till mindre ställen hela tiden. Han konsultade på en annan konsultbyrå och parallellt startade meetup stockholm js - ett javascript-meetup. Det växte från några hundra till flera tusen medlemmar. Via stockholm js så träffade han två killar som höll på att dra igång en ny app med fokus på privatekonomi och sparande, vilket var Tink. Johannes var den första anställda på Tink.

Johannes har byggt en del egna grejer som exempelvis affiliate-siter och testar runt lite med sådant. Han hade också sett riskkapitalvärlden och ville bygga en produkt som är drivet av kunder som gillar den och vill betala för den. Han ville ha det så enkelt som möjligt. Han ville inte ha något affiliate-upplägg, utan att folk betalar för tjänsten/produkten. Det är väldigt kul att ha det som målsättning att bygga någonting sådant. Johannes var sist in på Confetti. De startade det under en tid då han jobbade på Tink och höll på med js vid sidan av. Jonny och Martina, de andra medgrundarna, började snacka för de hade också arrangerat events och hackatons. De saknade ett verktyg för att göra hemsidor till event på ett effektivt sätt. Ett verktyg som tar höjd och gör precis det här som vi gör idag. Jonny intervjuade mig i egenskap av att vi gjorde sthlm js tillsammans. Han intervjuade mig om vad en eventarrangör behöver. Vi klickade och han fick komma med på det på den vägen. Efter det drog de igång.

När det kommer till Tech world summit så har Johannes arrangerat meetups och haft en fot inne i talarvärlden. Han har utvecklat en känsla för vad som passar att tala om och tycker att det är kul att stå på scen. Det är roligt att prata på konferens. Något år fick han feeling och satsade på det. Att prata på meetups är bra för då får du en känsla för vad folk vill höra. Du får vana. Johannes skickade in proposals till olika konferenser och blev utvald. Han har föreläst i Kroatien och Rumänien, på Tech world summit och lite andra ställen. Johannes förklarar att man ansöker om att få tala. Det han talade om var Javascript. Han har rört sig lite mellan olika programmeringsspråk, men Javascript har alltid varit i fokus. Att föreläsa på meetup är otroligt givande för då tvingas du förstå själv, menar Johannes. Det är ett superbra sätt att fördjupa sig i saker och ting och ge tid åt självreflektion.

Confetti har arrangerat Nordic js, en Javascript-konferens för designers. De startade det samtidigt som Confetti. Så båda har vuxit tillsammans, men nu har Confetti vuxit ur Nordic js. Så kom de igång med Confetti. De växte tillsammans och Nordic js var Confettis första kund. Medgrundarna pratade om hur de ville driva bolag tillsammans i sin grundartrio. Det är bra att prata igenom hur man vill ha det. De tyckte att det var spännande att se om de kan göra det här utan riskkapital - hur ska det gå till? Hur ska de få in stora kunder? Därför provade att arrangera egna, stora konferenser och se hur det är. Det har hjälpt i produktutvecklingen. De var deras egen i särklass största kund. På så sätt upptäcker man många flaskhalsar och kan testa funktionalitet och veta vad arrangören går igenom. Exempelvis att stå i dörren och checka in folk. De testade på sig själva, vilket var väldigt kul. De ville få verktyget att hjälpa kunderna att arrangera event på ett smart sätt. Framförallt för folk som aldrig har arrangerat ett event tidigare - vad ska man tänka på och göra. Verktyget ska knuffa en i rätt riktning och utbilda - vad är ett bra upplägg, tänk såhär och så vidare. De jobbar idag lite med content creation som marknadsföringsstrategi. De har exempelvis Confettiklubben - dit de bjuder in intressanta talare. Det är ett meetup för idéer kring event. De bjuder in många användare att träffa confetti och varandra, men Johannes medger att de kan bli bättre på att försöka nå ut till nya kunder och att jobba med marknadsföring.

Den första MVP:n fungerade som så att de byggde sidorna helt själva. Spotify var den första riktiga betalande kund, förutom dem själva. Spotify arrangerade ett Diversify-hackathon och använde Confetti för att arrangera. Till alla de allra första kunderna så byggde de sidorna helt manuellt precis som de gjort till sig själva innan. De hade ett anmälningssystem och en specialbyggd sida. Det var en tanke de hade att de skulle göra ett par manuella sidor innan de bygger för mycket. De ville inte ha för stor ambition från starten. Det är lätt att det drar iväg med funktioner som kanske inte riktigt behövs annars. De försökte att inte göra det så generellt så att det inte blir någonting kvar. De ville göra det så fokuserat från början genom att bara täcka in precis det caset som behövdes från början. OSA-funktionalitet är hjärtat i starten. Confetti kan användas gratis ganska långt med den funktionaliteten innan det börjar kosta pengar.

De växte organiskt. Utmaning när man växer är att säga nej väldigt mycket, menar Johannes. Man blir bra på att säga nej. Det är en floskel som folk slänger sig med - att blir bra på att säga nej. Man behöver också kunderna i början. Det är svårt, men försök säga nej så mycket som möjligt. De byggde väldigt mycket funktioner baserat på vad kunderna ville ha. Det gick väldigt bra. De hade redan dragit igång nordic js och arrangerat väldigt stora event själva. När kunderna kom dragandes med stora önskemål så kunde de känna själva om det var vettiga funktioner. Det handlar om att bygga rätt saker tidigt och att prioritera rätt.

De har hela tiden varit drivna av nyfikenhet - hur långt kan vi komma utan riskkapital, utgick de ifrån. De började med att testa att börja bygga och se när tar det stopp. Många kör andra hållet - nu ska vi starta bolag och då behöver vi riskkapital. De gjorde åt andra hållet. Inte stänga dörren, men de provar och ser hur länge de kan köra på utan att ta in riskkapital. De kombinerade det med att bygga en produkt som en kund tycker är så bra att man vill betala för den. Det var inte så mycket mer än så. Det blir jättekomplicerat när man kommer ned till vilka funktioner och kunder man ska prioritera. Man behöver ta fram en strategi för att hitta kunder och för att besluta vilka ska man lägga krutet på. Det är en svår avvägning. De har inte tagit in något riskkapital än, men de kanske kommer göra det. Just nu ser de inget behov av det. Det har dock funnits lägen då de känt att de skulle kunna växa mycket snabbare om de hade riskkapital, men gräset är alltid grönare på andra sidan. De är glada över att de har kunnat komma så här långt utan det. Det finns nedsidor med att ta in riskkapital - att hantera den pressen, jonglera olika viljor, användare, investerare och alla är på en och man måste säkra nya rundor. Det är otroligt imponerande att klara av den pressen. Det handlar om att få pengar in så snart som möjligt jämfört med att bygga relationer och långsiktiga kunder.

Vad är en startup? Varje nystartat bolag är en startup nu för tiden, menar Johannes. Någonstans finns det en definition på att ett startup är ett bolag som strävar efter exponentiell tillväxt, men det gör väl alla bolag egentligen. Att öka med en viss procent varje år, tror Johannes, men det är ett svårt begrepp. Johannes själv brukar inte säga startup. För honom är en startup mer dansen med investerarna och rundorna. Han vill inte ta det ifrån dem som gör det. Det är mer för silicon valley och unicorns kanske.

Det främsta argumentet för att inte ta in riskkapital är… men det finns styrkor med det också - man får exempelvis ett bra nätverk med rätt investerare, menar Johannes. Confetti får förlita sig på medgrundarnas kompisar och kontakter istället. Försöka tillsätta en kompetent styrelse. De är mer “on our own”. De har fått skapa sig en egen styrelse, vilken kan vara en nedsida. Uppsidorna är att det möjliggör att de kan fatta väldigt snabba beslut och stora beslut väldigt snabbt om det behövs. De har jobbat så länge tillsammans och är samkörda - det är en styrka. De kan snabbt behöva skifta fokus - som när pandemin började. Då tänkte de “hur ska vi ta oss igenom det här då? Hur länge ska det här pågå och så?” De prioriterade att implementera att kunna stödja att live-sända direkt via confetti och möjliggöra för flera talare och med helt egna live-sändningar. Det kunde de prioritera och ställa om till snabbt.

Johannes menar att de ser att starta bolag är som ett långlopp. Det är stereotypiskt att köra några extremt intensiva år och sedan få tillbaka för det. Att man har en exit strategy på en gång. Man ser målet redan när man börjar och pushar på hårt för att nå det. Confetti ville ha ett långlopp. De vill hålla hela vägen och må bra på vägen och ha kul. Det här ska ju vara the time of your life - hela tiden. Målet ska vara att vi ska göra det här tillsammans, inte sälja vårt bolag, tycker Johannes. De ska bygga upp det här tillsammans och ha kul medan de gör det. Johannes har aldrig haft ett bolag med investerare, men det är lättare att kunna prioritera att det är roligt och att alla mår bra om man bestämmer själv, tror han. Att bygga en företagskultur som är hållbar långsiktigt. Ett hålla ett helt marathon. Att äta och dricka för att orka hela varvet. Se till så att man kan hålla hela vägen. Det är väldigt mycket press att driva bolag. Det är högre toppar och djupare dalar än annars, menar Johannes. Segrarna blir mycket större, men de andra gångerna blir mycket jobbigare. Det är trots allt inte så lätt alla gånger.

Före corona var deras fokus icke-digitala event. Andelen digitala event var väldigt liten. När Corona kom så var det speciellt eftersom de redan hade live-sänt nordic js varje år, vilket var ett väldigt populärt event. Det var svårt att få biljetter. Från början var det sponsrat att det live-sändes. Confetti-gänget har hållit på med hybrid-event på plats och live-ström länge. Det kändes naturligt, menar Johannes. Det finns dock inte så många kunder som har jobbat så tidigare. Digitala event var nytt för många när Corona kom. Då skulle helt plötsligt allt bli digitalt - det fanns inte en riktig efterfråga innan corona, men sen kom det väldigt fort. Confetti har dock sina rötter i att event händer fysiskt så det blev en snabb omställning, säger Johannes. Nu är det bara digitalt som gäller - vilket är väldigt kul. De kan se på produkten med nya ögon. Det passar jättebra för digitalt event eftersom mycket är likt fysiska event utifrån Confettis perspektiv.

Väldigt många event ställdes in i corona, berättar Johannes. De som gick över till att arrangera digitala event var samma som innan. Confetti hade färre kunder under Corona. Mängden events krympte med 90 % och de som var kvar var de som redan hade digitala events. Man ser inte corona-effekten än i redovisningen på grund av att Confetti har brutet räkenskapsår.

2013 fick Confetti sitt namn. Då var det andra domäner än .com som började säljas. Det fick då bli Confetti.events, berättar Johannes. Allting vad de gör får man allt i ett, vilket ger en tydlighet, menar Johannes. Det har funkat bra. Eventsiterna blir bra i och med att man redan i domänen ser vad det handlar om. Det var dock jobbigt för i början behövde de ange sin mail på olika ställen och den validerades aldrig på grund av den komplicerade domänen.

Första kund var Spotify och det var såklart en mycket prestigefylld första kund. Det var stort när man fick skicka sin första faktura till en så högprofilerad kund. Det var en otrolig känsla när man kan ta betalt för någonting som man har byggt själv. Kunderna betalar för att använda verktyget. De ville inte tjäna pengar på något skumt flöde, utan väldigt rakt på. Det kändes bra att det fungerade, menar Johannes. De frågade sig själva: kan man verkligen göra det så här enkelt? Det var inget komplicerat upplägg med olika investerare osv. De valde att inte ha en intäktsmodell som baseras på reklam, att sälja data eller så, uan att rakryggat ta betalt för en tjänst direkt av kunden.

I början käkade medgrundargänget middag en gång i veckan och jobbade och umgicks tillsammans. Sedan sade de upp sig och började konsulta en dag i veckan i början. De frilansade och levde på väldigt lite pengar. Frilansande är ett ministeg i den riktningen de ville å. Då fick de se många olika techstackar och få erfarenhet från många olika uppdrag, menar johannes. De hämtade inspiration. De satt på co-workingspace Knackeriet. De flyttade in där när Knackeriet öppnade. Ted har startat det, som också har varit med i podcasten i ett tidigare avsnitt, nämligen Episod 4 - Ted Valentin och Jonatan Heyman - cyber cowboys. Det har varit otroligt värdefullt vad gäller nätverk och stöttning att vara med i Knackeriet, menar Johannes.

Ruby on rails var stort då när de startade. Johannes är självlärd och måste bygga allting själv - både frontend och backend. Johnny är en mer teknisk medgrundare med designerbakgrund och frontend. Johannes har erfarenhet av stora javascript-projekt. Node js var på uppgång då. De skulle testa att bygga det i node och det var tidigt i deras historia. Det ekosystemet var inte i närheten av vad det är idag. De drev javascript-meetup tillsammans så det blev ett väldigt naturligt teknikval, trots att det var ungt då. Såhär i efterhand kändes det ändå som att de satsat på rätt häst ett par år senare, tycker Johannes.

Det ekosystemet är idag gigantiskt. Javascript är det största programmeringsspråket som någonsin funnits - inget språk har eller har haft så många aktiva programmerare. De kör javascript genom alltihopa - även i deras mobilappar. Node i backendet, men lite micro-services, uppdelade i mindre appar. Allt ligger inte på ett ställe och cachning kunde de lägga in senare. Sedan har de Postgres bakom det. Postgres hade precis skaffat stöd för json-typer när de implementerade det. Det har de använt hela tiden som en blandning av relation- och dokumentdatabas. Sedan har de en uppsjö av grejer runt det där - React, ember js som var stort då och fortfarande fungerar väldigt bra. Det är typ de och Linkedin som använder det, säger Johannes. De kör sin hosting på Euroko just nu. Det har varit stort i ruby-världen länge och han hade vana att drifta på det. Det är också skönt att slippa hålla på så mycket med infrastrukturen, tycker Johannes. Det är inte gratis att hosta där, men skönt att kunna fokusera på att skriva kod och inte på infrastrukturen. De har autoscalningsfunktioner för sina konstiga lastmönster med ett biljettsläpp som kan innebära att 10 000-tals personer flödar in under kort tid. De har verklig en utmaning med att kunderna väller in och det har fungerat bra för det! Nu med livesändningar blir det en annan typ av trafikmönster, säger Johannes. Det rasar in massa folk som ska kolla på webinars. Autoskalningen har de på så sätt fått väldigt stor användning av.

Deras slutkund jobbar ofta på marknadsavdelningen och inte på it-avdelningen, troligtvis. De försökte hålla emot länge innan de gick med på att hantera själva mailskickandet, säger Johannes. Hans tips är att försöka hålla emot till dess att det inte går längre med funktionaliteten - till dess att de bara måste ha den här funktionen. Hellre en pull- än en pusheffekt. Internt har de långa listor med önskemål och har koll på vilka features som efterfrågas ofta och hur de är formulerade. De börjar med att förstå och kategorisera önskemålen och veckovis tittar de på dem och ser vad som brinner nu. Vilken är den samlade största painpointen just nu? Vad är störst frustration just nu?

När det kommer till det som är tekniskt unikt anser Johannes att det är en stor app som varit med så länge och helt javascript-byggd. De har tillämpat en testdriven approach från början och separerat mycket. De har en kodbas som har åldrats bra och som han känner sig stolt över. Johannes har hela tiden tänkt: nu lägger vi till det här, men hur tar vi bort det sedan då? Det ska ha så liten yta mot resten av appen som möjligt. Liten och testbar. Microservice är ett ord man använder för lite allt möjligt, men johannes tror att man menar helt fristående driftade små delar som pratar med varandra över någon sorts buss, men så är det inte riktigt. Han tillämpar samma filosofi som micro-service, men utan att separera det med http eller cachning mellan två lager. De tillämpar microservices-filosofin, men inte det man traditionellt menar med det begreppet. Dessutom ska allting gå att göra i telefonen samtidigt som de inte har haft kapaciteten att dubbelbygga allting i mobilapp och webb samtidigt. Den mobilappen de har är för att checka in folk - en biljettscanner med QR-kod för folk i dörren. Den har de tagit fram baserat på egna lärdomar. “Hur prickar man av 1500 personer snabbt?”, var Johannes utgångspunkt när de byggde den.

Stripe använder de som betalningslösning, vilket är utvecklarvänligt. De hoppade på dem när de lanserade i Sverige och det har fungerat bra. Swish-betalningar kommer de att llansera inom kort också, säger Johannes. De direktintegrerar med swish samt har en faktura-lösning.

Confetti har från början byggt för att det ska fungera i hela världen. De har internationella kunder, men lägger extremt lite på marknadsföring. De skulle behöva bli bättre på att jobba med marknadsföring och mycket kommer inbound, menar Johannes. De försöker leta upp bolag och vara mer uppsökande. “Ni verkar göra mycket events, vill ni ha en demo?”, kanske de approcherar olika företag med. Den största kanalen är att folk hittar dem organiskt - folk tipsar osv. Folk signar upp sig via hemsidan och använder freemium-delen, säger johannes. De kanske arrangerar ett event privat och sedan för företaget. De säljer sig själva lite grann för gästerna på eventet också i och med att de exponeras för dem. Freemium-produkten ska hjälpa till att marknadsföra, säger Johannes. Confettis kunder anordnar konferenser, konserter, webinars och fester med mera. Det är en tacksam produkt för väldigt många olika typer av events. De ska finnas där eventarrangörerna finns, säger Johannes. De vill täcka in så mycket som möjligt av deras behov och problem.

Corona har varit den stora krisen, säger Johannes. De har alltid haft automatisk övervakning och mätning samt försökt spela säkert. De har inte använt de mest banbrytande teknikerna, utan mest att det ska fungera bra i alla webbläsare. De har en lite mer pragmatisk inställning till det hela, säger han. De har också bara sig själva att stå upp för.

Ett av Johannes tips är att ställa sig frågan: “hur kan vi vänta med riskkapital? Vad har vi för möjligheter om vi inte tar in det? Hur kan vi bygga ett lönsamt bolag?” Johannes fortsätter: “Det är aldrig för sent att ta in riskkapital. Testa först utan! Att frilansa vid sidan av ett tag kan vara ganska nyttigt också och för oss fungerade det väldigt bra. Vi grundare hade pratat igenom hur vi ville jobba och vad som kändes viktigt och vi äger lika av bolaget och det har byggt en tillit från början - man behöver allierade när man driver bolag och folk som kan backa en. Vi funkar väldigt bra ihop. Jag har fått stöd i mina två medgrundare. Det är bra att lära känna folk via meetups. När man bootstrappar är det dessutom bra att tänka: hur ska vi göra det här på jättelång sikt? Ofta tar saker mycket längre tid än man tror. Det är tur att man inte vet hur lång tid saker och ting tar när man startar, avslutar han.

Framöver kommer Confetti också stödja att betala med swish och de kommer släppa mer avancerade biljetter. De kommer att fortsätta att bygga utifrån att det är saker som folk vill ha.

Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga