#31 - Markus Johansson, medgrundare av CookieTractor, en SaaS-tjänst för cookie consent (godkännande av kakor) på webben

Av Anna Leijon / 8 juni 2023

I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Markus Johansson från Obviuse som varit med och grundat CookieTractor. CookieTractor är en SaaS-tjänst för cookie consent (godkännandet av kakor) på webben och som gör någonting, som annars kan vara ganska tråkigt och svårt, både snyggt, enkelt och smidigt. Det är en egen fristående modal som deras kunder köper in för att hantera cookie consent (rutan som poppar upp på alla hemsidor i och med GDPR och som hjälper ägaren av hemsidan att samla in godkännande av kakor i sessionen i webbläsaren och på så vis lagligt få samla in och analysera sin trafik, bland annat). De tar betalt per år och baserat på storleken på hemsidan, men startpris är från 250 EUR per år. Vi snackar också om CMS:et Umbraco, frilansande, juridik och meetup-kultur som en enabler för att träffa medgrundare samt mycket mer. Lyssna in för att höra Markus entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden!

Bra länkar:

  • CookieTractors hemsida
  • Obviuses hemsida
  • Det här avsnittet sponsras av Ellevio och GodEl. Med deras innovationstävling Startup4Climate vill de lyfta fram innovationer som accelererar energiomställningen och som är bra för planeten som helhet. Tävlingen riktar sig till svenska startups, techbolag och entreprenörer. De som har de bästa affärsidéerna med störst mätbar klimatnytta vinner tävlingen. 2 miljoner kronor ligger i potten. Ansök NU på startup4climate.com (for med siffran fyra)! Sista ansökningsdag är 20:e augusti. Tack Ellevio och GodEl!



Transkribering av avsnittet:



Anna: Hej och välkomna till Techskaparna, en podd för de som bygger techföretag och produkter. Jag heter Anna Leijon och med mig idag har jag Markus Johansson. Hur mår du Markus?

Markus: Hej, jag mår mycket bra tack. Jag har precis återhämtat mig från en ordentlig man-code, men nu är det bra.

Anna: Vad härligt.

Markus: Om jag snurrlar lite så ber jag mig ursäkt.

Anna: Gud vad roligt att ha med dig. Jag drar en liten introduktion till dig och till varför jag bjuder med dig egentligen. Du ligger bakom produkten Cookie Tractor och företaget ObviUse tillsammans med dina andra medgrundare. Jag sprang på Cookie Tractor häromdan och tyckte att det var en så himla spännande produkt eller SAS-tjänst. Sen när det visade sig vara svenskt kände jag att jag måste ha med er i podden. Men vad det är då, om jag ska ge mig in på att försöka förklara det för lyssnarna, så är det helt enkelt en egen liten fristående modal som era kunder kan köpa in för att hantera just det här cookie consent-förfarandet. Det är en liten ruta som poppar upp på alla hemsidor nu efter GDPR och sådär och som egentligen hjälper ägaren av hemsidan att få samla in kakor i sessionen i webbläsaren och på så vis lagligt kunna samla in och analysera trafik och data. Så det är så det fungerar, tänker jag. Ni tar betalt per år och baserat på storleken på hemsidan. Jag såg att startpriset var ungefär 250 euro per år för det minsta paketet. Jag tycker det är ett supersmart och supersnygg prenumerationsprodukt. Den gör någonting som är ganska tråkigt, men ett ont måste på webben numera. Den gör det enkelt, roligt och snyggt. Det var verkligen det som fångade min uppmärksamhet. Så tänkte jag lite grann. Låter det här som en bra sammanfattning på vad ni har producerat? Eller vill du lägga till någonting?

Markus: Jag tycker det låter som en jättebra sammanfattning. Då undrar man ju som entreprenör, hur hittade du den? Vart såg du den här bannern?

Anna: Det är faktiskt jätteroligt. Jag och min man faktiskt, vi kikar väl alltid lite runt på företag man kan köpa. Då fanns det en konkurrent till er som jag tror hette, åh gud vad hette de? Det skulle jag kollat upp innan avsnittet. Men, oj, jag får lägga till det. De var till salu nämligen. Man behövde lista sina konkurrenter och då rök ni upp. Då tänkte jag att namnet var väldigt intressant. Då gick jag in där och kollade på er och tyckte att det fångade min uppmärksamhet. Så det var faktiskt på företag till salu.

Markus: Jaha, vad häftigt. Det är också kul att vi ses som konkurrenter. Det är bra.

Anna: Ja, men exakt. Så de är faktiskt till salu, vad de nu hette. Ni kan ju kolla på och köpa upp dem om ni vill. För oss var det ingenting, men för er kanske ni i samma bransch. Ja, strunt i det. Så hittade vi faktiskt till er. Men okej, du håller med om min lilla beskrivning så då går vi vidare. Som vanligt brukar jag försöka köra en lite kronologisk ordning. Jag vill ju absolut höra mer om dig. Jag har ju stackat i lite grann på LinkedIn och du verkar ha en väldigt spännande bakgrund.

Kan du inte ta oss igenom din resa? Lite med fokus på entreprenörskapsbiten och egenföretagandet. Hur började det?

Markus: Här kan man ju dra den här linjen hur långt bak som helst. Det började med att mina föräldrar fick någon sån här jobbdator som man satt hemma med. Och plågade på olika sätt och lärde sig att programmera Visual Basic på den tiden. Och byggde någon MP3-spelare någon gång där i slutet på 1999 för att man tyckte att det var coolt. Men om man hoppar fram till den professionella delen så har jag ju... Början på min karriär var inom mediebranschen där jag jobbat på det som hette MTG då, nu heter det väl Viaplay tror jag. Där jag har jobbat faktiskt som radioprogramledare för länge sedan, men också med digital försäljning och digital produktutveckling kan man säga.

Anna: Coolt, du måste ju nämna vad det är för radioprogram du var...

Markus: Jag körde en morgonshow tillsammans med min goda vän Hakim så vi hette då Energimorgon med knappen och Hakim.

Anna: Varför knappen?

Markus: Alltså det var för att jag var praktikant där från början och då har man en sån här pryoknapp som det står så här, den här personen är proa.

När jag fick jobb så var jag ju bara knappen, då var jag inte prioknappen längre.

Anna: Gud vad roligt, jag tror jag liksom lyssnade på det, var inte det ganska stort där ett tag?

Markus: Jo det var det, vi hördes i Stockholm, Göteborg, Malmö och jag tror att vi hade någon sån här veckoräckvidd på 700 000 -800.000, alltså hur många som lyssnade någon gång under en vecka. Så det var ganska många som lyssnade.

Anna: Kul ju!

Markus: Ja verkligen, men jag har alltid varit teknik- och datanörd någonstans bakom kulisserna och hållit på med programmering så länge jag kan minnas.

Anna: Men gud snabb fråga, men hur fick du och din kompis ett eget radioprogram?

Markus: Jag pluggade efter gymnasiet så gick jag någonting som hette programledare i kommersiell radio, det var någon sån här KU-utbildning typ, där man fick lära sig någon slags blandning mellan marknadsföring och journalistik typ. Och sen hade jag praktik och lyckades hassla mig in där då, på MTG. Mina första år så var jag, då jobbade jag inte som programledare på MTG utan då var jag webbmaster. Jag har haft den titeln, webbmaster, vilket jag tycker är väldigt, det är för få som har det nu för tiden.

Anna: Ja, det är inte inne längre.

Markus: Nej, verkligen inte.

Anna: Just det, men vad coolt, ja spännande. Och vad hände sen då?

Markus: Jag var på MTG ett par år, jag jobbade dels med webbsidorna, alltså driften av Riksfm.se och de här sajterna. Sen, den senare delen jag var där så jobbade jag då med digital försäljning och utveckling, och det innebär ju hur man monetiserar, tjänar pengar på annonsering och digitala produkter. Bland annat podcasts till exempel, jag var med och tog fram den här, vad heter den då? Jag glömmer ju bort det. Sveriges annonsörer har en podcastsvaluta som man använder ibland, alla är inte med i det, men som annonsör har man olika sätt att mäta lyssnandet och sånt där. Den typen av taskforce har jag varit med i, IAB och så där också, kring annonsering.

Anna: Shit vad coolt, podcastsvaluta.

Markus: Ja men det var ju liksom, kanske fem år sedan eller lite mer än så, men det var ganska mycket liksom, man pratar om, du vet ju själv om en podd då, om någon har laddat hem den, betyder det att någon har lyssnat på den till exempel. Det behöver du inte göra. Då om man är i en marknad där man ska sälja och en person säljer på att säga, ja men jag har en miljon lyssnare, fast egentligen är det bara en miljon downloads, det är inte en miljon personer som faktiskt har lyssnat. Hur ska vi värdera det här och hitta en gemensam valuta som vi köper och säljer?

Anna: Objektiv liksom, standardiserad.

Markus: Exakt, och det blir ju liksom, rollen för Sveriges annonsörer var ju då att vara något slags mitt emellan, och då är det ju ett visst antal personer från annonsörssidan och ett visst antal personer från medierna då, radiostationer och vad det nu kan vara.

Anna: Just det, men coolt, det får jag spana in lite mer i detalj. Ballt, och vad hände sen då?

Markus: Jag kände väl att jag ville göra något annat och jag blev överlockad till mediebyråvärlden, så jag har jobbat som TV-planerare heter det, man köper TV-reklam liksom, och radioreklam. Så jag bytte liksom sida från att vara den som skulle försöka få mediebyråer och annonsörer att köpa radio och digital radio till att vara den som sitter på andra sidan och köper och planerar och sådär. Så där var jag i ungefär ett år innan jag hoppade på Obvious då, det jag är nu, som är en webbbyrå som mina kollegor drog igång några år innan, så jag fick frågan om jag ville joina och då kände jag att det var rätt tid i livet att ta det steget liksom.

Anna: Coolt, okej, och sen så någonstans började ni med Cookie Tractor eller?

Markus: Ja, det kan man ju säga, men vi är ju en traditionell webbbyrå, vi är en ganska liten byrå, vi kommer liksom ifrån en, vi är flera stycken som är seniorer här som har jobbat på större byråer men som kanske liksom tycker om att ha nära kontakt med kunden, inte ha projektledare och säljare och sådär där det blir flera led i kommunikation utan vi vill liksom istället ha direktkontakt med våra kunder och då hoppade jag på det, vi har ju en massa olika typer av kunder, men då har ju det här dykt upp sen, GDPR och e-privacy directive och alla de här lagarna och reglerna som styr det här med medgivande för cookies så att det var ju någonting som bara dök upp, det var ju ingenting man ville, vi var väl egentligen emot det, man vill ju inte,

egentligen vill man ju inte behöva att ens besökare ska behöva få någon typ av stor modal som du sa, det första man ser liksom, så vi försökte väl ofta hitta olika sätt att komma runt det men till slut så insåg vi att vi måste ge oss på det här nu, då började vi kolla på marknaden och vad ska vi välja för lösning och kände liksom att det är väldigt mycket utgångspunkt i teknik och juridik och hela den grejen, det var väldigt få som hade attackerat det problemet utifrån besökarens perspektiv och det var egentligen det som var vår ingångspunkt när vi började att vi gör det så, vi ska se till att allt är rätt och riktigt, det ska vara fair play, man ska kunna som besökare välja om man vill bli trackad eller inte, men låt oss göra det så enkelt det bara går och alltid ha fokus på besökaren, så det var vår ingångspunkt och så tyckte vi att vi kommer nog kunna göra det här bättre än många andra då och så började vi liksom på det klassiska naiva sättet att bara säga, det kan inte vara så svårt nu, det har du säkert hört från andra som varit med här att man kanske underskattar ibland utmaningen i det liksom, men det var så det började och vi började ta fram produkten och vi gjorde inte någon MVP på det sättet, men vi liksom scoutade vad behöver den här produkten innehålla, hur ska den fungera och vad är lagkraven och så vidare liksom och utifrån det så tog vi fram den första versionen av vårt konsentbannern.

Anna: Jag fattar, den är så snygg och jag håller verkligen med om att det var ingen som hade kund- eller användarperspektivet liksom, det finns ju väldigt många konkurrenter, det är många som har förstått att här går att tjäna pengar, allting som heter nya regler skapar ju så här disruption i marknaden där någon kommer fylla det tomrummet och serva kunderna som behöver vara compliant, vilket det är alla på webben nu liksom, eller så vidare man vill tracka eller kunna analysera beteendet på ens hemsida, vilket typ alla vill, så det är ju den rävsaxen man är i, men jag håller verkligen med om att det blir så lätt att det blir så styltigt och tråkigt kring juridiska saker och sådana här måsten liksom, era konkurrenter, jag tycker de var jättetråkiga, jag bara går in på deras hemsida och typ somnar, men så har det inte varit när jag har gått in på er hemsida, då har jag känt så här shit det här känns kul liksom.

Markus: Det är roligt att du säger det för att vi hade verkligen den ingången i det också, att vi ville göra, det finns till och med en feature i produkten som är så här, typ att man kan aktivera smilies, vilket kanske är kul. Det var ju liksom legalt där lite av en gråzon då. Men det var verkligen det vi hade att göra det så lite tråkigt som det går. Men det måste fortfarande vara följa lagar och regler. Så det är kul att du uppmärksammar det på det sättet.

Anna: Ja men precis. Men sen innan vi går in alldeles för djupt i Cookie Tractor. Jag såg på LinkedIn att du hade väl också ett eget företag, vad heter det, media eller någonting.

Markus: Ja exakt. Jag startade det när jag var yngre. Jag satt hemma och hjälpte folk att göra deras hemsidor.

Anna: Du freelansade typ?

Markus: Ja exakt. Men oftast var det mot att man fick en påse bullar eller sådär.

Anna: Det var dåligt betalt.

Markus: Exakt. Jag visste inte vad moms var. Det här var ju när jag var 18-19. Så tänkte jag att om jag startar ett företag så blir jag tvungen. Då kommer jag hamna i fängelse om jag inte sköter siffrorna. Så då startade jag en liten enskild firma som jag hade några år och sen blev det ett aktiebolag. Eller blev det. Jag lade ner firman och startade ett aktiebolag istället. Så där har jag gjort lite side business genom åren.

Anna: Lite gigs liksom. Ja exakt. Det är så himla vanligt därför jag tar upp det. Det är så otroligt många som har freelansat at some point innan de blir fullskaliga entreprenörer. Jag tycker det är väldigt spännande och därför jag tog upp det.

Markus: Jag hade ju en dröm om att kunna göra det. Att kanske ha min egen webbyrå och hela den delen. Och då när jag fick frågan härifrån Anders och Palle, mina kollegor på Obviuse, att vill du haka på oss? Då var det också ett tåg som var i rullning istället för att man ska behöva dra igång det själv. Och någonstans riska säga upp sig från jobbet och så kommer det gå bra nu. Jag har kunder första halvåret men vad kommer hända sen? Här var det en ganska stabil business som jag hoppade på.

Anna: Ja men jag såg det på allabolag.se och så. Väldigt stabil omsättning och resultat.

Snyggt! Shit vad coolt! Alltså Cookie Tractor då. I vilken ände ska vi börja? Vi kan börja med namnet, det brukar jag alltid fråga om. Det är ju väldigt specifikt. Hur kommer ni fram till det?

Markus: Det finns en story som nästan gör att det känns som att det är oseriöst att berätta det.

Men när jag började här på Obivuse så har vi en ganska stor vägg där vi sätter upp olika mock-ups och skisser på projekt vi jobbar med. De hade tänkt att de skulle bygga ett eget projekthanteringssystem för att Obivuses problem var så himla unikt att de behövde ett eget system. De kunde inte använda Trello eller något av de här befintliga. Vilket jag tyckte var helt korkat. Det insåg Anders och Palle också efter ett tag. Det där systemet skulle de då kalla för Issue Tractor. För det skulle plöja igenom alla issues i deras backlog. Så vi höll på att skämta om det här med Tractor. Allting skulle vara en Tractor. Det var Issue Tractor, Server Tractor och sen då när vi skulle lansera den här produkten så var det vad ska vi döpa den till? Ska jag heta cookie? Då blev det bara Cookie Tractor till slut.

Anna: Den har ju ändå lite det här Track i sig.

Markus: Ja, vi tänker att vår Traktor plöjer igenom sajten och hittar alla cookies som du använder.

Anna: Jag tänker också lite på det här med epatraktor. Det var ett sånt skämt i höst, att allting kan vara en epatraktor. Exakt, exakt. Jag bara funderar på det här med Tractor utomlands. På svenska går det jättebra, men det är kanske jättebra utomlands också.

Markus: Vi jobbar väldigt mycket med ett CMS som heter Umbraco som är ganska likt,

eller likt, nu kommer säkert folk höra av sig och vara sura, någon slags lite mer enterprise-version av WordPress, lite mer optimise när man pratar om CMS-marknaden.

Vi har byggt en plugin till det så att man får lite synlighet genom det. De som använder Umbraco säger att det finns något som heter Cookie Tractor. Vi har några internationella kunder, några danskar, några på Irland, någon i Portugal. Det verkar funka, men jag låter det vara osagt hur bra det funkar.

Anna: Jag fattar, vad coolt. Så ni har en tredjeparts-plugin på Umbraco-ekosystemet.

Markus: Ja, och egentligen handlar det om att man som redaktör eller sajtägare kan gå in,

när den går in och jobbar med innehållet så kan den se att det är någon cookiebeskrivning som saknas, nu har de hittat en cookie här på vår sajt som vi inte har berättat om. Så den typen av, och så kan man se lite konsentstatistik och så, så allt det som finns i den här pluginen finns i vårt verktyg också. Så egentligen så är det ett sätt för oss att underlätta för oss själva och för andra som använder Umbraco, men det är också ett sätt att synas, tänker vi.

Anna: Det är verkligen så otroligt smart, det finns ju så många ekosystem där man kan bygga plugins till och det känns som att det blir mer och mer populärt, bokföringssystem som Fortnox kan man bygga, utvecklar appar på, och så har vi Chrome, Wordpress, Shopify, det känns som att det verkligen är en trend nu att det blir egna små levande ekosystem där små entreprenörer kan bygga skitcoola prenumerationstjänster.

Markus: Verkligen, vi hade ett projekt för många år sedan där vi skulle bygga någon form av

CRM-system som vi drog igång, jag och några gamla kollegor, och alla bara sa att det där är tröga business, men vi hade någon jättebra idé om att det skulle vara någon slags blandning mellan CRM och omvärldsbevakning, alltså du skulle få din kunds Twitter-feed och Facebook-feed och RSS och blogginlägg, du skulle ha allt på ett ställe om respektive kund. Men det var helt omöjligt att sälja det för ingen ville byta CRM-system, men däremot nu är det

du är inne på här att om du har ett CRM-system idag, kanske Dynamics eller Salesforce, att kunna sälja in en plugin, något som gör den här stabila grunden ännu bättre, det är mycket lättare att komma in då.

Anna: Exakt.

Makrus: En eventuell kund vågar ta risken, eller vad man ska kalla det då.

Anna: De har då öppna API, så man får tillgång till datan, ska man bygga funktioner ovanpå det.

Det är ganska vanligt också att de företagen sen kanske till och med köper upp det där pluginet, och man kan göra en ganska fin exit, så att säga, det där stora företaget. Man tar ju rygg på dem och det är så smart av dem, för det ökar ju verkligen värdet för kunden, och man kan bygga väldigt många long tail-produkter som servrar väldigt specifika needs som de själva inte har tid till att bejaka eller leverera till eller leverera på. Men jag tycker det är vackert det vi ser. Men Umbraco, jag hade hört talas om det, men jag har inte använt det själv, men

hur stort är det?

Markus: Ja, hur stort är det? Jag tror att det är någon miljon aktiva sajter, så det beror på vad man jämför med och inom vilka vertikaler. Om man jämför med WordPress, så är Umbraco väldigt litet, men WordPress är ju också mycket så här, någon form av, det är samma sak här nu, kommer folk bli arga, men jag ser det som ett slags entusiastsystem. Det finns väldigt många WordPress-utvecklare, men det kanske inte finns väldigt många som är jätteduktiga på det. Umbraco kanske är ett alternativ som man väljer om man kanske inte vill sitta och betala flera hundratusen i licenser, men man vill ändå jobba med ett verktyg som är lite mer strukturerat och kanske likt, om man är van vid, Episerver eller SiteVision eller de här lite dyrare verktygen.

Anna: Vad sa du, att det var gratis för Umbraco? Eller om man hostar själv?

Markus: Det är en open source-lösning som man kan hosta själv och då är det gratis.

Anna: Coolt. Då är man ju i det ekosystemet liksom. Men vad för typ av branscher använder oftast Umbraco då?

Markus: Alltså det finns egentligen ingen, jag skulle inte säga att det finns någon speciell bransch, utan egentligen så är det ju samma sak med WordPress, allt det här är ju bara olika typer av verktyg för att åstadkomma någonting. För i vårt fall så är det så här, vi har hållit på med det väldigt länge, så det blir ju, det är ju det vi är bra på. Sen finns det de som kan göra precis exakt lika bra sajter i WordPress. Det handlar ju mer om vad man är bekväm i för verktyg och sådär.

Anna: Men om jag förstår det rätt, jag är inte värsta utvecklaren själv här då, som jag kanske blir genomskinligt. Men kan man använda CookieTrack, utan att använda Umbraco då?

Markus: Absolut, vi är ju som du sa i början en SaaS-tjänst, så det enda man gör då är att man skapar ett konto hos oss. Det som den här tjänsten gör är egentligen tvådelat, den ena delen är det som du nämnde initialt att vi samlar in medgivanden, för det måste du ha. Om du ska

sätta cookies i eller använda, det kan ju vara andra typer av data som man sparar, det kan vara

local storage eller det finns en massa andra sätt att göra motsvarande grejer. Med cookies brukar man använda som en samlingsbegrepp. Ska man spara det då så behöver man ha besökarens godkännande om det är en besökare inom EU och det spelar egentligen ingen roll om du har en amerikansk sajt. Så länge det är en medborgare i EU så måste du ha det här medgivandet. Så den ena delen att vi sparar det och hanterar det gör det lättare för sajtägaren att respektera sina besökares medgivanden. Säger du att jag vill inte ha marknadsföringscookies, då får vi inte ladda in någon Facebookpixel och vi får inte sätta Google Ads retargeting eller vad det nu kan vara. Sen finns det en massa andra krav att man ska kunna spara de här medgivandena och man ska kunna visa upp dem om man får en fråga om jag har gett medgivande, vad har ni sparat ner kring det. Det är det som händer i den ena delen och den andra delen är att vi har en crawler som går in på sajten och letar igenom sajten efter vilka cookies den sätter. När man skapar upp kontot så är det första som händer att

vår crawler går in på sajten och bara surfar igenom hela sajten och hittar alla cookies.

Oftast brukar 95% av alla cookies vi hittar har vi redan en beskrivning på så man behöver inte sitta och skriva att vi har Google Analytics, GAA-cookien här, den gör det här. Vi har de färdiga beskrivningarna för de absolut flesta.

Anna: LinkedIn, Facebook, Amazon.

Markus: Exakt, och sen ser vi hela tiden också att nu är det fyra stycken som har den här, vad är det för något? Och så sitter vi och jobbar med att löpande uppdatera databasen. Så man får en sammanfattning av alla cookies man använder, vi kategoriserar in dem i en statistikcookie eller marknadsföringscookie och så vidare.

Anna: Jag fattar, för jag tänker också att det här kanske också är något som behöver underhållas kontinuerligt för på större företag så utvecklarna kanske implementerar någon funktion som använder sig av cookies men då kanske de inte implementerar utan att uppdatera cookie-consent-modalen så att säga. Man kanske inte alltid har koll, den som är inköpare eller

den som styr över för cookie-consent-modalen kanske inte har dialog med alla utvecklare på hela företaget och inte vet vad de gör. Så det är lite den också, att man fact-checkar sig själv.

Markus: Ja, exakt. Och den här crawlen kan man ju beroende på vad man väljer för typ av erbjudande hos oss men som standard så kommer vi att crawla sajten var trettionde dag och skicka en rapport och säga att vi inte hittat något nytt, allt ser bra ut eller så säger vi att vi hittade tre nya cookies, men vi har redan beskrivningar på dem så det behöver inte göras något.

Det är redan publicerat och klart. Eller så kan det vara att vi hittade tre här som du som vi inte vet något om. Då måste du gå in och beskriva dem här.

Anna: Exakt, men ni har börjat använda posthogg eller något sådär hotjar eller någonting.

Markus: Exakt, hotjar tror jag vi har. Så i det fallet hade den, eller jag vet att vi har det, men i det fallet hade den bara sagt vi hittade en hotjar cookie och den ligger i din cookiebeskrivning nu.

Anna: Vi inkluderade den i din cookiekonsentmodal liksom.

Markus: Exakt.

Anna: Så det är lite såhär tradigt kontinuerligt arbete som behöver göras hela tiden.

Markus: Men det är väldigt, väldigt, vi har kommit in i det där ganska mycket så man märker man att, som du säger också, det är tråkigt det här, det är supertråkigt att hålla på med och det är egentligen ingen som vill ha ansvaret för att hålla koll på cookiebannern. Men det är också något som är rätt viktigt när det handlar om att, jag tycker det är, ju mer jag håller på med det här, ju mer pro är jag liksom hela grejen att man ska få bestämma själv som besökare, jag vill inte att du ska hålla på och marknadsföra om jag är inne och kollar på något konstigt produkt eller vad det nu kan vara. Jag vill inte ha något retargeting-pixlar nu. Att man respekterar det och låter besökaren bestämma. Och då är det viktigt att man som företag har koll, lite det du beskriver där, att utvecklarna gör något, någon annan gör något, och så är det någon marknadsföringsperson som bara lägger in lite skript och sådär.

Anna: Ja, hejvilt liksom.

Markus: Ja, men vårt verktyg hjälper ju till med det liksom, men samtidigt tror jag att det är ganska viktigt att man börjar tänka och ta det på allvar liksom, redan innan, att det inte är en eftertanke utan att det faktiskt är något som man prioriterar, har en process för helt enkelt.

Anna: Ja, men exakt. För man vill, det ska ju liksom vara trevligt att vara utvecklare på ett företag också liksom.

Markus: Ja, visst, absolut.

Anna: Att ha en sån här trevlig utvecklingsmiljö liksom, så att man inte känner att man blir hindrad av cookieförfarandet helt enkelt, och måste tänka på det hela tiden och anpassa sig efter det, för då sköter ni det ganska automatiskt, eller väldigt automatiskt, låter det ju som.

Markus: Ja, absolut.

Anna: Så det är jävligt coolt alltså.

Markus: I de flesta fall är det väldigt automatiskt liksom.

Anna: Ja, gud, jag är så imponerad. Men jag har ju också, jag har ju varit inne i det här träsket själv, jag har ju en del hemsidor, väldigt små hemsidor, jag såg ju på er pris, vad var det? 500 undersidor eller något sånt där, ingick i er första prisnivå, eller var det något sånt?

Markus: Ja, 5 000, upp till 5 000 undersidor.

Anna: Ja, upp till 5 000, jag känner bara så här, jag har typ tre sidor på en av mina, jag kollade på min andra, där hade jag 75, alltså det är så här, det är små sidor liksom, men de måste ju också vara compliant såklart. Så jag har tittat massa på det här, men för min del, vi var ju så otroligt små, så då valde vi en annan lösning, men så fort vi börjar bli lite större och ha lite mer budget kanske, så ska vi absolut överväga att använda er. Ni kanske har lite mer större kunder, eller hur funkar det?

Markus: Det där är ju lite intressant när det gäller att ta fram produkter och den typen av grejer, att man, det är ju ofta ganska enkelt, i alla fall för mig är det ju det som, ja jag kan programmera min egen produkt, men sen att få någon att köpa den är ju det svåra kan jag tycka. I vårt fall hade vi ju en ganska bra kundbas först, med våra egna kunder, där vi kunde liksom prova det här och ba, vi håller på med den här grejen, vill ni haka på och testa det eller? Och det gjorde ju i stort sett alla våra kunder. Och sen har vi liksom, man har lite kollegor i branschen och sådär, andra webbyråer liksom som man pratar med och ba, vi håller på med den här prylen, skulle ni vilja prova? Och de tycker att det är perfekt timing liksom. Det har ju varit en ganska tydlig trend de senaste åren, inom den här privacy-världen, med amerikanska bolag och att skicka data till tredje land, som man brukar kalla det då, till exempel ett amerikanskt bolag. För vissa kunder är det superviktigt det här, att allt ska stanna inom EU, och då är det en fördel för oss att vi har vår infrastruktur i Sverige och att vi kan erbjuda en CDN-lösning som bara är inom Europa och så där. Så vi har verkligen lagt fokus på att kunna möta den typen av, vad ska man säga, väldigt krävande kund då liksom.

Anna: Ja men det där har jag sett också. Det finns ju tydligen amerikanska bolag som ba, inte orkar ha europeiska kunder, då måste de implementera och uppdatera och hålla koll på cookie-grejer, för att det här är liksom regelverket i EU tycker att de är så himla jobbigt. Och det är ju tvärtom också, att europeiska kunder, de har ju också de här lagkraven på sig, och många som säger måste, eller vill, alltså det kan vara ett företagsbeslut, eller så är det liksom branschpraxis, eller så är det en massa andra saker som gör att det måste vara inom EU,

eller kanske till och med inom Sverige, all datalagring liksom, för att kunna fronta det. Säkerhetsaspekten, myndighet, alltså det kan ju vara alla möjliga banker, alltså sån här typ av jättekänslig och jätteviktig data, som man inte vill skicka iväg till USA. Och då har ju ni en unik fördel. Jag såg det, det kunde man betala extra för, kolla på er hemsida, att liksom verkligen få.

Markus: Ja, men om man vill ha den här hängslen- och livremlösningen, där cdn är inom EU, så har vi den som en tilläggsprodukt. Så man kan liksom lite grann plocka ihop utifrån vad man har för behov och hur man själv tolkar vad man behöver göra, för att vissa tolkar det på ett sätt och andra tolkar det på ett annat sätt. Ibland finns det inte heller vägledande domar och så där, så det är lite ibland av en gråzon, liksom. Man får försöka tänka på ett schysst sätt, vad är rimligt och liksom.

Anna: Ja, men exakt det där, det är verkligen upp till, alltså alla juridiska texter är ju liksom tolkningsfrågor, eller öppna för tolkning helt enkelt. Och många företag tolkar det på olika sätt.

Jag var inne och kollade på typ, ja men jag har så här, man försöker kolla på stora företag och se vad de gör. Jag kollade typ på Shopify och där var det, deras cookie funkar så att liksom, godkänner man ingenting, eller så här, nej, dom säger typ så här, om du är här så godkänner du per automatik att vi får tracka dig, liksom. Och det är ju lite fult, alltså så är det ju inte liksom egentligen formulerat som jag tolkar det i alla fall.

Markus: Nej, det är ju, om det är en person från EU som besöker den så är det olagligt, det bryter ju mot både grejer,

Anna: Och det är så här Shopify liksom, dom är hur stora som helst.

Markus: Ja, visst, det finns ju väldigt många som ännu inte har liksom kanske kommit upp och fått ordning på det, och det finns ju också vissa som kanske tycker att det är värt att utmana, alltså att det kan vara värt att chansa, liksom.

Anna: Exakt, exakt, för det är så här, dom har väl inte riktigt fått upp någon liksom, jag vet inte vad man kallar det för, revision eller vad man kallar det för, liksom att de har väl inte riktigt någon koll eller system för att verkligen följa upp det här, eller har du hört talas om något sånt? Jag vet inte, det har varit så otroligt få domar också inom det.

Markus: Ja, nej men så är det ju liksom, och det som någonstans som var en anledning till att vi ville dra igång det här var ju också liksom att, i och med att det här är juridiskt och det är krångligt och så vidare så blir det ofta att, ja men då är det juristen som får sista säg i det här,

och då ligger den här cookie-banner, ja men då ska den ligga kvar, för det ska vara lika enkelt att dra tillbaka sitt medgivande, vilket kan vara liksom, det är en juridisk tolkning av vad det innebär om den ska ligga kvar på skärmen hela tiden, besökaren bryr sig ju absolut inte om det, har den tryckt på jag godkänner alla cookies, då kommer det ju vara i stort sett ingen som trycker upp den igen och säger, nej förresten jag ska bara ha statistik liksom. Så det blir väldigt intrusive för besökaren, det blir en dålig webbupplevelse för besökaren att ha en sådan lösning,

och då, där har ju vi försökt vara så här, kan man tolka det här på ett annat sätt, man kan tänka så här då, att driva användarupplevelsen i hela konsentvärlden, och kanske inte låta juristen vara den som skriver copytexten.

Anna: Exakt, jag har ju frilans varit ute på uppdrag som produktägare på massa olika stora företag och hit och hit, men det är så här, har man med juristen att göra, inget ont om dem, men frågar man dem någonting, då är det hängslen och livrem på allt, och det går liksom inte att, man kan inte säga nej till dem, det går inte att diskutera, utan det är bara så här, det är så här, och som du säger, de hade ju gärna tapetserat hela hemsidan med en sån där som följer efter dem, typ bara för att vara compliant, för de vill ju kunna säga att de är best in class på det juridiska.

Markus: Ja, men det är ju liksom, du får logga in med bank-ID och godkänna cookies, typ.

Anna: Ja, men exakt, exakt. Det finns liksom ingen praktisk begränsning, och de har ju inte användarperspektivet i åtanke, utan de vill ju så här, de vill kunna vara stolt över produkten utifrån det juridiska perspektivet, och det har man ju all respekt för, men det kan verkligen bli att man, på bekostnad av användarupplevelsen, 100%.

Markus: Det är ju där vi försöker bemöta egentligen hela det spektrat från dem som vill göra det så enkelt som möjligt för besökaren, men också om man vill vara väldigt, väldigt rigid, så ska det gå att göra det med vårt verktyg.

Anna: Ja, men exakt. Jag gillar det. Det är så smart också att göra en sån här tråkig grej lite roligare, och liksom ta bort den, det är så många företag som jag tror känner att, gud vad skönt att bara outsourcea det där, så bara slipper vi tänka på det, det är någon annan som har koll på det, det sköts automatiskt, vi bara betalar, så får vi liksom fokusera på vår riktiga produkt, så att säga. För det är ju ingen som, ni har ju det här som produkt såklart, men det är ingen annan som, det är ingen del av deras produkt, det är ingen som känner att de vill vara compliant, och de vill liksom att det ska se snyggt ut, och sen är det viktigare med att presentera deras egna produkt på hemsidan, så att säga. Ja, jag tycker det är genialiskt. Men du, du sa lite att ni har ju i er webbyrå, så förstår jag det som att ni bygger ju hemsidor, förvaltar hemsidor åt massvis med kunder och sådär, och de såklart överlappar ju med Cookie Tractor som du nämnde,

där det är ju lätt att sälja, eller lätt, men det är väl ganska straight forward att sälja in Cookie Tractor till dem, men vi pratade lite, vi har touchat lite på det här med att sälja in det även till andra, mer fristående kunder som kanske bara vill köpa in just den här delen, kan du inte prata lite om det och hur det fungerar?

Markus: Jo men absolut, där har vi ju liksom, man får ju någonstans testa sig fram, som jag nämnde förut med den här plug-in har ju drivit en del, en och annan direktkund, men det är ofta så att slutkunden, den som äger webbsidan har oftast någon emellan, det kan vara, det beror ju på storleken på företaget då, men det kan vara antingen någon form av juristbyrå, eller dataskyddsexperter, eller så kan det vara en annan webbyrå, det faller ofta på att webbyrån,

eftersom det är en del tekniska saker, de ska ju snacka med varandra, så webbyrån måste ju vara inblandad, om man inte har väldigt mycket kompetens in house, så vi har ju märkt att, för oss fungerar det väldigt bra med partnerskap, vi onboarder en annan byrå, så att de kan erbjuda vår produkt till sina kunder, och så hjälper vi dem, och utbildar dem i hur verktyget funkar, hur reglerna funkar och så vidare, och sen så sköter ju ofta dem i dialogen med sina egna kunder, och använder vårt verktyg och bara skapar upp nya konton, kan man ju säga.

Anna: Men då har ni manuellt approcherat andra webbyråer, och försökt skapa en partnerskap kring just den här produkten med dem, det är säljprocessen?

Markus: Ja, jag skulle väl säga att det är det vi just nu ser som det som flyttar oss framåt, det som driver mest försäljning utöver våra egna kunder, och det blir ju en annan skala också, om man tänker sig att man skulle jobba direkt mot en slutkund, så ska man ha någon form av möte med dem, och du vet så här, om vi jobbar mot en byrå så blir de som en förlängd försäljningskanal, nästan kan man ju säga.

Anna: Men återförsäljare, de har ju säkert 10-20, alltså jättemånga kunder.

Markus: Så det blir ju lättare för oss att ha dem som kan svara på frågor också, de kan systemet och så vidare, de kan ha relationer med sina kunder.

Anna: Och det kanske faktiskt är en skönare kund också att ha en dialog med. De är ju tech-kunniga såklart. Kanske en mer tacksam kund att ha, jag vet inte.

Markus: Ja, både ja och nej. De utmanar en ju också, det är ju positivt. Men jag tror framförallt det här med att om man skulle ta nykundsmöten med varje kund som har lite frågor så skulle det ta ganska mycket tid. Här blir det att vi kan svara på de frågorna till byrån en gång och sen kan byrån svara på dem till sina kunder om samma fråga dyker upp. Det ser ut att vara ett bra sätt, vi vet inte, det har inte riktigt något facit, utan det har funkat bra hittills.

Anna: Man vill ju ha Saas-tjänster eller promotionstjänster, det är ju tacksamt att ha ganska low touch, de kanske kommer igång ganska self service eller vad man ska säga. Och använder det kontinuerligt och har inte så mycket frågor och sådär. Alltså att det blir så mycket underhåll.

Markus: Det är ju drömscenariot.

Anna: Bara tickar på.

Markus: Ja, och det finns ju vissa kunder som trippar in på det sättet att det bara dyker upp en liten notis att nu har någon signat upp här och så frågar de ingenting. Men det är ofta också någon som undrar över någonting, hur funkar det här, är det här okej, kan man göra så här?

Anna: Ja, precis.

Markus: Men när man väl har satt upp det så är det ju oftast, då är det ju igång, då brukar det inte vara så jättemycket arbete.

Anna: Nej, då är de ju bara nöjda och det bara rullar och ni kan fakturera varje månad och det är fantastiskt. Prenumerationstjänster, det är underbart. Men du, jag är nyfiken på en annan sak, jag själv är ganska intresserad av SEO och sökordsoptimering och -marknadsföring och alla de här bitarna. För ni har ju så att er cookie, den lägger sig, eller den jag har sett i alla fall, då lägger den sig på hemsidan och man måste trycka för att komma vidare. Man måste antingen säga ja eller nej, eller ja, men man kan välja också och sådär. Men den ligger ju verkligen där. Hur påverkar det SEO och sökmotorerna när de crawlar hemsidan? är det negativt eller hur funkar det?

Markus: Det är ganska roligt det där. Dels så har vi en form av sniffing då som kollar såhär, är det Googlebot som är inne nu?

Anna: Ja, ni hör det.

Markus: Och då visas inte vår consent banner. Men Google har också en dokumenterad metod där man kan i HTML-koden säga att ignorera den här delen av sidan. Det var det vi använde från början. Men trots att de själva kommunicerade så indexerades fortfarande consent bannern, vilket man absolut inte ville. Och det var ju precis i början. Så det är så vi gör, att vi döljer den när de är inne. Sen så har ju de en massa olika mekanismer för att kontrollera, till exempel kunder som annonserar på Google Ads, att de faktiskt respekterar consent-dialogen. Det är lite tweaks kring det.

Anna: Men det är alltså så att om den skulle ligga där utan den här ignore-meddelandet till Google så skulle det ju dra ner upplevelse, eller vad ska man säga?

Markus: Det skulle ju bli lite rörigt då på sidan, att det inte blir lika tydligt vad den handlar om, utan då är det någon cookie-sida det här.

Anna: Exakt, man får inte lika hög domänranking helt enkelt.

Markus: Jag tänker snarare att själva innehållet på sidan blir otydligt i och med att den här cookie-bannern ligger där hela tiden. Sen gissar jag att Google på något vänster borde kunna förstå att det är samma innehåll på alla sidor och det här är någon form av cookie-banner. Om vi nu ska kunna ha självkörande bilar och allt vad det är, så borde de kunna förstå det också.

Men jag tror att de var inte där då i alla fall, och det verkar vara så som många andra gör också, att man döljer den när Google crawlar.

Anna: Då har jag lärt mig någonting nytt, att man kan säga till Googles bottar att ignore this one, när du bara ska indexera hemsidan och läsa hemsidan. Förstå vad den handlar om, då behöver du inte läsa den här delen.

Markus: Ja, man ska vara väldigt noggrann. Den delen som jag nämnde först, att med mark-up säga att ignorera det här, det verkar inte fungera. Det vi gör nu, det kallar man för agent-sniffing, när du surfar till en sida så säger din browser att jag är Chrome, den här versionen. Då säger Google att jag är Google bot, och då säger vi att då ska inte vi ens visa oss.

Anna: Jaha, okej. Jag lär mig nya grejer hela tiden. Det händer saker på det här området också hela tiden.

Markus: Ja, så är det ju verkligen.

Anna: Coolt. Gud, vad himla ballt. Vi har bara snackat på massvis. Jag ska se om jag har mer här. Du nämnde lite där i början att ni hade en första, inte MVP kanske, men att ni byggde den och testade er fram lite grann. Kan du bara säga, vad för funktionalitet inrymde den första versionen som ni har byggt på, eller som inrymde inte den första versionen som ni har byggt på senare? Vad var den renskaldade MVP från starten?

Markus: Det är ju något som jag tycker är ganska viktigt, att om man har en egen vision om vart man vill någonstans och vad det är man ska göra. Ofta så blir det så i början att man kommer på en idé och sen börjar man kanske jobba med den. När man får sina kunder, de första som börjar använda det, så får man massa idéer och förslag. Vi hade väl en ganska tydlig idé om vår inriktning, vad som var viktigt för oss, användarperspektivet, tillgänglighet. Jag vet inte om jag har nämnt det, men det heter VCAG, Compliant och 2.1 AAA. Det betyder att man kan surfa och man kan köra med skärmläsare och sådana saker.

Anna: Accessibility.

Markus: Den typen av grejer har alltid varit en utgångspunkt för oss, att det är viktigt. Allt eftersom när vi släppte den första versionen så hade vi väl alla de här idéerna och vår idé om vart vi vill någonstans i huvudet, men vi hade inte allt på plats. Vi har slipat på vår crawler i början, så kanske den gick och crawlade på bilder som inte sätter några cookies. Vi har förbättrat olika delar av den, lagt till olika features, att man ska kunna översätta vissa delar av cookiebannern. Någon kanske vill att det ska stå något annat än acceptera alla. Det har kommit en del features, dels som vi själva har sett, och det där vill vi kunna göra. Kanske någon kund har kommit och sagt att vi skulle verkligen behöva det här. är det i linje med det som vi har tänkt oss? Ja, det är det. Kan andra ha nytta av det här? Ja, och då är det kanske vettigt att göra det. Men åt andra hållet är det också viktigt att man tänker, när det kommer kunder, ofta högljudda kunder också, att vi behöver det här. Tills slut blir de kanske inte ens betalande kunder, bara på testkonto och härjer om en feature. Så att man inte bara springer på allt som dyker upp,

utan att man verkligen säkerställer att det är i linje med det man själv vill på lång sikt.

Anna: Alltså verkligen, det där stångas jag med hela tiden i alla produkter jag bygger. Det är nästan bättre att säga nej till de där högljudda kunderna och behålla sin core-publik, och vara sann till sin nisch. Det bästa man nästan kan göra tycker jag är att ha en väldigt tydlig nisch, och hålla sig till den och serva den. Och ha den i åtanke som du säger, som en vision hela tiden. Så fort man börjar bli för spretig, så ökar ju komplexiteten i produkten, vilken har en negativ effekt på upplevelsen och på de andra featuresna. För den stjäl uppmärksamheten av andra features som kanske är bättre och förtjänar mer plats. Det där har jag verkligen börjat tänka på ju mer jag jobbar med det här.

Markus: Jag tycker det kan vara svårt ibland också, för i den situationen man är, att vi har en produkt, man vill sälja den. Det är någon som står och säger så här, jag vill köpa den, men vi behöver det här. Det kan vara ganska tufft att säga nej, men det är helt klart en vettig, att våga kunna göra det ibland. Och veta då att vi ska åt det här hållet, det kommer funka ändå.

Anna: Ja men exakt, exakt. Det är väldigt lätt att bara böja sig för alla kunder. Men det negativa, till slut hamnar man ju i att man bara har en konsultlåda då. Då har du ingen produkt, då är allting supernischat för varje enskild kund. Det blir jättedyrt med onboarding och allt vad det är. Vill man ha en konsultlåda, då är det fine. Men vill man ha en produkt, då ska man, som du sa, features ska ändå gå att använda av fler. Någonstans där måste man ju försäkra sig om innan man börjar bygga någonting.

Markus: Ja men verkligen. Sen ska jag säga att jag tycker inte att det har varit särskilt mycket av det i det här projektet. Det är väldigt mycket av det som vi har fått in idéer på, som vi själva har känt att det här ska vi göra någon gång i framtiden. Sen kanske det har legat lite längre ner i backloggen och så har man fått prioritera om lite bara för att visa framfötterna. Men vissa andra typer av projekt, så kan jag gissa att det kan vara ett större problem att navigera.

Anna: Ja men alltså det är helt out of the blue idéer som bara, oj herregud, blir tagen på sängen. För det här har jag aldrig ens tänkt på. Okej, du vill gå på den här jätteslingerikrokiga vägen hit bort. Ja men verkligen, okej då. Men du, hur stora är ni nu då med Cookie Tracker om jag får fråga? För ni omsätter ju typ 5,5 miljoner eller sånt där i er webbbyrålåda.

Markus: Men hur stor andel är det, eller är Cookie Tracker om det? Det är ju inte det än så länge, tyvärr står det ju inte för 50% ens skulle jag säga. Vi har ett par hundra kunder som vi har fått igång sen vi drog igång på allvar. Vi släppte ju den här tjänsten första gången i april.

Anna: Typ ett år sedan eller något?

Markus: De första kunderna som vi hade på plattformen var i april 2021. Så det är ju snart två år. Men då ska man väl säga att det tog väl, det var väl någonstans ett år efter det som vi verkligen började anstränga oss för att bygga upp partners och den typen av grejer. Vi hade ett år där vi liksom, vad ska man säga, förberedde oss lite. Vi var lite rädda nästan att om man börjar ta kontakt med folk och säger kolla vi har det här och så är man inte riktigt på plats för att kunna leverera så att man är ett relevant alternativ. Vi ville se till att vi var på en bra plats innan vi började approacha de större tilltänkta partners. Låter det rimligt för så jag tänker?

Anna: Absolut. Ja men okej, shit vad coolt. Ni lyckades ju sälja in till era befintliga kunder såklart till webbbyrån först. Men kan du inte berätta om, i min podcast brukar vi prata lite grann om första betalande kunden och hur spännande det kändes. Men för er kanske första betalade kunden motsvarar den som inte ombordades som er webbbyråkund i första hand utan som er cookie-tractor-kund i första hand. Hur fick ni den och hur kändes det?

Markus: Vi fick ju våra första genom våra egna kunder. Det jag tänker på spontant som gjorde oss väldigt glada var när barncancerfonder bestämde sig för att använda cookie-tractor på sin sajt. Det var en av de första ganska stora sajterna som vi själva inte har byggt. Så det kändes ju väldigt kul. Både också hur kommer allt funka. Det är klart man vet att vi har en stabil sajt.

lösning. Vi har ju kört den på våra egna sajter, men det var absolut något som var kul. Jag skulle nog säga att det var liksom, det finns säkert någon annan kund som kom innan, men det var den första som jag minns att jag sa. ja, nice, nu det här är ju, kan vi vara där så kan vi vara på många andra ställen liksom, och även våra första kommunkunder när vi liksom fått in Kalix kommun till exempel, alltså så här, när en myndighet väljer vår lösning så känns det som en kvalitetsstämpel att de har tittat på den och sett att den lever upp till våra krav och så väljer de den, då blir man också glad.

Anna: Ja, men verkligen. Det känns som adrenalinpåslag liksom, för mig personligen i alla fall, när det händer liksom, alltså herregud någon köper något som jag har byggt, liksom hur är det möjligt?

Markus: Ja, men det är väldigt häftigt faktiskt. Jag tror inte att det är prioriterat egentligen i backloggen, men jag har suttit och gjort någon koppling till vår slack nu, så att varje gång det är någon som signar upp och sånt där så bara plingar det till, så det är alltid kul och bara wow, nu var det någon som signade upp här, vad är det här? Ja, så liksom, ja, haglade in en och annan då och då, det är väldigt kul.

Anna: Verkligen, ja men exakt, en sådan liten bott i slacken, det är uppmuntrande. Man blir så här, det plingar till och man bara, wow.

Markus: Ja, men lite så liksom, jag funderar på om jag ska bygga någon sån här tech-startup-grej, att det är någon saftblandare som går igång eller något sånt där, jag vet inte, men se om man har tid.

Anna: Ja, men exakt, det plingar i hela kontoret och allt.

Markus: Ja, men typ något extremt onödigt liksom.

Anna: Ja, men exakt. Ja, men shit vad coolt alltså. Sen brukar jag alltid fråga lite grann om finansiering, det är ganska uppenbart i ert fall, men vi kanske kan prata om det ändå. Ni antar att ni tog ju er egna tid till att bygga den här grejen utanför er, då hade ni liksom ingen beläggning i er webbbyrå, antar jag. Ni satsade liksom i er egna tid, kan du berätta lite hur ni resonerade kring det?

Markus: Det är ju verkligen så när man jobbar som konsult, att ibland så dyker det in tre projekt som man ska driva samtidigt och så får man jobba som en galning och ibland så sitter man och det är väldigt lugnt. Vi har ju väldigt mycket förvaltning åt våra kunder och så där, men det finns alltid tid över där vi kan jobba med andra saker och vi ville ju verkligen ha en egen produkt. Så den där våren 2021 så var det ganska lugnt och då la vi tid på att sätta grunden och sådär och sen så har vi lyckats än så länge väldigt bra med att balansera så att vi verkligen lägger tid på att utveckla produkterna och sälja och sådär samtidigt som vi har våra byråkunder. Vi har inte tagit in någon kapital eller sådär, vi har funderat i de banorna, men samtidigt så har vi en bra idé om vad man ska göra med de pengarna och det har vi kanske inte riktigt än. Så det är så vi har valt att finansiera det genom att vi lägger vår egen tid och sen såklart får man köpa in juristhjälp och den typen av expertis, samma sak med accessibility och sådana saker, gör någon audit på det och sådär. Men i stora delar så kan vi göra väldigt mycket av det som behöver göras själva.

Anna: Jag är väldigt intresserad av det här indiehacker-upplägget, att man finansierar sin egen start helt enkelt och egentligen så långt det går. När jag pratar med både investerare och företag som tagit in investerare så säger de att vänta så länge som det går för att du vill ha så mycket proof of concept som möjligt, du måste ju ge bort en andel av ditt företag för att få in kapital, det säger ju sig självt. Att kunna bygga någonting själv i egen låda det är ju den som ger allra mest bang for the buck down the road, det går ju inte att jämföra med att ta in kapital. Det är av den anledningen också, det är en motiveringsfaktor. Och sen känner jag också lite med kontinuerlig rapportering och sådär, så fort man tar in externt kapital så blir det en helt annan styrning och rapport. Kanske måste man ha möte med dem en gång i månaden, en gång i veckan, jag vet inte. Och det är lite det jag ville komma ifrån när jag blev egen från första början, att jag kan bestämma själv vad jag vill ha som rapportstruktur och vad jag ska lägga min tid på,

vad jag prioriterar, vad jag tycker är kul här och nu. Lite det jag ville ducka, så att jag sätter mig där i knät igen, mer än någon som bestämmer lite och har något att säga om det jag gör. Så det är lite av en livsstil kanske, jag vet inte. Eller vad skulle du säga?

Markus: Jo, men jag tycker det låter som det harmoniserar rätt bra med hur vi tänker också. Det var ju också en del i när den här byrån föddes, så det kom utifrån någon slags frustration över att någon annan ska lova en kund att - det är inget ont om projektledare, det behövs och de är fantastiska, men det kan vara rätt frustrerande om man är tekniker eller utvecklare och det är någon projektledare som lovar en kund någonting och sen ska det vara klart ett visst datum och så får man jobba som en galning för att nå upp till det och för att någon som kanske inte riktigt förstår vad de har lovat, lovar något. Det blir lite samma grej här, att komma till att ha kontrollen själv och bestämma själv och veta själv att om vi lovar det här, dels är det ju så här att vi får jobba som galningar men vi får ju något för det. Det är inte så att vi kan skylla på någon annan att den lovade att vi skulle lösa problemet utan man styr mycket själv över sin tid på det sättet.

Det vill vi väl såklart ha med oss in i CookieTractor också. Men jag tycker också att utmaningen är, hade vi vetat att om vi skulle få in 10 miljoner så kan vi sälja hur mycket som helst om vi gör på det här sättet. Vi har testat att trycka på marknadsföring på det här sättet och det funkar och det har en bra ROI. Då skulle man ju kunna överväga det som ett sätt att växa snabbare. Men vi har ju en kapital så vi skulle kunna göra en hel del sådana saker själva. Och det är väl egentligen, skulle jag tro, vår nästa stora utmaning. Nu har vi en produkt som funkar och som gör det den ska. Så nu är det bara att gasa på och sen saker som kommer med att växa. Att se till att hantera den här skalan med miljontals medgivanden som ska sparas någonstans och helst inte försvinna och se till att vara uppe hela tiden och sådana saker.

Anna: Exakt, växa utan växtverk.

Markus: Ja, men jag brukar också ibland när man pratar med olika typer av entreprenörer, man planerar för att vi ska bygga det här nu med en skala så vi kommer kunna få fler miljoner användare. Det måste vi tänka på från början. Och det kan ju vara jättebra så länge det inte gör att den initiala insatsen blir jättemycket större. Har man för många kunder så är det ett ganska bra problem. Det är väldigt sällan det är dåligt att ha för många kunder. Och då kan man ofta lösa sådana saker down the road så länge man i alla fall har tänkt på det på vägen.

Anna: Jag håller verkligen med. Jag tycker man ska bygga enkelt från början, alltså ett super-MVP och testa sig fram. Och sen när man har det lyxproblemet att det är många användare, då får man ju bygga upp infrastrukturen så den håller för det. Det är inte så att det är såhär, det tar man där och då. Det är lite fail quickly, approachen som jag gillar i allt jag gör. Att testa mig fram och inte vara rädd för att det är ett test. Det kanske måste göra om. När man satsar så mycket från start, då blir det ganska, man vill inte kill your darling. Det blir svårt att släppa om man satsar så mycket från start. Men hur hittade du dina medpartners egentligen? Det är ju alltid en fråga. Många har ju sett mig och vill bli matchade med och hitta medgrundare, någon att göra någonting med. Det är så viktigt ibland att inte vara själv. Kände du dem sedan innan eller hur var det med kontakt med varandra?

Markus: Anders då som är en av medgrundarna, han var väldigt intresserad av Umbraco, det var jag också. Då höll han ett Umbraco-meetup, det här CMS som vi jobbar med här i Stockholm. Jag tror vi var fyra personer, fem som kom. Det var inte så jättestort på den tiden. Vi satt i någon källare på östermalm och drack några öl och pratade om en massa nördiga grejer med Umbraco. Där någonstans hittade vi varandra. Sen har vi hållit ihop och åkt på konferenser tillsammans och setts någon gång ibland. Det var så vi lärde känna varandra. När de var på jakt efter ytterligare en person till företaget så dök jag upp i tankarna och Anders frågade mig om jag skulle vara intresserad. På den vägen hittade vi varandra kan man ju säga.

Anna: Jag fattar. Det var lite senare, det var inte någonting från barnsben utan från den professionella världen.

Markus: Jag tycker det är svinkul med den typ av meetup-kulturen. Jag är intresserad av det här nu. Jag tycker att Wordpress är coolt. Då finns det någon Stockholm Wordpress meetup. Dra dit och snacka med folk. Det är samma sak som du sa SEO. Det finns en SEO-snack. De kör någon gång i kvartalet eller vad det är. Då kan man dra dit och snacka med en massa SEO-nördar. Det finns alltid någon skön person som man kan snacka med och bolla idéer och lära sig nya grejer. Jag tycker det är skitcoolt att det finns en sån meetup-kultur.

Anna: Precis, att man kan mötas på sitt gemensamma intresse eller vad det kan vara. Sin gemensamma inriktning i sin karriär och göra någonting tillsammans. Det är fint. Jag gillar det. Du nämnde lite techstack också. Vi har pratat om Umbraco hur mycket som helst. Jag pratar gärna mer om det. Ingen fara alls. Vi måste snacka techstack. Du måste berätta om hur ni har byggt CookieTractor.

Markus: Vi är en byrå som håller på med .NET som är en Microsoft-produkt. Det går att bygga vad som helst i den. CookieTractor bygger på en modernare ramverk som förr hette.NET Core och nu heter det.NET 5 eller.NET 6. Programmeringsspråket heter C Sharp. Det är samma sak med Crawlern. Den är byggd i C Sharp. Det finns en standard för att automatisera en browser utan att gå in för mycket i detalj på hur det exakt fungerar. Det är som en liten mackapär som styr browsern och kollar vad vi har för cookies. Vad hände efter vi var inne på den här sidan. Försöker vara lite smart kring det. Vi använder SQL Server som är Microsofts databas. Det kan man säga att vi har 90% eller mer av alla lösningar vi gör bygger på SQL Server. Sen har vi en tanke om att på sikt kan man bryta ut vissa delar och lagra på andra sätt. Men lite får komma tillbaka till det som vi var inne på nyss. Att börja med det som vi är trygga i. Vi vet hur vi tar våra backuper och hur vi ser till att saker inte försvinner. Istället för att hoppa på någon så här... trendig dokumentdatabas eller något som man inte riktigt har järnkoll på. Så det är det vi har valt det är som vi är trygga i.

Anna: Det blir ju ofta så liksom. Men har ni använt det i Azure då också?

Markus: Eftersom vi då har valt att det här med lagringen då. Azure ägs av Microsoft som är ett amerikanskt bolag så det är lite oklart att spara personuppgifter i Azure. Ska man hårdra det så tror jag inte man får det. Det finns säkert olika varianter på att ta sig runt det och sådär. Men vi har valt att liksom hålla oss borta från de här molnleverantörerna av den anledningen att det blir nästan en konkurrensfördel för oss för att många av våra konkurrenter ligger i molnet och de har väldigt svårt att ta sig därifrån liksom. Vi skulle ju lätt kunna hoppa in i molnet om vi vill det. I alla fall delar av våran tjänst skulle kunna ligga i molnet. Så just nu har vi inte det. Men vi använder olika CDN-lösningar istället som gör att belastningen på vår infrastruktur blir ganska liten. Vi skickar ju egentligen bara små JavaScript-filer, det är väldigt lite information. Så rent tekniskt så har vi inte en molnlösning på det sättet. Eller den ligger ju i molnet men det här molnet är moln i Sverige liksom. Lokalt moln.

Anna: Spännande, jag fattar inte 100% men okej. Inga egna servrar alltså.

Markus: Nej, vi hyr ju infrastrukturen av svenska molnleverantörer eller tjänsteleverantörer som ser till att saker och det funkar liksom. Så vi har ingen låda som står här på kontoret liksom. I princip så är det ju en molnlösning bara det att det inte är just en av de här stora aktörerna för att det innebär den här typen av liksom potentiellt juridiska utmaningar, vilket inte alltid behöver göra. Men vi har valt att göra så för att slippa det helt och hållet. Det blir inte ens en diskussion när vi pratar med de kunderna där det är ett krav eller är viktigt.

Anna: Fan vad snyggt, precis vi nämnde ju det. Det är en konkurrensfördel inom den här nischen. Det är skitsmart alltså. Gud vad grymt, just det. Nu kommer jag på vad de här företaget heter. De heter Consento.io. Det är företaget som var till salu. Kolla om vi ska köpa upp dem då. Vi kollar kontinuerligt på företag som är till Salu. Och då dök de upp där och sen dök ni upp och därför är vi här.

Markus: Jag brukar bara hitta till Blocket och så är det någon korvkiosk i Karlskrona som man kan köpa. Och det var inte det jag tänkte mig.

Anna: De omsatte ju några hundratusen eller så. De är ju små men det är helt klart värt att kolla på. Så hittade vi till er. Shit vad grymt. Vi har snackat ganska länge och jag har ställt jättemånga jobbiga frågor. Hoppas att det känns bra. Vi börjar runda av lite grann då. Kan du berätta om det ni har varit med om? Det behöver vi inte bara ha med Cookie Tractor att göra men för andra som också vill bygga egna techprodukter. Om ni har några kriser eller misstag, lärdomar som du vill dela mer av till oss som också vill bygga själv.

Markus: Jag nämnde det lite innan men det är någonting som jag har gjort. Vi har inte pratat om alla grejer men jag har gjort liksom. Jag drev en webbshop 2007 som höll på med dropshipping och grejer. Så kom jag på innan på foodora dök upp och hybrid så att man skulle kunna skicka ogram. Så om man är lite sent ute och ens polare fyller år så kan man gå in och skicka ett ogram och få lite ballonger levererade eller kanske en chokladlåda. Alla de här grejerna har en sak gemensamt och det är att vi byggde upp en produkt som ingen jävel ville ha. Det är väl en stor lärdom i det här och som alla säger hela tiden. Men det är väldigt viktigt att det är inte så himla, det är inte jättesvårt att ta fram en produkt eller en idé men det är svårt att få någon att köpa den. Så det är egentligen där man ska underskatta den delen. Jag brukar ibland säga att utifrån vad jag ser sig som 20% av arbetet är att ta fram produkten, resten är att få någon att köpa det. Så man får ett perspektiv på att man måste lägga väldigt mycket av sin energi där. Där är det också vettigt om man är en techperson som jag att ha en person som är bra på relationer och kanske kan försäljning eller har något kontaktnät. Man tänker på det så att man inte bara sitter sig i en källare och bygger något. Sen kan det säkert funka ibland också såklart.

I vårt fall har det varit väldigt värdefullt också att vi hade ett gäng partners som vi känner ganska bra som kom in tidigt och var med tidigt och kom med feedback och att vi kunde utveckla produkten tillsammans med dem. De kände att det här är exakt vad vi behöver och säljer det till sina kunder. Sen har vi fått upp en tredje partner som har fått hjälp av våra första kunder att

hitta rätt i produkten.

Anna: Exakt, jag håller verkligen med. När mjukvara är så lättillgängligt så att säga och alla vill bygga egna grejer och alla sitter med sig till hobbyprojekt vid sidan av, då blir nästan säljet den unika kompetensen i det hela. Det är det som är make it or break it. Nu låter jag väldigt raljerande här men det är ganska lätt att bygga en bra produkt.

Markus: Jag håller med dig om det, det finns väldigt många utvecklare och det är inte svårt att komma på idéer. Det är väldigt lätt att bli Excel-miljonär liksom. Men sen ska du ju ut och träffa kunderna och få till de där mötena och få dem att testa och allt vad det nu kan vara.

Anna: Jag brukar också säga att din idé från första början måste inkludera sälj och marknadsföring. Den kan inte vara något som du löser sen längre fram utan du ska tänka igenom det också. Det är en del av din ursprungsplan, din ursprungspitch. Lirar du inte de delarna så ska du typ inte sätta igång med produkten heller. Så tråkig är jag liksom. Men det är det bittra läxan jag har lärt mig genom att också ha testat.

Markus: Det är nog sant. Du säger att du har testat det några gånger och man hör det och jag har hört det där också men ändå har man gjort det där misstaget. Det kanske är så att man måste göra det för att få inse att jag orkar inte bygga en grej till som inte flyger nu. Man får bränna sig någon gång innan man lär sig att vi tar det lite lugnt och börjar med att se till att det finns en marknad för det vi försöker göra.

Anna: Jag snackade med en snubbe häromdagen som jag försöker få med i podden men han verkar inte vara så lättflörtad. Han sa en grej som stannade med mig och det var att han sa

att han bygger bara produkter där ingen köper Adwords. Han har strategi att bara köpa Adwords och skeppa produkter hela tiden. Han har en strategi uttänkt och han utgår från den innan och då kommer han på idéer att göra. Det är verkligen att gå ur marknads- och säljperspektivet. Ta den först, lösa den först, sen kan du bygga vad fan som helst.

Markus: Jag tror verkligen att man har nytta av att lägga mer tid där än vad man traditionellt gör.

Man kan ju bolla, man har läst en massa olika sådana här, så gör en startup. Någonstans har jag läst att man skapar landningssidan och skisser på produkter och allting. Det här är en riktig produkt men det finns ingen produkt. När folk signar upp så står det bara att grymt att du vill ha ett konto, vi hör av oss när vi är klara. Jag tycker att det är lite black hat på ett sätt men själva idén är att finns det en marknad för det här, då gör vi det. Istället för att göra det och sen upptäcka att det inte fanns en marknad för det.

Anna: Finns det någon som är beredd att betala för det? Det låter som en jättebra idé men när man väl ska ta fram och öppna plånboken så kanske det inte var så roligt egentligen. Jag håller helt med, jag kan snacka om det här hur länge som helst. Spännande med CookieTractor och även en webbyrå såklart, Obvious. Har ni några nya features eller vad är er vision långsiktigt?

Vad har ni i kikaren framöver som är spännande att dela med sig av?

Markus: Det är saker som vi kommer att jobba med på kort sikt, saker som vi la åt sidan tidigt

för att man kanske inte behöver lösa alla problem direkt. Det är sådana här tråkiga grejer som att om man har flera konton så ska man kunna betala alla dem på ett sätt. Det är sådana här saker som är helt meningslösa. Vi har ingen kioskvältarfeature vad jag vet i pipen.

Anna: Man brukar kompromissa lite med inloggning, allt det här.

Markus: Rättigheter och alla sådana saker som också kommer med ju mer komplicerad kundstruktur man har desto mer finns det behovet. Oftast har vi kunnat ta oss runt det genom att skapa bara två konton och gör så här så är det lugnt. Sen så vet vi att på längre sikt så vill vi lösa det här och där är vi väl nu. Nu är det lite housekeeping-tid här.

Anna: Lite tråkigt men ändå viktigt.

Markus: Det är inte så sexigt men det behöver göras också.

Anna: Det är lätt att lägga sådant åt sidan. Bra att ni prioriterar det innan man bara får göra roliga saker. Super, det här har varit så spännande. Jag har lärt mig så himla mycket. Jag tycker det här är så himla cool nisch som ni har hittat och jag önskar er all lycka framöver. Jag kommer följa er. Har jag några sidor som är reasonable size och gör tillräckligt mycket i omsättning så kommer jag definitivt använda mig av er och rekommenderar lyssnarna att göra samma sak.

Markus: Du är välkommen.

Anna: Sista fråga innan du ska få ta helg. Vet du någon annan techskapare som tycker att jag borde intervjua härnäst?

  • sponsmeddelande -

Markus: Där har jag ju så här, jag tänkte på den där. Jag känner inte så supermånga. Men jag insåg att jag vill i alla fall tipsa dig så får du göra vad du vill med den informationen. Det är min gamla kollega som jag drev den här dropshippingwebbshopen med för länge sedan. Han heter Andreas Janellos och han håller på nu med ett projekt som heter Smart Wine Cellar

och det är jävligt coolt där han har byggt en smart vinkällare som man kommer in i sin vinkällare och har sina hundra flaskor vin och så har han varje flaska en ledd som är kopplad till den så den indikerar att nu är den här flaskan i sitt drinking window det vill säga att den är tillräckligt mogen för att dricka eller den är röd om flaskan inte är tillräckligt mogen och så kan man då med en Ipad-app säga att jag har en köttgryta och vill ha ett vin från Italien och så bara blinkar det i det här vinstället så tar den här flaskan. Det är ganska coolt. Det är kanske svårt att förklara i en podd. Han håller på med det och han håller också på med en startup inom GDPR

så det kan vara en spännande person.

Anna: Ja men absolut, tack så hemskt mycket. Det ska jag verkligen spana in mer. Men Gud vad grymt Markus, så kul att ni ville vara med från CookieTractor och vi måste ju också uppmana lyssnare såklart att prenumerera på podden och om ni behöver Cookie Consent-modal som jag kallar det för så ska ni absolut spana in CookieTractor såklart. Super, tack så hemskt mycket.

Markus: Tack själv, det har varit jättetrevligt det här.

Anna: Ja, samma.





Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga