Podden tar en paus på grund av föräldraledighet. Följ allt annat podcasthosten Anna Leijon gör här!
I den här veckans avsnitt av TECHSKAPARNA intervjuar jag ett par cyber cowboys som lekt vilda västern på internet sedan 2000-talet. Med massvis såväl lyckade som mindre lyckade webbappar och startups i ryggen finns det otroligt mycket att lära från Ted Valentin och Jonatan Heyman.
De hade startupen “tripbirds” tillsammans och pitchade för Daniel Ek samt blev utsedda till “Nordens hetaste startup”. De har byggt event-, hyrbils-, hotellsiter och mycket mer. De är självförsörjande idag, men Jonatan har också frilansat tidigare för att få det att gå ihop rent ekonomiskt. Ted, å andra sidan, gjorde en tidig exit och sålde sin tidningsprenumerationssite för flertalet miljoner på 2000-talet.
Det viktigaste tipset, och någonting som jag inte kan hålla med om tillräckligt, är att för att bygga en techprodukt så behövs tre saker. Du behöver lösa ett problem/tillföra något värde, ha ett sätt att få in dina användare på samt slutligen även ett sätt att tjäna pengar på. Det viktigaste är inte ens att lösa ett problem. Det kan till och med vara så att du bara har användare och kan tjäna pengar på dem, någonting som vi skämtsamt kallar för influencers affärsmodell i podden.
Boutiquehotel.me är en aggregatorsite med boutique hotels och där slutkunden kan jämföra hotell. De tjänar pengar genom affiliatelänkar. Nischen boutique hotell är ursprungligen ett brittiskt begrepp som betyder mindre, exklusiva hotell som inte är en del av hotellkedjor. Det är helt enkelt små fristående lyxhotell såsom Lydmar, Hotell Frans och Skeppsholmen i Stockholm.
Jonatans bakgrund är att han är utvecklare, som har pluggat datavetenskap, och som varit såväl anställd som frilansare och nu egen. Han har alltid tyckt att det är roligt att bygga egna grejer och hade en startup tillsammans med Ted.
Teds bakgrund, å andra sidan, är från handels där han pluggade ekonomi. Han började programmera själv vid sidan av och byggde tidningsbutiken på 2000-talet. Han sålde sedan den 2007 och gick över till att bygga kartsiter istället. Ted har varit en fristående entreprenör och gjort en så kallad exit tidigare. Känslan efter den exiten var att han “måste göra en riktig startup” och bygga ett “riktigt företag”. Han ville göra någonting på riktigt och därför startade han startupen Tripbirds med Jonatan. 2012-2013 startade de Tripbirds som var en social reserekommendationssite.
Jonatan och Ted träffades tack vare att Jonatan och hans vän Robert kontaktade Ted för att de hade byggt en prisjämförelsesite för hyrbilar som hette enbil.se. De hade byggt den, men visste inte hur de kunde marknadsföra en sådan webbtjänst. Därför kontaktade de Ted och det visade sig att det var ganska svårt att marknadsföra en prisjämförelsesite för hyrbilar.
Istället för att satsa på pirsjämförelsesiten för hyrbilar så började de diskutera att göra en startup istället. De diskuterade olika upplägg och tittade på domännamn. Namnet tripbirds.com var ledigt så de köpte det. Efter det började de pitcha för investerare som visade sig vara jättesugna. Exempelvis pitchade de för Daniel Ek på Spotify. De var väldigt framgångsrika medialt sett och blev utnämnda till Sveriges hetaste startup, eller Nordens hetaste startup till och med. De hittade dock inte rätt med produkten. Det hela var ett stort experiment. Dessutom ville Ted bli pappaledig där mitt upp i alltihopa, vilket blev problem. Investerare ville utesluta honom från startupen.
Ted har byggt upp en livsstil som en digital nomad under större delen av sin karriär. Han satt på fik i Stockholm eller jobbade remote i Malaysia. Han ville ha den livsstilen att kunna jobba var som helst och få en intäkt enbart med ens laptop.
Ted använda sig av affiliateavtal och adwords tidigt under internets vagga. Den så kallade arbitragemöjligheten har dock täppts igen vid det här laget. Det går inte att tjäna pengar på det sättet på internet längre och adwords har exempelvis blivit mycket dyrt. Det går dock alltid att bygga upp organisk trafik långsiktigt.
Ted och Jonatan har använt sig lite av strategin att hitta buzzwords tidigt - ord som kommer att trenda och bli större och så har de byggt tjänster baserat på dem. De var helt enkelt tidiga med en site för boutique hotel. De förstod att det var ett up and coming-begrepp. Ingen hade då gjort en site som uppfyller vad folk som söker på det vill ha (såsom jag exempelvis har varit med och byggt vaporwaveclothing.net). Sådana opportunities dyker upp hela tiden och det gäller att ha rätt timing. Provisionen på boutique hotels är en pay per sale-modell som ofta består av omkring 5 % av bokningsvärdet.
Jonatan vill tipsa folk om att det är ett bra upplägg att frilansa samtidigt som du bygger dina egna produkter. Att vara “indie” istället för startup och så kallade indiehackers, indiestartups och indieutvecklare. Fördelen med det jämfört med startups är många, men en av alla är att du är fri att sätta ditt eget schema och din egen planering i mycket större utsträckning. Vi pratar exempelvis om förkärleken för att ta långa sommarlov och segla i skärgården under längre perioder.
Ted frågar mig vad jag vill göra i livet och jag berättar om en anekdot från SVT med en superentreprenör som bara ville ha “massa passiva inkomster”. Det är inte någonting som jag strävar efter, utan jag gillar verkligen att bygga produkter och tror att det är någonting som jag kommer hålla på med hela livet. Flowby är dock en produkt jag skulle kunna tänka mig att settla med. Det vill säga, om det innebär tillräckligt bra ersättning så skulle jag kunna tänka mig att jobba med att vidareutveckla den och bygga upp det företaget.
Ted berättar också om att det har blivit mer och mer viktigt för honom med ett socialt sammanhang - någonting som han idag tycker att han får via sitt coworking space Knackeriet. Tidigare sökte han ett socialt sammanhang via sin startup, men det var fel sätt att gå tillväga, inser han i efterhand.
När det kommer till namnval så säger de att de är rätt banala. De har en massa olika domäner - cirka 2 000 domäner - och aktiva siter ungefär 800 stycken. Med så många siter orkar man kanske inte riktigt vara så kreativ. Om de vill bygga en hårsfrisörsite väljer de kanske håfrisörer.se eller hårfrisörer.nu eller hårfrisortoppen.com - beroende på vad som finns ledigt. En nischad, mindre site är det bra att vara tydlig med namnet med. Varför de har valt .me-domänen är för att de tänker att det betyder “till mig” eller “mig” på engelska.
Det tog dock typ ett år innan boutiquehotel.me tog fart. De försökte få igång det tidigare på olika sätt, men till slut kom det igång av sig själv.
Jonatan har också byggt Hejevent.com, vilken var världens största site för att hitta evenemang. Ett slags rekommendationstjänst för publika facebook-event. Facebook hade tidigare ett publikt API (innan cambridge analytica-skandalen). Du kunde logga in med ditt facebook-konto och få rekommendationer för kommande månadens event baserat på vilka du hade gått på tidigare. Kommande veckans eventrekommendationer skickades också veckovis till ens mail. Intäkterna kom från annonser och Google ads.
Jonatan har också byggt heyweb.com, där du kan bygga enkla hemsidor för lokala småföretag. Exempelvis för frisören i gamla stan som behöver en enkel hemsida. De säger dock att de båda är väldigt lustdrivna och bygger en massa grejer för att se vad som funkar. De testar sig fram. Jonatan har också byggt: spahotelsguide.com, luxuryhotel.world, whatismyaddress.net och longitude.me.
När det kommer till boutiquehotel.me så är det i grunden byggt i python, en django-app, med en ganska klassisk tech-stack, som hostas på egen server som de hyr. Frontend är inte single-page application, utan siten är dokument-orienterad och inte så app:ig. En klassisk website. Ajax och sånt som används, HTML, CSS, javascript, jquery och så vidare.
Ted menar på att han är en så kallad fulhackare och undviker gärna att lära sig nya saker om han inte måste inom programmering. Han vill helst inte byta från någonting som fungerar. Han använder sig av PHP, MySQL och bygger i Dreamweaver (som inte utvecklas inte längre). Det var ett program för länge sedan för att bygga hemsidor (dåtidens visual studio code).
Hotellen till siten hittar de genom att de blir kontaktade av hotell som vill vara med, men de letar också aktivt. Nyligen har de också börjat jobba med frilansare i Ukraina som sitter och hjälper dem med det dagliga - svara på mail, hitta hotell och så vidare. Det är svårt att hitta folk i Sverige som tycker det där är tillräckligt intressant. I många år svarade de inte ens på mail. De börjar bli allt mer intresserade av att jobba med frilansare. De tycker att det är en spännande modell - att bygga ett företag med globala frilansare och att alla kan vara nomads. Ted tycker dock att det är viktigt att göra det själv initialt och outsourca det sedan för att uppnå högsta kvalitet.
Vi diskuterar också att det går bra för Sverige digitalt. Det finns många techbolag från Sverige, men varför är det så? Stockholm och silicon valley. Ted menar på att i en stad som stockholm, där var och varannan person har byggt en e-handel (såsom jag exempelvis har byggt Téamo), så finns det ett visst state of mind. Sverige är också en bra testmarknad. Några av de infrastrukturella förutsättningarna som vi diskuterar har lett fram till det här är god access till internet, mobilt internet, hem-pc-reformen, relativt bra engelska och att Sverige har haft duktiga ingenjörer historiskt.
Deras tips för att bygga en techprodukt är framförallt att se till att ha tre grejer: att lösa ett problem, att ha ett sätt att attrahera användarna av produkten på samt sedan ett sätt att tjäna pengar på användarna på. Många tänker bara på produkten och glömmer marknadsföringen. Hur ska du tjäna pengar? Hur ska du få användare av produkten? Deras tidigare bygge - hyrbilsjämförelsesiten - med den hade de inte tänkt på varken hur de skulle få besökare eller hur de skulle tjäna pengar.
Roni är ett av Jonatans framtida projekt som är en variant av Scrabble och ett mobilspel. Det har inte släppts än, men tydligt är att dessa grabbar är långt ifrån klara som cyber cowboys. Ted har också en ny site på gång: romantichotels.guide.
Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)