Ep. 6 - Att bygga en mobilapp, överkomma plattformsproblematiken och få en skjuts av spökturismen - Storyspot

Av Anna Leijon / 13 September 2021

I det sjätte avsnittet av TECHSKAPARNA får vi träffa Lisa Evertsson Norrevik som har startat, äger och är CEO på företaget Storyspot AB.

Storyspot är en mobilapp som möjliggör för lokal storytelling. Det där stora, fallfärdiga huset längs E4:an som du alltid undrat över bakgrundshistorien till kan du nu lyssna på - tack vare Storyspot. Det handlar om att dokumentera, dela med sig, upptäcka och lyssna på historier med en lokal förankring, för som Lisa säger så “every spot has a story”. Fenomenet “spökturism” har exempelvis också boostat appen då intresset för lokala spökhistorier i ens närområde har trendat på senare tid. Du kan helt enkelt upptäcka din omgivning tack vare förinspelade storys och guider som är utplacerade på en karta av såväl privatpersoner som professionella aktörer. Ett slags enklare, vuxnare Pokémon Go, fast med en historisk twist. Mer behagligt att lyssna än att läsa sådan information och mer personligt och spexigare än Wikipedia. Supergrym idé och execution - tack för att du ville vara med och ska bli spännande att fortsätta följa dig och appen! Ladda ned appen själv och testa :) In och lyssna på avsnittet för att höra om Lisas och Storyspots spännande resa från idé till att överkomma många av de klassiska moment 22-problemen man har när man bygger en plattform och till att få in massvis med både content-skapare och lyssnare!

Bra länkar:

Vi kommer direkt in på hur företaget tjänar pengar, vilket var någonting jag var nyfiken på. I villkoren stod det att de kan ha reklam så jag antog att det var den inkomstkällan som gällde, men det visade sig att Lisa hade hittat en annan intäktsmodell också. Som ett komplement till freemium- och premium-modellen där man kan betala för extra features (såsom att få just ditt material att feature:as tydligare eller liknande) så har Storyspot också fungerat som produktionsbolag för innehållet. Det visade sig nämligen att det var själva skapandet av innehållet som kunderna ville ha hjälp med. Kommuner, muséer, destionationsorganisationer och så vidare har kanske inte kunskapen, tiden eller så att lägga på att skapa egna ljudberättelser. Därför pivot:ade Storyspot lite från den ursprungliga planen och började erbjuda att de kan skriva, spela in och publicera åt dem. Lisa och Storyspot hade bara “hedgat” sig i sina juridiska villkor tidigare, även om hon inte helt givit upp den inkomstkällan så är den så pass mycket längre fram i tiden att den ändå inte är aktuell just nu. För att få de intäkterna måste du ha många lyssnare och för att få lyssnare så måste du ha bra innehåll. Som produktionsbolag får du intäkterna idag istället. Du säkrar även att det är högkvalitativt innehåll samtidigt som kunderna hjälper till med marknadsföringen eftersom de vill sprida sina stories. Det är som tre önskningar i en, som Lisa säger. Att få betalt, marknadsföring och innehåll i ett.

Lisas bakgrund är inom media och kultur och inte inom teknik. Hon är utbildad media- och kommunikationsvetare och har jobbat som journalist. Hon har varit filmjournalist och recensent och hon frilansande bland annat för Veckorevyn ett tag. Som filmrecensent tittade hon på film och skrev vad hon tyckte. Hon intervjuade regissörer och skådespelare och jobbade även på Stockholms filmfestival ett tag. Hon var även ansvarig för deras tidning, webb, PR och press till viss del. Både som volontär först och sedan som fast anställd. Det är lärorikt att komma från kulturbranschen, menar Lisa, bland annat eftersom det inte finns så mycket pengar i den branschen. Man får lära sig att få folk med sig och få igenom saker på väldigt liten budget. Det går i princip bara att locka med biobiljetter. Att få se gratis på film.

Hon jobbade även på filmtidningen Cinema ett tag och som hon var redaktör för. I samband med att ipaden släpptes 2009/2010 tyckte hon och en kollega att det fanns stor potential och många spännande möjligheter för kulturbranschen med nya intäktsströmmmar med den nya tekniken. Därför sade de upp sade sig och startade ett eget bolag. De skulle ta fram en digital tjänst för kulturkreatörer. De hade dock lite olika tankar och inom mindre än ett år så hade de gått skilda vägar. Lisa tog dock med sig hur roligt det var att pitcha för investerare och träffa programmerare. Hon visste att det här är någonting som hon ville göra igen. Efter det tog hon ett vanligt heltidsjobb igen.

När idén till Storyspot kom så småningom så ville hon börja bygga igen. Idén kom när hon åkte bil genom Sverige och som journalist så är man naturligt en nyfiken person och när de passerade ett övergivet hotell - en timme söder om stockholm på E4:an - undrade hon: vad är historien bakom detta? Sedan började hon tänka att “tänk om man kunde hitta ett lätt sätt där de som känner till historien kan dela med sig på ett enkelt sätt till de som vill veta”. Det gäller inte bara gamla byggnader, utan också konstiga rondellhundar, konstverk, namn, ortsnamn och så vidare. Det finns historier bakom, men det är svårt att dela dem. Det handlar om att möjliggöra för levandegörandet av miljöer. Om du jobbar med marknadsföring på en kommun eller en liten ort så är det svårt att kommunicera ut sina berättelser. Det många kommuner har gjort är att det har skapat en egen app. Det är däremot inte troligt att, bara för att du passerar Eksjö med bilen, så kommer du gå in i app store och ladda ned Eksjös specifika mobilapp.

Det finns spännande historier, men det är svårt att nå dem. Det är ett kurerat material. Om man tittar på hur plattformar har blivit stora idag så är det genom att man släpper innehållet ganska fritt. Lisa har jobbat som redaktör tidigare och bestämt vad som är intressant och inte, men henne observation är att det tas bort mer och mer. Det är upp till lyssnarna och tittarna att bestämma själva vad som är intressant. Hon ville skapa en sådan platform. Efter att ha gjort initial research och satt upp ett business case visade det sig också att människor både vill lyssna, skapa och att vissa aktörer vill betala för att synas i det här sammanhanget och då var det bara att köra igång, tyckte hon. Den initiala idén var att ta föräldraledigheten till att dra igång Storyspot. Hon gick omkring på möten med bebis i barnvagn och säljsamtal med honom i babysele. Det hela tog dock längre tid än planerat. Planen var att ha en affärsmodell uppe som rullande när hennes man tog över föräldraledigheten, men det visade sig vara svårare och ta längre tid än vad man tror.

En av de första grejerna som hon behövde lösa var att hitta någon som kan utveckla appen. Antingen bara en person eller en hel byrå. Hur skulle det upplägget se ut - antingen så kan man komma in som delägare eller inte och få ersättning eller inte och så vidare. Lisa träffade sedan en tjej som drev en appbyrå. De hade programmerare som satt utomlands. De klickade och den här appbyråns upplägg var att de blev delägare i flera appar och hjälpte till att utveckla dem. De började med att bara utveckla för ios. Storyspot fick också ett innovationslån från almi som hjälpte till att finansiera starten lite grann. De utvecklade ios-versionen och hemsidan och sådär. Sedan var det bara att försöka få folk att börja använda appen. Det visade sig dock att dels var deras målgrupp människor som bodde i mindre städer och på landsbygd och dels visade det sig också att många fler har Android-telefoner där. Appen fanns ju dock bara för iphone och av den anledningen kunde vissa människor bli förbannade. De sa “du får komma tillbaka när du har en riktig app”. Lisas analys av situationen är att Iphone kanske kan vara ett storstadsfenomen och kanske är det på grund av att det är en dyrare och mer trendig mobil. Oavsett så fick det henne att tänka om rejält. För att få användare av appen mailade hon också runt till olika organisationer och träffade dem, var med på event och så vidare, för att få lyssnare. Hon upplevde den klassiska plattformsproblematiken - med ett moment 22 - du måste få in både storyspotters (skapare) och lyssnare. Både få igång människor att lägga upp material och få folk att vilja komma in och lyssna.

Rent finansieringsmässigt så har de också fått ett bidrag från Vinnova innovativa startups, men till största delen så har de finaniserat allting själva. De skulle egentligen ha renoverat huset, men det sköt de upp. Lisa har lärt sig att “bootstrappa sitt liv”, som hon kallar det. Hon hade frilansat som journalist tidigare och gjorde gig vid sidan av medan de utvecklade appen för att få det att gå ihop. Lönerna är ganska låga inom kulturbranschen så hon hade inte lagt till sig med några extravaganta vanor sedan tidigare. Man ställs inför valet att “aha, jag köper inga kläder det här året”, som Lisa säger. Du får fokusera på företaget och det får vara det roliga. Man får fokusera på den större bilden längre fram. Det går inte att få allt. Det är svårt att bygga företag, bootstrappa det, behålla alla andelar, få in intäkter, rulla igång och samtidigt ha en hög lön - man får välja.

Apropå det så pratade vi också om hur det kändes att få den första kunden. Lisa tänkte i den stunden att “‘Oj, nu vänder det!”. Nu händer det någonting stort. Att få skicka första fakturan - det är en speciell känsla. Kunden hade ringt upp och sagt över telefon “vi kör”, men efter att det gått några timmar eller en vecka så var det kanske inte så speciellt ändå. Hon fick bara lite mer att göra helt plötsligt.

En trend som boostat appen är intresset för övernaturligheter, spöken, crime och mer modern historia. Det finns ett stort intresse bland unga. De tycker att det är jättespännande med spökberättelser med historisk grund och med lokala händelser. När Storyspot testade att skicka ut ett sådant paket till potentiella kunder så fick de direkt tre stycken kunder som nappade. De insåg att de hade hittat ett reellt problem som de löste på ett bra sätt. Det är bra många kommuner som har hoppat på det här tåget och som Storyspot producerat spökturism för. Det är heller inte bara unga, utan i somras pratade Lottie Knutson om spökturismen. Den har spridit sig och blivit stor. Turistbyråerna använder sig av den också och det är en nisch som flyger generellt och för Storyspot specifikt.

När det kommer till teknikval så valde de att bygga en app på grund av användarupplevelsen. Allting bygger ju på en karta och man vill kunna se GPS och så vidare. Det är lättare att följa var man befinner sig på kartan i en APP än i webben. Man kan ladda upp sina stories på webben, men inte lyssna där. Valet att bygga en mobilapp går också att härleda tillbaka till affärsmodellen - om man vill tjäna pengar på annonsering så är det lättare om det är samlat i en app än på en hemsida, enligt Lisa. Den första appen de byggde var som sagt för ios och byggt i objective c. Appbyrån som byggde den hade också som sagt en affärsmodell som gick ut på att gå in som delägare. Däremot så hade en av alla deras appar blivit rätt stor efter ett tag och då valde de att avknoppa alla andra startups. Därmed stod Storyspot utan utvecklare och med en app som ingen ville ha. Hemsidan var inte riktigt klar heller. De fick dock tillbaka alla andelar.

Så småning om så byggdes appen om. Det var utvecklare från Polen den här gången och i ett ramverk som stödjer både ios och andriod - nämligen React native. I nutid har de dock en fullstackutvecklare som gick in som CTO och som ville bygga om igen. Appen byggdes den här gången i Flutter även om mycket har återanvänts från den tidigare versionen.

Storyspot lägger inga pengar alls på marknadsföring. De fokuserar istället på att hjälpa dem som skapar content att lyfta upp sin egen kommunikation. De ger till kunderna och användarna så kan de marknadsföra sitt content istället. Exempelvis har de väldigt engagerade användare i munkfors. I det fallet vill de inte marknadsföra appen, utan innehållet. De vill få till organisk tillväxt och word of mouth. Att man vill sprida den till sitt nätverk. Långsiktigt tittar de också på att utveckla featuret “rapportera ett ställe som man vill ha en storyspot på” och på så vis crowdsourca den storyspotten. Ett slags gamification. Det blir ett bra samspel mellan lyssnare och skapare att få exempelvis en notification när man är intresserad av ett område. Drömmen är att få till organisk tillväxt och att folk tipsar varandra. I dagsläget har de nya kunder som hör av sig och som säger att “grannkommunen gör det här, det vill vi också ha”. Kunderna tycker det är bra och andra vill också vara med.

När det kommer till kvalitetssäkring av innehållet och historiska fakta och så vidare så tycker Lisa att det är viktigt att skapandet är relativt fritt. Historiker debatterar dessutom själva om vad som är historiskt korrekt och inte, men det är klart att de skulle ta bort en story som är uppenbart fel eller så.

Lisas och Storyspots största misstag är att användartesta för lite och att de trott att de vet vad användarna vill ha och hur man ska göra för att de ska få det. Så är det inte. Det är dyrare utvecklingsprocess att användartesta och skapa prototyper, men det är så värt det, menar Lisa.

Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga