Ep. 8 - Serie-techskapare som löser sina egna problem och med en fäbless för utländsk arbetskraft - Proxify - Proxify

Av Anna Leijon / 4 November 2021

I det åttonde avsnittet gästar Viktor Jarnheimer Techskaparna och bjuder på både annonseringshemsidor samt prenumerationstjänster inom B2C, men också marknadsföringsprodukter och konsultbolag inom B2B. Han har programmerat sedan 11 års ålder och har byggt en rad olika företag. Han har alltid tyckt att det har varit roligt att lösa sina egna, ganska enkla, problem, men som har visat sig vara väldigt rätt i tiden och med stor innovation. Exempelvis har han jobbat med att bygga produkter för att lösa frågeställningarna “var hittar jag gratis wifi-nätverk”, “hur hittar jag bästa trafikskolan för att ta körtkort”, men också hur matteproblem kan göras mer intressanta och personaliserade och nu försöker han digitalisera och globalisera rekryteringen av tech-talanger. In och lyssna för att dra lärdomar om hur han byggde alla dessa techprodukter! Finns där poddar finns!

Viktor Jarnheimer är grundare samt CEO på Proxify. De erbjuder en automatiserad matchningstjänst mellan frilansande utvecklare utomlandsifrån och företag. De tjänar pengar genom att ta en cut av det som frilansarna fakturerar företagen. Viktor har också studerat på handels samtidigt som han drivit en rad olika projekt och själv använt utvecklare på distans. Viktor har programmerat sedan han var 11 år. Det som han har byggt själv har framförallt fokuserat på att lösa enkla problem som är rätt i sin tid. Här beskrivs hans olika projekt lite mer ingående:

Bra länkar:

Netfree

Netfree var hans första produkt, vilket var en karta över var man kunde få gratis wifi. Det här var innan man hade lösenord på sin router. På webbsidan kunde man rapportera gratis wifi-nätverk. Privatpersoner brukade rapportera in, men också caféer lade upp sina egna nätverk för att locka dit kunder. I samband med att Skype försökte lansera en telefon brukade Netfree nämnas. De kunda ha upp till 40 000 unika besökare per dag på netfree.com. De tjänade pengar genom klassisk annonsering. När de blev nämnda i en artikel från Aftonbladet eller Expressen kunde de få flera tusen kronor per dag i ersättning från annonsnätverken. De hade också en WAP-version av sin site där det bara var text för att vara så få kilobyte som möjligt, vilket var viktigt på den tiden när internet var väldigt dyrt. En dag fick de dock krav från Eniro att plocka ned deras kartor från deras tjänst, vilka de hade börjat använda på ett inte helt okej sätt. Eniro hävdade copyright-brott och därmed tog de ned allting från siten. De valde att lägga ned sidan. Många hade då redan skaffat lösenord på sin router så det var ändå dags att lägga ned.

Körkortsjakten

Sedan startade Viktor Körkortsjakten. Nuvarande ägaren har tagit plattformen till en helt ny nivå. De köpte den för 10 år sedan av honom. Man kunde betala en månadsavgift som trafikskola för att få lite extra exponering, vilket kunde ta sig uttryck genom olika typer av reklam - banners, mer info i listan och så vidare. Mervärdet för användaren är att jämföra priserna för att ta körkort. Körkortsjakt hade 120 000 besökare varje år. Kärnan var att jämföra trafikskola på pris och andra faktorer.

Evuma

Evuma var en matteplattform och en digital mattebok. Den gick ut på att matteuppgifterna du får ska vara matchade till dig personligen - både på intresse- och kunskapsnivå samt var du befinner dig. Som användare får du uppgifter som handlar om exempelvis hästar och är anpassade till Haparanda, om det är det du är intresserade och där du befinner dig. Det var matteuppgifter för gymnasiet och högstadiet. Du kunde byta ut statistik och den räknade om den staden du befinner dig i. Det kostade 90 kronor per elev och år att använda den här webbsidan. Matteproblemen skrev de själva. Det tog ett år för en person att skriva för en årskull och de kunde byta ut variabler i problemen. De kom i kontakt med en affärsängel som finansierade hela första året från starten. Sedan köpte Natur och kultur upp Evuma, vilka var deras största dåvarande konkurrent. Dagen innan nationella provet var ungefär 10 % av alla de som skulle skriva provet inne samtidigt vid ett och samma tillfälle. Det var enormt många användare inne dagen innan nationella provet 2014.

Albacross

Viktor och hans kollega körde igång ett företag som heter Albacross, vilken är en tjänst där man kan se vilka företag som har besökt ens hemsida. Således ett utmärkt b2b-säljverktyg. Viktor lämnade dock tidigt, men hans kollega drev det vidare och med bravur. Det finns flera sätt att få reda på det vilka företag som har varit inne på din hemsida. En metod är att “tvätta IP:n”. Man ser vem som är avsändaren på en IP-adress. Det går inte lika lätt om man sitter hemma, men om man jobbar på samma adress som företaget är skrivet på så är det enklare. Företag är mer tacksamt att hålla på med jämfört med privatpersoner på grund av GDPR.

Proxify

Viktor har själv erfarenhet av att använda sig av självlärda utvecklare på distans som var väldigt duktiga. Han fick kontakt med honom via ett forum - Stackoverflow. Proxify fungerar som så att de ställer sig emellan och länkar samman duktiga utländska utvecklare med företag. Viktor anser att det är värdefullt att leta efter kompetens inte bara nära dig, utan att titta utomlands också. Rekrytering tar tid och det är svårt att automatisera helt. Idag har Proxify 13 personer som headhuntar och intervjuar utvecklare hela dagarna. Utvecklarna upplever en viss trygghet via Proxify. Jag hävdar att de är ett slags konsultmäklare för tech-talanger utomlandsifrån. Viktor tycker också att det finns fördelar med att vara frilansare jämfört med att vara anställd. Bland annat för att du blir bedömd på din output istället för din input.

Sälj/marknadsföring

När det kommer till sälj och marknadsföring så är Viktor en Adwords-förespråkare, men han har också hållit på med cold calling (som ju är mer hardcore), skickat fysiska brev och experimenterat sig fram med säljet och marknadsföringen. De har till och med skickat ut en bild på Viktor med en kaffekopp och med kundens namn på (vilket gav en ganska bra konvertering). Viktor hävdar att han har skämt ut sig för en stor mängd av Sveriges befolkning med huvudbudskapet “Ring mig om ni behöver duktiga utvecklare”. De har också jobbat med exempelvis Linkedin-meddelanden, men det kan vara svårt att komma igenom bruset.

Tech-stack

Viktor är en PHP-utvecklare. Proxify går nu för tiden mot en mer microservice-arkitektur och kombinerar olika programmeringsspråk. Deras matchningsalgorithm är exempelvis byggd i python för att kunna hantera big data. Med exempelvis Wordpress är man låst, men med Laravell upplever Viktor att han får en bra balans mellan att komma igång snabbt och inte känna sig för inlåst. Om de hade byggt om idag så hade de nog valt någonting som är ännu mer öppet.

Kriser

Under tiden på Evuma så upplevde Viktor krisen att två av hans utvecklare behövde säga upp sig för att rycka in i kriget och att de stod på varsin sida av kriget på Krimhalvön. Det var otroligt tufft, men Viktor menar på att värdet av bolaget är summan av alla problem som man har löst på vägen.

Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga