Podden tar en paus på grund av föräldraledighet. Följ allt annat podcasthosten Anna Leijon gör här!
Det sjunde avsnittet av Techskaparna är en hyllning till Alek Åström som den okrönte APP-kungen och vi får följa hans resa som kantas av supercoola produkter som han byggt helt själv redan från tidig ålder.
Idag är Alek medgrundare och CTO på Done, vilket är en mobilapp och marknadsplats som matchar privatpersoner och hantverkare. Med Done blir hela processen att anlita hantverkare enklare och som ett exempel ersätts offerthanteringen med ett videosamtal. Aleks första kliv in i entreprenörsvärlden var dock med att “chippa xboxar” och sedan byggde han mobilappen “Min firma” som, på sin storhetstid, var otroligt populär och låg över både Angry birds och WhatsApp på “mest nedladdat”-listan.
När de startade Done följde de skolboksexemplet av Agil produktutveckling för att få “proof of concept” tidigt. Alek har dessutom alltid varit passionerad av att hjälpa småföretagare och nu är siktet inställt på att förbättra en bransch som är eftersatt rent tekniskt och innovationsmässigt. Lyssna in för att höra om hans resa, hur du kan gå tillväga för att lyckas lansera din egna techprodukt och om Aleks stora visioner framåt! Finns där poddar finns!
Bra länkar:
Done är, som sagt, en mobilapp för matchning och offerthantering mellan privatpersoner och hantverkare. De tar betalt av hantverkarna för själva matchningsuppdraget. För konsumenten är det enkelt och tryggt att anlita hantverkare för det man vill få fixat eller renoverat hemma. När det kommer till hantverkaren så har de byggt upp ett eget nätverk av rörmokare, elektriker, snickare, golvslipare och som de har kvalitetssäkrat. De matchas mot de förfrågningar som kommer in från konsumenterna. På så sätt ersätts hembesök och strul med offerter med ett videosamtal i appen istället. Dessutom samlas all kommunikation i appen istället för att vara utspridd i olika mail, SMS och telefonsamtal. Hantverkarna kan generera offerter direkt i appen och behöver inte sitta vid datorn.
Alek har varit mobilapp-utvecklare de senaste 10 åren och mer specifikt IOS-utvecklare. Nästan ända sedan App store lanserades och iphonen kom till Sverige. Alek har vuxit upp med att programmera hemsidor och har alltid varit intresserad av entreprenörskap. Tidigt började han med diverse sidoverksamheter. Den mest nämnvärda är att “chippa xboxar”. Det var den första xboxen som kom och som det gick att stoppa in ett chip i som man kunde köpa online och på så vis kunde man låsa upp dem och köra alla möjliga sorters program. Xboxen blev som ett helt mediacenter och det var innan apple TV kom och sådär. Man kunde kolla på filmer och TV-serier. Alek hackade ihop en egen hemsida och satte upp lite annonser i lokaltidningarna. Det visade sig att det var många som ville ha sina xboxar “chippade”. Aleks tonårsrum var fullt med konsoler. Det var Aleks första steg in i entreprenörsvärlden.
Sedan pluggade han till civilingenjör inom IT, men han letade hela tiden efter sidoprojekt. Han fick till och med lite FOMO eftersom många av hans klasskamrater hade sidoprojekt - antingen konsultade de eller hade egna produkter. Då kom helt plötsligt iphonen till Sverige och med den App store. Det var revolutionerande för att det inte bara var ett STK som kom, utan också en marknadsplats och distributionskanal. Tidigare om du skulle sälja mjukvara behövde du hitta det via webben och sätta upp en e-handelslösning. Nu, med App stores intåg, kunde du istället ha en app och ladda upp den och kunderna kom nästan automatiskt. Det blev enklare att lansera en egen produkt där ute. Det lockade Alek initialt. Därför började han lära sig själv hur man bygger appar.
Den första appen Alek byggde var kallad “min firma”. Han själv hade nämligen enskild firma. Den skulle räkna ut hur mycket han behövde sälja appar eller konsulta för för att kunna köpa grejer i bolaget. Exempelvis kunna ta ut en semester som kostar 20 000 kr. Hur mycket måste jag få in i intäkter för att kunna plocka ut det här efter skatt? Medan han försökte besvara frågan så skrev han ned det på papper hur det gick till. Det blev flera A4-ark och det var otroligt krångligt. Skattesystemet är svårt att sätta sig in i. Därför föddes idén och Alek ville förenkla detta för sig själv och tänkte att det finns säkert andra som också vill ha det där ute. Appen “min firma” finns fortfarande ute och firar i år 10 år på App store. Aleks första mål med appen var att sälja tillräckligt många ex för att kunna köpa sig en Macbook. Appen kostade 15 kr att ladda ned och det var så App store-ekonomin såg ut på den tiden. En intressant observation som Alek märkte var att han fick sämre betyg på appen om han sänkte priset. Om han däremot satte ett högre pris fick han ett bättre betyg. Det innebar färre kunder, men lika mycket betalt. Alek tror att det handlar om att kunderna är bättre kunder och mer investerade om de får betala ett högre pris.
För att marknadsföra appen kontaktade Alek pressen och IDG. Han hade sådan tur att han en dag fick vara “Dagens APP” på IDG. Då rusade appen på topplistan och som högst låg den precis ovanför Angry birds och whatsapp (som fortfarande var betal-APP då). Den första lanseringsdagen fick han in de pengarna som han behövde för att köpa sin dator. Det var startskottet på hans app-utvecklarkarriär som till att börja med handlade om att “scratch my own itch” (dvs lösa problemet för sig själv och på så vis för andra).
“Min firma”-appen kräver inte så mycket underhåll. Alek har mest hållt den i drift över åren. Han har lojala användare och släpper en uppdatering en gång om året med de senaste skattereglerna. Den finns bara för iphone. Efter appen började Alek göra annat. Det var som hans kliv in i app-utvecklarcommunityt och i karriären. Efter det har han byggt appar åt ICA, Sats, McDonalds, MTG och många fler. Alek tycker att det är roligt med kontrasten mellan att skapa en egen liten APP och att jobba med en APP med miljoner användare.
När det kommer till det som Alek håller på med just nu - Done - så har det varit en idé som grott ganska länge. Alek har alltid varit passionerad med att hjälpa småföretagare och förminska deras krångel. Alek har också anlitat hantverkare själv, vilket han tyckte var onödigt krångligt. Alek hoppade därför på Antler-programmet, vilket är ett slags startupgenerator/aggregator. Det är ett program som är till för dig som vill bli en blivande entreprenör. Där hamnade han i en grupp med likasinnade människor - från olika industrier. Där träffade han också sin co-founder Malin som nu är VD på deras bolag. De började tillsammans undersöka vad för problem konsumenter och hantverkare har. De kom på sin USP som blev att ersätta hembesök med videosamtal.
De följde Lean-skolboken rakt igenom och satte upp en landningssida för att boka hantverkare över videosamtal. De skickade ut google ads och ringde hantverkare. När de fått en hantverkade på kroken så sa de till den personen att “du kommer ta ett videosamtal över face time med en kund som vill ha hjälp med det här”. Sedan skickade de fejk-automatiserade SMS som såg ut att vara skrivna av bottar, men egentligen var det de som skrev dem. Efter att de hade haft de samtalen frågade de dem “hur gick det där”? Vad funkade bra och dåligt? Samtalen validerade på så vis att det fanns ett behov för att förenkla hela den processen - både från kunderna att anlita och också för hantverkarna i att organisera och få bättre kommunikationsverktyg. De hade också tittat på olika offerter från hantverkare som ofta är ett snabbskrivet mail, en wordmall, och allting däremellan. Det går att tillföra värde genom att hålla handen och hjälpa genom hela processen och så byggdes deras företag. De hade en MVP-approach och en iterativ approach med att samla in proof of concept tidigt. Att testa att det är praktiskt genomförbart innan man skriver en enda kodrad.
De började bygga produkten och försökte hitta tillväxtkanaler. Deras största fråga var “hur ska vi växa”? Kommer vi växa genom sociala medier, ads, SEO, marknadsföring i andra kanaler, influencers, adwords(?). Det visade sig vara dyrt. De har nu lärt sig att de skulle ha satsat på SEO tidigare. I början köpte de sökmotorads på Google och det kostade mycket. Det går att optimera, men man måste lägga ned mycket tid för att lyckas. Hantverkarnischen var dessutom ganska crowded med sökmotorads. Det var många som biddade och det drev upp priserna. Vi betalade mer än vad vi fick ut av kunden så det var inte hållbart och funkade inte för att skapa långsiktig tillväxt. Nu satsar de på SEO.
I efterhand tycker Alek att det känns ganska logiskt att behöver man hjälp hemma så googlar man “rörmokare stockholm”. Nu bygger de landningssidor och content riktat för det. Med SEO behöver man skapa content för varje nisch. Det är som en matris - Rörmokare Stockholm, Rörmokare Göteborg, Rörmokare Malmö och så vidare. Sedan har vi Snickare Stockholm, Snickare Göteborg, Snickare Malmö och så vidare.
De får in hantverkarna genom att ha direktavtal med dem och olika partners. De får in leads via partnerskap. Det gäller att övertyga hantverkarna om att det här är en plattform som kommer underlätta för er. När vi ringer dem försöker vi övertyga dem om att de kommer att få kunder och de kommer föredra våra kunder för det kommer vara så pass smidigt. Ofta rekommenderas vi också vidare. Det blir en snöbollseffekt. Vi har fått jättebra respons från firmorna. Vi känner att vi är på väg mot rätt håll. Det är dock alltid ett moment 22 med plattformsproblematiken. Kommer kunderna eller hantverkarna först?
Det största problemet som man har när man bygger en marknadsplats är att hålla demand och supply i balans, menar Alek. Supply i det här fallet är hantverkare. Ibland har vi inte tillräckligt med kunder. Under sommarmånaderna har vi demand - alla vill göra om hemma. Alla hantverkare är dock uppbokade då och inför sin semester. Det är en constant battle. AirBnb och Uber har ju infört surge pricing och olika incitamentsmekaniser för att få de olika sidorna att regleras i volym automatiskt. Vi har många idéer på hur vi kan gå framåt där. Just nu fokuserar vi dock på att skala upp till att nå en större basnivå för att få nätverkseffekter och en kritisk massa. Sedan hoppas de på att kunna skruva på kranen vid behov med rörlig prissättning.
Aleks cofounder Malin kommer från business och operations-sidan. Hon har tidigare jobbat med att skala upp startups. Exempelvis att skala upp marknadsföringsteam, expandera till nya länder och så vidare. Det är hon som skiner i alla möten och kammar hem partnerskap. Hon har sålt till fler hantverkarfirmor. Hon har skapat hela deras marketingmaskin, säger Alek. De kompletterar varandra jättebra. Det är bra att man har olika bakgrunder. Att en har bakgrund inom tech och en har bakgrund inom något annat - exempelvis marknadsföring. På så vis kan man använda sina styrkor på bästa sätt. Med sin parhäst kan man växeldra. Exempelvis tar hon hand om alla investerarmöten.
När det kommer till namnet så handlar “done” om att helt enkelt “get shit done”. De har dock inte fått tag på .com-domänen, men sökordet Done har de lyckats få bra traction på på svenska. De dominerar förstasidorna med deras varumärke. Det är ett kort ord på engelska med fyra bokstäver, vilket hjälper när man bygger en app. Som konsument behöver du kunna söka upp och hitta det enkelt på App store.
När det kommer till hur alek byggde deras tekniska lösning så är ju han mobilutvecklare. Han har byggt mest IOS-appar och har inte så mycket backend-erfarenhet. Det var således viktigt att hitta ett system och ramverk som gör det enkelt att komma igång snabbt och fokusera på affären utan att behöva tänka på infrastruktur för mycket. Valet föll då på Firebase. Både att använda deras realtidsdatabas Firestore och deras serverless-plattform firebase cloud functions. Den har växt samtidigt som de har växt. Tidigare var firebase bara en databas, men sedan de blev uppköpta av Google är de nu mycket mer “backend as a service”. Allting finns i form av färdiga moduler. De behövde bygga en app både för kunderna och för hantverkarna. Således behövde de hitta något krossplattform, trots att Alek är stolt ios native-utvecklare så fick han svälja den stoltheten. De stod då inför valet mellan React native och Flutter. Då var Flutter väldigt nytt. Det hade kommit ut i en 1.0-version precis. Tidigare fanns bara en Beta. Alek kollade på deras roadmap och tyckte att Flutter verkade bäst. Sedan dess har Flutter exploderat i mobilvärlden och Google satsar på det helhjärtat till deras nya operativsystem Fuchsia OS, som kommer bli ersättaren till Android. Stora biltillverkare som BMW och Toyota bygger i Flutter och det kommer att använda i alla deras in-car-entertainment-produkter. Nu är inte flutter bara ios och android, utan också till för att bygga webbappar som de även faktiskt gör nu och för desktop. De tog en risk - man vet aldrig med Googles produkter - ibland ser de jättebra ut och sedan läggs de ned kort därefter. Men de tog ett bet och det visade sig vara ett riktigt bra val. Tack vare det valet har de kunnat göra så mycket med så lite resurser. Flutter släppte ju dessutom en webbdel. Det finns lite sådana kopplingar för react native också, men inte lika bra som webben är för Flutter.
Alek gick Antler-programmet som betalade lön de två första månaderna efter att man har sagt upp sig. Det har också gått åt mycket sparpengar och de har även tagit in externt kapital och fått hjälp av Antler för det. I slutet av Antler-programmet hade de en demodag och man pitchar på scen inför hundratals investerare som de har bjudit in. Det är likt Dragons den. På det sättet lyckades de få in externt kapital. På så sätt har de lyckats bygga vidare. De behöver en kritisk massa för att komma över en tröskeln. Det tar ett tag. Det är mycket teknik att bygga. Det tar ett tag att få tillbaka pengarna. Det är annorlunda jämfört med att starta e-handel eller tjänstebolag där du kan börja få in pengar från kunder ganska snabbt, men med en plattform tar det längre tid.
När det kommer till valet mellan att bygga en mobilapp versus att bygga en webbapp så tycker Alek att du ska bygga en app om det är en tjänst där användaren behöver interagera ofta och om du behöver ha stöd för pushnotiser i appen. Specifika funktioner såsom videosamtal funkade i webbläsaren på android, men inte på IOS. För att få till videosamtal så behövde de köra native. De ville få så nära native användarupplevelse som möjligt i samtalen. De har därför integrerat mot systemramverken så att när din hantverkare ringer dig så dyker det upp som ett riktigt telefonsamtal och du får ringsignal och allting och samtalet tar över skärmen. Även om du får det mitt i ett annat telefonsamtal så kan du parkera det samtalet och sådär. Det går ej att göra i webben. Alek tycker att valet beror på om din tjänst kräver en hög nivå av interaktivitet eller inte. De ser nu att de behöver satsa mer på webben för den initiala delen av kundresan, bokningsflödet, eftersom deras kunder hittar dem ofta via Google. Det är en extra barriär att ladda ned en app för att boka. De behöver ha ett schysst bokningsflöde på webben. Sedan sms:ar eller mailar de en direktlänk till mobilappen inför att kunden ska ha sitt första samtal. Firebase inloggning är grymt och de använder sig även av telefonautentisering. Det räcker med ett par taps så får du ett sms - både på ios och android. Det skickas verifieringskoder direkt in i rätt app. Du behöver inte skapa användarnamn och lösenord eller logga in på ditt google-konto. Inloggningen blir smidig tack vare Firebase.
Ios i webben blockerar vissa features. Exempelvis får man som utvecklare inte tillgång till pushnotiser och så vidare, medan Android tillåter det. IOS vill att man laddar ned appar nu för tiden. De har dessutom låst betalning via appen så man måste ge en del till dem av alla “in-app-purchases”. Alek tycker att det är som att diskutera världspolitik kring de två olika vägvalen som Apple och Android har valt när det kommer till det här. Apple vill ha kontroll över sitt ekosystem på sin plattform. Från början när Apple släppte först iphonen så fick inte ens tredjepartsutvecklare tillgång till ett native-STK, då var det tvärtom. De ville att du skulle bygga webbappar för där har de kontroll över webbläsare och features. Med Iphone 3G så kom App store och ett native-STK. Kontentan är att Apple vill ha kontroll. Apple sätter högre förväntningar på användarupplevelsen på appar i App store. Du måste förhålla dig till deras spelregler och genomgå en App store review för att få godkänt och få bli publicerad. Du ska hålla en viss standard som de vill hålla. Eller så kan det vara av ren lathet. Vissa av funktionerna som till exempel videosamtal via webben som inte fanns på mobilsafari jättelänge - det hade de inte prioriterat att implementera och det var därför det inte var tillgängligt.
Aleks utvecklingsfilosofi är att sätta användaren i fokus och med det menar han att pusha ut saker även om koden inte är den bästa för att snabbt få feedback av användare. Du måste veta om det är en bra feature som ens flyger innan du spenderar för mycket tid på den. Fila inte på arkitekturdiagram för länge. Skriv inte perfekt och håll inte på med för ambitiösa tester och så vidare. Ha koll på din tekniska skuld, håll den managed, men var inte rädd för att öka på den om det behövs för verksamheten och användarna. Ut med ett nytt feature och snygga till koden senare.
Alek förklarar sin preferens för IOS med att den kom redan från starten. När Apple släppte App store hade Android precis kommit ut, men det fanns inga betalande användare på Android market. Om du skulle sälja en app så var det svårt att få folk att betala för den på Android. Alla appar på Android hade i princip en reklamfinansierad modell, medan Apple hade en betalmodell på IOS. Det lockade honom från början. Han investerade sin tid i att lära sig ios-utveckling. Alek gillar Apple och har många Apple-produkter. De är duktiga på att skapa ett ekosystem där allting fungerar bra tillsammans. Du kan kopiera en sak på din telefon och paste:a den på datorn. Det är svårt att konkurrera med den nivån av interkonnektivitet, menar Alek.
Ett misstag som Alek och Malin gjorde var att inte satsa på SEO mer tidigare. Det har de korrigerat nu. En annan kris som inträffade under deras resa var att Alek fick hjärtstopp. Precis som den danska fotbollsspelaren i EM, Kristian Eriksen, fick tidigt i somras under en fotbollsmatch. Alek blev inlagd på sjukhus och hade en lång väg tillbaka. Han drabbas av hjärntrötthet i efterhand. Det är någonting som du kan få om hjärnan är utan syre länge. Han kunde inte koncentrera sig och var sjukskriven en lång period. Antler hjälpte dock till att se till så att deras anställda kunde axla företaget under den tiden som Alek och Malin behövde för att komma tillbaka.
När det kommer till SEO-verktyg så använder de sig av Semrush. Det är bra för att kunna dra ut alla dina nyckelord, kombinationer av nyckelord, jämföra med konkurrenter och följa över tid. När det kommer till Aleks stora vision så är han intresserad av Gig-ekonomin och plattformsekonomin. När det kommer till hantverksbranschen så har den konstant, under de senaste 12 åren, legat högst på antal klagomål per bransch. Dones mål är att knuffa ned hantverksbranschen därifrån och ge dem ett bättre rykte. Det är en missförstådd bransch. Den har fått för lite teknisk innovation och de behöver bättre verktyg. De är ofta småföretagare som utsätts för krångliga regelverk, administration och behöver använda pengar på att anlita jurister och revisorer bara för att få verksamheten att gå ihop administrativt. Alek vill göra ännu mer för småföretagare generellt. Det ska vara enkelt för alla att starta bolag - till att börja med inom hantverksbranschen.
Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)