#30 - Ola Ehrstedt, grundare av Connected skills, som är framtidens plattform för att matcha konsulter och uppdrag

Av Anna Leijon / 11 april 2023

I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Ola Ehrstedt om hans entreprenörskapsresa. Han har följt skolboksexemplet och jobbat sig upp i IT-branschen från att vara konsult och projektledare och “på golvet” till regionchef och senare VD och fått starta upp systerbolag inom etablerat konsultbolag. Till slut bröt han sig loss och startade sitt eget bolag - Great IT - som idag omsätter 100 MSEK. Nu ger han sig på att släppa en plattform som digitaliserar matchningen av konsulter och uppdrag. Tjänsten är gratis för alla användare - så väl för köparna av konsulter som leverantörerna av konsulter - de tar enbart en mellanhandsavgift vid förmedling av uppdrag. På plattformen kan man hantera både löpande konsultadministration och själva matchningen av uppdrag och konsult. Nu vill de att alla konsultbolag och frilansare registrerar sig på plattformen för att få ta del av alla dess funktioner och uppdrag. In och lyssna på hans spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden! Finns där poddar finns.

Bra länkar:




Transkribering av avsnittet:



Anna: Hej och välkomna till Techskaparna - en podd för och med de som bygger techföretag och -produkter. Jag heter Anna Leijon och med mig idag har jag Ola Ehrstedt. Hur mår du Ola?

Ola: Jag mår väldigt bra. Tack så mycket.

Anna: Kul att ha med dig. Ola, du är ju med för att du ligger bakom produkten Connected Skills som är en ny plattform och framtidens lösning för att matcha konsulter och uppdrag som det så fint står på er hemsida. Jag har undersökt den här plattformen lite grann och det som är unikt är bland annat att den är helt gratis för alla användare. Såväl för köparna av konsulter som leverantörer av konsulter och ni tar enbart en mellanhandsavgift vid förmedlingen av uppdrag. Och på plattformen kan man hantera både löpande konsultadministration och själva matchningen mellan uppdrag och konsult. Och även om man inte går via er vid själva förmedlingen av uppdraget så kan man ändå hantera den löpande administrationen av konsultleveransen i systemet. Så man kan importera det. Och ni vill nu att alla konsultbolag och frilansare registrerar sig på plattformen för att få ta del av era uppdrag såklart när ni har lanserat då. Så är det här en bra sammanfattning eller vill du lägga till någonting eller ändra på någonting som jag har sagt?

Ola: Nej, det låter jättebra. Det är en jättefin sammanfattning utifrån hur plattformen fungerar.

Anna: Gud vad bra. Men vi ska gå in på den mer i detalj såklart i det här avsnittet. Jag tycker att det är superspännande med just plattformar. För det är ju en unik utmaning med att matcha två parter på en teknisk plattform helt enkelt. Men det ska vi gå in i. Men först måste vi veta lite grann om dig och din bakgrund. Hur har din resa sett ut inom entreprenörskapet genom ditt liv?

Ola: Det börjar nog ganska tidigt. Jag har haft föräldrar som har drivit företag, men ändå inte en entreprenörsfamilj. Det skulle jag inte säga, men de har drivit företag och affärer. Min pappa hade en antikaffär i Malmö och drev den i många år. Det började kanske så som en liten eller som tonåring i den åldern. Han har kunnat driva sin egen verksamhet. Sen har jag varit anställd under många år. Det var egentligen inte förrän 2008 som jag kom in som företagsledare och entreprenör.

Anna: Vad spännande. Det märker man ju på barn som växer upp med egenföretagarföräldrar.

De får någon form av förståelse för affären. Väldigt spännande. Du sa 2008. Var klev du in då som företagsledare?

Ola: Det hela föddes i tanke runt 2003-2004. Jag minns det väldigt väl. Jag satt och tittade ut genom ett fönster där jag bodde. Det formade en tanke om att det hade varit häftigt att kunna driva ett företag med fem till tio anställda. Det började forma en tanke om hur man skulle kunna nå det. Jag behövde kunskap och erfarenhet. Jag fick plattform för mig som person för att kunna realisera den tanken. Sen dröjde det fram till 2008 när jag valde att lämna en anställning i ett större företag - E.ON. Jag hade jobbat väldigt länge internationellt i en gigantisk organisation. Jag valde att lämna för att bli regionchef på ett företag som heter Zippo. Det är vårt konsultbolag med mycket Microsoft-fokus. Jag blev med och gå in som regionchef och driv upp den verksamheten i Region Syd.

Anna: Vad gjorde du på E.ON?

Ola: Jag var med om från 2000 ungefär. De hade en strategi på E.ON att vara fullständigt outsourced. Då svängde man det till att bli inhouse istället för att ändra sin outsourcingstrategi. Under fyra år anställde jag ungefär 100 personer. Det bildades också ett internt IT-bolag som sen skapade IT för verksamheten. Sen jobbade jag i ungefär fyra år på ett internationellt projekt

för att konsolidera all IT på E.ON till tre stora datacenter i Europa. Jag var i Tyskland och jobbade väldigt mycket därifrån.

Anna: Jag fattar. Så det är typ projektledning eller vad ska man säga?

Ola: Ja, det skulle kunna vara det. Det är en ganska bra beskriving - eller programledning. Det var sju-åtta olika strömmar som rapporterade. För att göra konsolideringen av alla användare av IT som jag var ansvarig för.

Anna: Jag fattar. Coolt. Gud, vad härligt att du fick idéen att du ville driva företag. Och började röra dig åt det hållet helt enkelt. Regionschef låter ju också som en bra segway. Eller?

Ola: Absolut. Det var en perfekt start för mig. Som inte hade drivit ett företag innan utan kom in som regionschef och fick egentligen driva en region som ett eget företag men ändå inte ur ett aktiebolagsstruktur utan mer som en region och rapporterar till en VD i ett bolag. Det var en perfekt start för min entreprenörsresa.

Anna: Jag fattar. Okej, vad hände efter regionschefsgigget?

Ola: Då vågade jag faktiskt jobba på ett större konsultbolag. Då tog jag anställning på Capgemini som ansvarig för deras Infrastructure Transformation Service erbjuden i Stockholm. Så då veckopendlade jag upp till Stockholm under ett års tid för att bygga upp den verksamheten. Ganska liknande, det här är en konsultverksamhet med en regionsansvarsroll.

Där anställde jag konsultförsäljare och konsultchef och till slut min ersättare som regionsansvarig i Stockholm. Så då gjorde jag ungefär ett år på Capgemini.

Anna: Jag fattar. Okej, vad hände sen då?

Ola: Då är vi framme i 2012 och då hade jag en dialog med Knowit. Fick ett erbjudande att starta upp ett dotterbolag i Knowit-koncernen. Det är ett väldigt polariserad koncern med ett moderbolag och många dotterbolag. Så då fick jag erbjudande om att starta igång ett aktiebolag från grunden. Det skedde 2012 och det växte sen till att även omfatta regionerna Malmö, Stockholm och Göteborg där man hade en regionchef för respektive region och drev det som ett dotterbolag i koncernen. Framförallt inom infrastruktur och cloudtjänster.

Anna: Jag fattar. Och det var en konsultorganisation eller konsultbolag?

Ola: Det stämmer. Det var en ren konsultorganisation där vi anställde konsulter och paketerade erbjudandet antingen genom timmar som levereras ut till kunderna eller som åtagande. Och verksamheten växte upp till 50-60 anställda någonstans.

Anna: Inom IT?

Ola: Inom IT. Framförallt i infrastruktur och cloud. 2012 var det väldigt populärt med att göra sin första cloudresa. Det var en jättehäftig idé. Det var ett erbjudande som gick ganska mycket hem hos kunderna, men hade ett stort behov av verksamheten för att närma sig molntjänsterna helt enkelt.

Anna: Det var så hett på tapeten då att flytta till cloudet. Det kommer vi ihåg. Vad roligt. För någon som inte vet någonting om konsultbranschen, det krävs två ben. Du måste å ena sidan ha talangen och å andra sidan ha uppdraget. Du som har jobbat med det här och uppenbarligen har stenkoll på hur det fungerar och hur man får det här att gå runt. Hur man får det här att mötas. Får ni in uppdragen först och hur får ni in uppdragen? Cold-callar man stora techbolag som kanske behöver hjälp? Hur går det till?

Ola: Jag tror under alla år som jag har jobbat med konsultbranschen och det handlar egentligen om att se kompetensen, kunskapen hos den enskilda individen. Hur kan man omvandla detta till en nytta ute hos den andra verksamheten som kunderna har. Jag tror framgången för min del är att jag har nästan under 10 år köpt it-tjänster. Och sen de senaste 15 åren har jag levererat it-tjänster. Så för mig har det alltid varit enkelt att kunna brygga en kompetens mot ett behov.

När jag har träffat mycket kunder så har jag lätt att förstå var de befinner sig och inte bara sätta dit en person utan sätta dit en kunskap och en erfarenhet som ger värde i verksamheten. Det är någonting som har lyckats. Jag älskar cold call. Jag tycker det är otroligt kul att göra. Men det är väldigt sällan man gör det. Man har nästan alltid en relation redan från starten utifrån och träffar en kund. Det vill säga via en gemensam bekant eller en bransch som man känner till tillsammans.

Anna: Det är en väldigt relationsdriven bransch skulle du säga?

Ola: Absolut. Framförallt i uppstarten av alla verksamheter så handlar det till 95% av relationen.

Anna: Vad intressant. Det är som i rörmokarbranschen. Adressboken är värd allting i bolaget i princip.

Ola: Absolut. I vår bransch så är adressboken LinkedIn. Det är vår adressbok.

Anna: Det här är superintressant. Konsultbranschen är ju hur stor bransch som helst som har dykt upp. Det är ju ändå ganska ny företeelse. Varför tror du att, eller varför uppstår ett behov av att köpa in en konsult?

Ola: Det kommer upp lite olika saker. En sak är ju att oftast de flesta kunderna gör ju rekryteringar. De har kanske oftast egentligen ett behov av att anställa någon. Och då finns det lite olika orsaker till att man inte kan få in den kompetensen i verksamheten som anställd. Och det kan ju vara att man inte har det varumärket. Så därför kan man inte attrahera den kompetensen. Det är jättesvårt för till exempel en rörmokare att kunna attrahera

en cloud-arkitekt för anställning. Det skulle ju inte vara så intressant för en cloud-arkitekt att jobba i en rörmokarfirma. Därför kan det vara enklare att plocka in en konsult under en period. Och det man också har att det är tillfälligt behov av kompetens, det är ju till exempel att man ska göra en förändring. Och den förändringen är klar så har man inte behov av den kompetensen. Och då passar konsult väldigt bra. Och sen tror jag att den stora spinoffen som många kunder

känner efter att man haft en konsult eller flera konsulter in i sin verksamhet, det är ju faktiskt att konsulten kompetenshöjer sin egen personal. Säg att man har en personal som jobbar i en servicedesk och man ska göra en förändring och införa ett nytt system så kommer konsulten och man kan få in en med många år av erfarenheter av servicedesksystem. Och när man lämnar organisationen så har man också ny kompetens i hela gruppen. Så det är oftast en spinoff som man får höra från kunderna att man kompetenshöjer samtidigt som man gör förändring.

Anna: Jag håller med. Jag konsulter ju själv i egen låda som frilansare som huvudsakliga

Inkomstkälla ibland. Och jag håller ju verkligen med att vissa företag har ju som uttalad strategi att ha en konsult i utvecklarteamet kontinuerligt för att det höjer leveransen för hela teamet. Det är värt det. Det kanske är lite dyrare med den enskilda individen, men på totalen så tjänar man på det just i att det blir en leveranshöjning. Kanske både i kvalitet och tid. Så att jag håller verkligen med dig där. Ja, det här är superspännande. Vi kan prata mycket som helst om det här men vi måste återgå lite till dig där då. Nu är det ju att du har startat upp ett aktiebolag inom

Know-its sfär som jag förstår det som och liksom dragit igång det här cloudinfrastrukturkonsultbolaget. Hur går det? Och vad händer sen?

Ola: Det går väldigt bra. Vi har en väldigt stark tillväxt och uppsving som sagt. Vi växer verksamheten till tre regioner och anställer väldigt mycket folk och får väldigt bra kundåterkoppling på den leverans som vi gör. Någonstans där i början på 2018, det vill säga sex år in, så började jag tänka att det här är nog inte det jag är mest passionerad av kring att driva ett dotterbolag i en större koncern. Och då väljer jag att lämna know-it utan egentligen veta vad jag ska göra. Jag kände bara att nu måste jag göra någonting annat. Det finns en förändringskänsla i mig som gör att jag måste göra något annat. Jag visste faktiskt inte vad jag skulle göra där. Så jag väljer att säga upp mig som dotterbolags-vd utan att veta vad jag ska göra därefter.

Anna: Gud, vad härligt - vilken transformation.

Ola: Det var en tid här 2018 där jag var lite ledig och funderade väldigt mycket på vad jag skulle göra i nästa steg. Jag har väldigt långt gången i en anställning på ett större bolag. Att inte gå en entreprenörsresa utan att gå tillbaka till den sortens roll som jag hade haft på E.ON och Sydkraft för 10 år sedan och 10 år innan. Men i slutskedet så valde jag att tacka nej till det och istället att jag ska starta upp ett nytt bolag och den gången vill jag göra det utan ett varumärke, utan en historia, utan en grund att stå på och se om jag klarar av starten helt själv.

Anna: Utan en sponsor liksom.

Ola: Ja, men exakt. Om man tittar tillbaka så har jag alltid haft ett varumärke med mig. Capgemini är ett otroligt starkt varumärke. Men när jag ändå tog beslut att ta mig sig på något nytt så ville jag att jag skulle börja utan att ha den plattformen med mig.

Anna: En clean slate liksom. Du valde det otrygga framför det trygga där. Det är ju vanligt liksom som entreprenör att man dras till den typen av omgivning. Ja men shit vad coolt. Du är liksom helt clean - vad ska man säga, naken. Ensam. Men det är ju också härligt. För då får man ju bygga från grunden och sätta sin personliga prägel. Oftast så har man ju erfarenhet av andra

organisationer och vad de gör rätt och fel. Och kan ta med sig det och pussla ihop något alldeles eget. Eller håller du med?

Ola: Ja, men exakt. Som du var inne på och frilansade lite innan och sådär så tänkte jag ju redan vid starten, och egentligen i alla mina roller när jag jobbat som leverantör för en kund, att ta in underkonsulter och hjälpa kunderna i vissa uppdrag. Vid starten där så kände jag mig ganska trygg med att jag kan också stöta med att själv erbjuda min kompetens och erfarenhet hos kunderna och på så sätt överleva från starten.

Anna: Okej, så du konsultade själv liksom. Snacka om att starta från golvet eller vad man ska säga?

Ola: Nej, men absolut. Det är ju inte ovanligt. Det har jag gjort i de flesta mina roller att gå in och hjälpa en kund i ett strategiskt arbete till exempel. Jag vet inte hur många IT-strategier jag har jobbat med och hjälpt till i upphandlingar att kunder ska köpa in eller inte köpa in en funktion. Att stötta dem i upphandlingar hjälper jag jättegärna till med och det gör jag fortfarande. Jag är ute och hjälper kunder med det.

Anna: Ja, coolt alltså. Jag gillar det. Det blir så mycket bättre då. Många andra organisationer anammar ju också det tillvägagångssättet - typ ICA-handlare kan man ju typ oftast inte bli om man inte har liksom jobbat sig uppåt från verkligen grunden. Typ McDonalds har jag hört är ganska duktiga på att rekrytera på det sättet också. Ja, det är ett intressant framgångskoncept verkligen. Coolt, okej. Och vad börjar du snegla på att liksom anställa eller hur går den tankebanan?

Ola: Just i 2018 väljer jag att starta igång med två strategier. Jag har försökt under den perioden som jag var ledig där fått ett litet russin ur kakan från alla mina anställningar historiskt. Så jag reflekterade väldigt mycket under de månaderna. Vad var det som var bra från E.ON och Sydkraft och så vidare. Varför var det så roligt? Varför hade vi så bra sammanhållning? Jag försökte komma ner till en punktlista med saker som faktiskt var faktorer som gjorde det framgångsrikt. Och alla de här punkterna sen försökte jag baka in i en företagskultur och en strategi på hur man kan driva ett bolag. Och fokuset på min strategi är att 2018, jag tänker att jag måste fokusera på individen och engagemanget och passionen. Oavsett om det är min nästa kollega eller om det är en kund eller vem det är så måste jag först och främst fokusera på engagemang och passion. Kan jag bena ut kundens engagemang och passion? Så är jag helt säker på att jag kan leverera rätt saker till den här personen. Och likadant med mina framtida kollegor. Om jag vet vad de har på passion och drivkrafter så är det för mig väldigt enkelt att se om den passar in i vår verksamhet. Kan jag matcha kundens engagemang mot den anställda

konsulten eller konsulttjänstens engagemang så är det en vinst. Det behövs inte att veta på vilken nivå man kan visa kompetenser. För när engagemanget och passionen stämmer överens så kommer man lösa uppgiften. Så det var liksom fokus för mig väldigt mycket. Titta på individen och vad vill man som individ i de olika situationerna. Så det var liksom en strategi

som jag baserade hela starten på. Den andra strategin var att jag tror att it-konsulten har förmodligen en massa kompetenser. Alltifrån ofantligt många

frilansare som är superduktiga och stora konsultbolag som också är väldigt bra på att leverera it-kompetens. Vi måste kunna tillsammans leverera till våra kunder. Kan man kombinera våra styrkor så måste det vara helt oslagbart ute hos en kund. Jag tänker tillbaka på den tiden då jag köpte mycket it-tjänster. En är inte stark att kunna hela området, men om det är någon som kan erbjuda mig best of breed på marknaden så väljer jag hellre det. Det spelar inte så stor roll om den personen är anställd i ett stort konsultbolag eller om den är en frilansare eller ett mindre entreprenörsbolag. Så strategin var att ensam är inte stark utan vi tillsammans är ju i branschen och vi kan leverera värdet hos våra kunder. Så de två strategin har startade ganska tidigt med 2018.

Anna: Jag förstår, det är de som byggde upp det här bolaget. Vad fick det här bolaget för namn då? Det som du startade med från grunden.

Ola: Det är intressant. Man tänker så här, när man startar bolaget, namnet är inte så viktigt. Allt annat är viktigt. Hur ska vi göra affären, vilka personer och hur ska kunderna kunna köpa någonting och ha det i affärsplanen och budgeten och ekonomin är ju otroligt centralt i starten. Och sen tänker man bara att "namnet löser vi sedan", så tänkte jag. Så jag hade arbetsnamn under en period och det blev sen också, när man väl kom till det där slutgiltiga datumen då man skulle registrera ett bolag, det var faktiskt arbetsnamnet som också blev det som blev registrerat och i efterhand så måste man säga att det blev väldigt lyckat. Vi startade bolaget med namnet Great IT. Väldigt beskrivande utifrån vad vi skulle leverera.

Anna: Jag förstår. Okej, och nu vet jag att vi börjar närma oss lite Connected Skills här. Vad hände sen med Great IT? När kom Connected Skills in mer i bilden så att säga?

Ola: Det där var en process. Jag skulle nog säga att det var med Connected Skills fanns i tankarna och utan att man visste att det skulle heta Connected Skills. Men det här just med att kunna matcha ett behov utifrån kund från hela massan utav leveranskapacitet. Det var ju det här med att ensamma inte är starkt, utan då ska vi kunna göra det. Så ganska tidigt så skapade jag ett partnernätverksramverk kan man säga. Som fick namnet Connected Delivery. Och det var egentligen ett antal konsultbolag som vi gillade att jobba tillsammans med. Som vi kände att vi hade samma värderingsgrunder och sen har vi återigen relationerna som är så otroligt viktiga.

Hur fyller man på med ett partnernätverk? Det här Connected Delivery, det ramverket som jag försökte bygga och lyckades med en win-win-win-situation. Det vill säga att kunden som nyttjar partnernätverket vinner och ska vinna någonting. Vi som tillhandahåller nätverket, Connected Delivery, ska vinna någonting. Och den enskilde leverantören, frilansaren eller det stora konsultbolaget, ska också vinna någonting. Så det var väldigt viktigt när jag skissade upp det i partnernätverket. Hur ska transaktionerna, hur ska dialogen, hur ska relationerna vara i nätverket? Så måste det finnas ett win i alla de här tre punkterna. Så jag började bygga Connected Delivery och väldigt manuellt, mycket hantering utifrån mail och den manuella hanteringen. Sen en bit in, då är vi kanske en 1,5 år in i resan med Connected Delivery.

Så började det formas en mind-map som vi faktiskt fortfarande har kvar på hur man ska kunna automatisera och strukturera det här nätverket digitalt. Och då föds tanken på plattformar, en saas-tjänst, som nu heter Connected Skills.

Anna: Okej, jag fattar. Vad coolt. Gud, du har verkligen gjort så här, vad ska man säga, skolbokskarriären för entreprenör. Du har gjort allting rätt, du har jobbat djupt i organisationen, du har fått förtroendet att starta ett eget bolag inom ett annat bolag. Du hade support bakom dig, du har alla de här superviktiga erfarenheterna enligt alla konstens regler. Och sen går du och gör det själv i egen låda. Jag tycker det är superspännande. Många som jag har haft med här har snarare varit så här, jag har ingen erfarenhet alls men jag går och startar ett bolag. Då får vi försöka se vad som händer och försöka leta oss fram till att börja tjäna pengar på något sätt. Du hade gedigen erfarenhet, du såg till att du hade ditt på det torra innan du slängde dig ut i den här ovissheten. Det är så himla intressanta olika vägar bara. Därför jag ville kommentera på det. Men så himla coolt. Men du, en snabb fråga. Innan hade du fokus lite grann på Microsoft-världen och cloud. Har du någon annan fokus nu inom Great IT och Connected Skills eller vad skulle du säga att ni var nischade inom?

Ola: Jag skulle nog säga faktiskt att det var väldigt tidigt som vi valde att inte nischa oss varken inom bransch eller kompetens. Det här låter kanske som att man tar på sig en lite för stor kostym från dag ett, men min tanke var hela tiden att vara en one stopp shopp. Att vi ska vara kundens enda väg in. Vi ska klara alla kompetenser, vi ska klara alla nivåer på kompetens och erfarenhet. Och också vara bra på partnernätverk oavsett om man är den lilla frilansaren som brinner för sitt kompetensområde. Eller om man är det stora konsultbolaget med 3 500 anställda så ska man kunna hitta sin del i partnernätverket. Så för mig hade det varit väldigt viktigt att kunna omfamna alla kompetenser av alla branscher.

Anna: Jag förstår. Vill du förklara också för nu låter det lite mer som att ni är mer av en mäklare än ett konsultbolag. Tidigare hade du jobbat lite mer på konsultbolag så vill du förklara vad skillnaden är där?

Ola: Skillnaden är för mig egentligen mot hur olika strategierna är. Individfokuset och rekryteringen av konsulter har fortsatt väldigt framgångsrikt under varumärket Great IT. Som idag har 60 olika affärsområden och etablerade både i Stockholm och i Malmö och upp till 100 anställda. Jättefin tillväxtresa på de här fyra åren. Den strategin är väldigt mycket kvar och den erfarenheten som finns från konsultvärlden att anamma den i partnernätverket. Då blir man väldigt mycket i facket mäklare. Jag är lite ambivalent utifrån att kalla sig en mäklare eller inte. För mig är det ett väldigt negativt ord och ett negativt klang utifrån att man inte bringar något värde som mäklare idag i konsultbranschen. Väldigt många kunder, enligt min erfarenhet i alla fall, återkopplar på att mäklare inte bryr sig om något i deras affärer och deras verksamhet.

Jag tycker det är så galet att inte mäklaren kan bringa något värde. Så Connected Skills och Connected Delivery har hela tiden haft högt upp på agendan att vi inte får bli en verksamhet som inte ger ett värde till både den som har kunskapen, leverantören, men också till kunden.

Det är viktigt för oss från start och där är vi också inte bara de traditionella mäklaren men förmedlingen gör vi helt klart mellan konsultleverans till consulting.

Anna: Jag förstår. Den erfarenhet jag har haft av mäklare är att de förmedlar uppdrag, hjälper lite med löpande dialog med kunden, men inte så mycket mer. Vad gör ni då rent konkret som gör att ni sticker ut och inte bara är mäklare?

Ola: Jag tror det är lite olika strategier. Jag har alltid trott på att själva matchningen mellan mitt behov och konsult är inte så mycket manuellt längre. Det är inte så mycket bedömningen utifrån den enskilda personen. Idag kan vi definiera konsultbehov på ganska standardiserat sätt. Man vet vilken sorts erfarenhet man behöver, vilka kompetenser man behöver och liknande. Vi kan definiera min kompetensbrist på ett enkelt sätt. Då kunde man egentligen de senaste tio åren, det är inte så att det är något som har hänt de senaste åren, men man har börjat definiera sig på ett standardiserat sätt. Själva kompetensen och kunskapen som de enskilda konsulterna kan och erfarenheterna, dem har vi standardiserat i många, många år. Det är det vi kallar för CV idag. Det är där vi har standardiserat hur vi ska presentera erfarenheter och kompetenser. Då var min tanke att om man har ett standardiserat sätt att beskriva sitt behov på och ett standardiserat sätt för att kunna beskriva vad man kan, då behövs det inte människor.

Då är det kankse till och med så att människan är sämre än tekniken på att kunna matcha det här. Vi väger in en massa andra saker i våra matchningar, så det blir ganska snabbt en matchningsalgoritm som gör att vi kan, på procentsats säga, får vi behovet så finns de här tio kandidaterna och de matchar mot dem på procentsats så här mycket för respektive kandidat.

Då ska man komma ihåg att det är på kompetensnivå. Sen kommer nästa steg, det är på individnivå och den gör ju människor idag mycket bättre än tekniken. Det gör man just idag, men om inte allt för lång tid kanske det också kommer utmanas och attman kommer kunna utvärdera de sociala förmågorna så att säga, även på ett standardiserat sätt.

Anna: Jag förstår, verkligen. Shit vad coolt. Ni har mäklat och det har gått väldigt framgångsrikt och du har börjat bygga den här plattformen, eller inte plattformen än, utan det är mer av ett nätverk vid det här stadiet. Men så småningom börjar det formas lite till en plattform och till och med till en produkt. Jag är väldigt fascinerad av, för tidigare har du ju egentligen sålt en tjänst eller vad man ska säga, själva förmedlingen. Men nu kommer det bli mer av en produkt. Det här är ju en teknisk plattform där dina två parter ska mötas. Det blir liksom en teknisk produkt. Så hur skiljer sig, vad ska man säga, produktionen eller leveransen av en tjänst versus en produkt? Att produktifiera sitt erbjudande på det här sättet?

Ola: Det är nog lite olika saker. Jag tror att en av de stora grejerna är att kunna använda sig av en digital tjänst istället för att ha en interaktion med en annan människa. Det betyder ju att den här digitala tjänsten finns tillgänglig dygnet runt och alla dagar i veckan. Så om man har ett konsultbehov så behöver man intevänta till kontorstod för att kunna matcha mitt behov. Det kan göras i dygnet runt när som helst och på vilken del i världen som helst också. Det är en stor skillnad på kundsidan att man kan göra sin matchning av behov när som helst. Och också att det faktiskt inte ligger någon mänskligt i själva matchningen. När tekniken gör matchningen utifrån mitt behov så plockar man bort mycket av den fördomen som kanske sitter i enskilda människor och enskilda personer i leveransen. En vanlig konsultmäklare idag skulle jag gissa har 2-3 personer i varje transaktion. Då uppstår det som vi har kallat för viskningsleken att kunder viskar någonting i mäklarens öra med en mäklare och nästa person ska ta det här vidare i research sedan ska kanske en konsultchef ta emot det budskapet. Konsultchefen i sin tur ska omvandla det till någon i sin grupp som skulle kunna leverera detta. Detta är tre, fyra olika steg där man förändrar lite grann i nyansen på vad som egentligen är slutleverans som ska göras. Den andra strategin vi har i Connected Skills är att vi ser till att processen från den som har behovet till den som ska göra jobbet, att de får träffas så fort som möjligt. Och i Connected Skills kan det ske på minuter, det vill säga när jag som har ett konsultbehov har sökt upp rätt kandidat för detta så kan jag få tag i just den personen som ska göra jobbet och det är potentiellt den korrekta personen för att göra jobbet. Så potentiellt på bara ett par minuter kan jag avgöra om det här är rätt person eller inte. Och dessutom finns det inga filter däremellan dem som har filtrerat mitt behov. Så det är en stor skillnad.

Anna: Ja, jag håller med verkligen. Coolt. Och namnet brukar jag alltid fråga om, alla som är med i den här podcasten. Connected Skills, hur kommer ni på det?

Ola: Det började egentligen med att vi hade kommit på Connected Delivery och det är ju då en... Vi tänker att vi vill koppla ihop all den leverans som finns på marknaden och det var ju därför partnernätverket fick namnet Connected Delivery. Vi har också valt medvetet att det ska vara engelska såklart. Det finns ju också en ambition internationellt och idag har vi ju partners över hela världen. Partnernätverket är redan lanserat i hela världen. Däremot, när vi då skulle omvandla det till en plattform så var det många namn som var uppe igen för att se hur vi kan få till ett namn som beskriver det som vi levererar. Och till slut så fastnade vi på Connected Skills. Så egentligen är det sprunget ur Connected Delivery.

Anna: Det anspelar ju på det nätverk som låg till grunden för produkten såklart. Coolt. Och jag måste ju också fråga såklart... Ni började bygga en teknisk plattform, en teknisk produkt. Och istället för den här lite mer manuella versionen av samma sak som ni hade tidigare. Och er första versionen av det här, vad hade den för funktioner? Vad är de viktigaste och kritiska funktionerna i en sådan här plattform?

Ola: Det började egentligen med, som jag var inne på tidigare, jag gjorde en mindmap

på vilka funktioner i plattformen som är nyckelfunktionerna och vad kan man se för utvecklingspotential i de olika funktionerna under årens gång. Och den mindmapen har faktiskt legat till grund till så sent som bara för ett halvår sedan hur vi har byggt plattformen. Och jag har ingen erfarenhet och kunskap i hur man bygger en sån här plattform. Jag kan inte tekniken, jag kan inte hur man utvecklar, jag kan inte riktigt hur man har haft den erfarenheten sedan tidigare.

Så jag gick väldigt mycket på funktionen och gick till en leverantör och sa att det här vill jag bygga, kan vi göra det? Och så fick jag tusen frågor tillbaka och jag försökte i den dialogen förklara min ambition och vision med den här plattformen. Och sen började jag bygga en väldigt enkel, första modell för hur det skulle kunna fungera. Och det är egentligen det vi har fortsatt bygga på. Så jag har inte haft någon struktur på att det måste, eller någon krav på att det måste finnas en viss teknikstack som det ska vara byggt på eller på en viss funktion. Så jag har uppgått väldigt mycket från de funktionella leveranser som plattformen ska göra. Nu så måste jag, när jag är kund och ska bygga en plattform, också lita på en leverantör som har gjort detta innan. Så den personalen, den externa parten, har hjälpt till från starten helt enkelt.

Anna: Hur går det till när du tar in en extern firma som ska bygga ett techprojekt eller vad man ska kalla det för. Vilka tips har du som inköpare av just konsultjobb? Det här är ju också ett konsultjobb kan man ju se det som. Hur köper man in en sån här tjänst då?

Ola: Det är så klart man har lärt sig mycket under de här åren och när man har köpt uppbyggandet av Connected Skills. Så hade jag gjort om det jobbet så hade jag haft lite fler genvägar. Vid starten kom jag upp med en väldigt övergripande plan och jag kan förstå nu så här i efterhand att det var svårt att förstå min vision. Jag hade inte brutit ned det i detaljnivå. Vad det var som skulle levereras. Hade man gjort om det idag så hade jag nog brutit ned det ett steg till innan och kanske också tillsammans med leverantören mer detaljerat och de olika funktionerna. Att göra en rimlighetsbedömning också på hur lång tid det tar att utveckla. När vi väl har det i produktion, hur levererar vi ut det till marknaden? Jag har lärt mig väldigt mycket.

Jag skulle nog säga att det viktigaste är att ha visionen med sig. Vart vill man någonstans? Den externa parten måste förstå vad det är vi kommer att jobba med om 3-4 år för att kunna bygga det på rätt sätt. Så det är nog en viktig lärdom.

Anna: Jag förstår. Coolt. Grymt. Du nämnde lite tech stack och att du inte var den som

drog i de trådarna såklart. Men vad landade ni i till slut? är det Microsoft-sfären som du har jobbat med tidigare eller valde ni någon grund att stå på?

Ola: Nej, det är faktiskt byggt... Det här är inte mitt val utan det är den externa parten. Vi har byggt på React och Java. Plattformen ligger i AWS och Amazon-miljö. Så det är faktiskt väldigt långt ifrån Microsoft-miljön.

Anna: Vad coolt. Och det var de som styrde det valet lite?

Ola: Ja, det var det och vi hade ett resonemang om det. Vi listade för- och nackdelar och det gäller att välja vad vi ville göra på det. Så i dagsläget har vi byggt på den. Jag är inte heller inne i så mycket och petar i vilken sorts tekniker vi använder. I dag har vi en helt annan organisation med en produktägare som driver väldigt mycket detta så jag har lämnat lite tekniken. Men för mig är det viktigt att den parten förstår hur vi jobbar som organisation. Hur kommer vi med behoven och beskriver vi dem och hur omvandlar vi det till en sprint som sen ska implementeras. Det är mycket viktigare för mig att ha det arbetssättet idag än tekniken.

Anna: Ja, men jag förstår det. Och det är ju framförallt en webbtjänst som jag förstår det som. Eller har ni också stöd för native-app som ni kanske har byggt samtidigt i React? Eller hur

ser det ut?

Ola: Nej, idag har vi bara en webbtjänst. Men det finns ju på roadmappen att

även närma oss appen. Och roadmapen baseras såklart på många

olika saker. Vi ser behovet så det är inte så långt bort. Kanske att den kommer redan i år.

Anna: Ja men på webben det är ju trots allt där man arbetar liksom. Så det makear ju sense att

släppa den först såklart. Ja, men gud vad grymt. Och sen jag är ju nyfiken på

för det är ju som sagt gratis för alla att registrera sig såväl kunder som

leverantörer för att matchas på den här plattformen. Men produkten är ju

själva plattformen som ni tillhandahåller. Men någonting ska ni ju ändå tjäna

på den såklart. Så hur fungerar det?

Ola: Det går egentligen tillbaka till min strategi som är win-win-win. Vi måste ha ett win allihopa i en relation. Så vi har byggt Connected Skills med en massa av fina funktioner. För just konsultbolagen och frilansarna. Sen har vi byggt massa funktioner som är

värdefulla för kunder som köper konsult - både för en inköpsavdelning,

men också på den enskilda linjen, linjechefen. Så det finns en massa funktioner som vi har

gett till de olika parterna utan att egentligen någon matchning sker. Så om man börjar plocka bort matchningen så finns det ändå otroligt mycket värde för de enskilda parterna att nyttja Connected skills. För att nämna några där så på kundsidan så ser man ju hela sitt,

man kan säga, alla sina leveranser på de olika konsultbolagen och helt

transparent, när start och slut är, man får påminnelser. Så det är

liksom ett ekosystem utifrån "hur ser min grupp av konsulter och inköp ut". Och det är också transparent för den enskilda beställaren - hur många konsulter har jag och när tar de slut

och vilken beläggning ska man ha och allt det där. Så det finns

en väldig överblick för kunden. Och för konsultbolaget så finns det en

beläggningshantering även om man inte har uppdraget via oss så kan man använda

hela beläggningshanteringen. Det finns en väldigt tydlig budget på sin

konsultgrupp när de blir belagda med uppdrag och när de inte är det och i vilken

nivå och så där. Man får också hela CV-hanteringen. Man kan ladda upp sitt eget CV, sina egna färger och font och man bygger hela sin CV på alla sina konsulter utan omkostnad. Så all den här funktionaliteten kommer gratis när man registrerar sig. Men då kommer man ju till - hur ska vi hitta ett win? För nu har vi hittat ett win för kunden och vi har hittat ett win för konsultbolagen så nu måste vi som driver plattformen också hitta ett win. Och vår affärsmodell är så här, att om vi inte bringar ett värde till kund och konsultbolag eller frilansare genom att hitta den perfekta matchningen så ska vi inte heller ta betalt för den. Därav att det är gratis. Men den dagen vi har lyckats matcha ett behov mot en konsult då använder vi en ganska traditionell affärsmodell som många branscher känner till, det vill säga en procentsats på transaktionen. Det är väldigt

enkelt beskrivet så att om kunden och leverantören kommer överens om ett pris så tar vi en procent på det. Ibland är det kunden som får betala det. Ibland är det konsulten som får betala - det vill säga, det är kundens pris som gäller. Men det där är väldigt transparent och tydligt för de enskilda parterna redan i starten.

Anna: Jag förstår. Det ska ju vara win-win-win såklart. Ni måste få ut någonting av det här också. Men jag förstår det som att inköparna av konsulter kan ju även lägga upp hela sitt ekosystem av konsulter även om de inte har gått via er så att säga. Men på andra sidan går det också att lägga ut uppdrag på den här plattformen som ni inte förmedlar eller funkar det inte så?

Ola: Det funkar så att kunder kan live-söka marknadstillgängliga konsulter i Connected skills. Och den livesökningen sker dygnet runt och då tycker man inte att det finns tillräckligt bra personer då skickar man egentligen som kund en ping genom hela marknadens konsultbolag av att nu söker jag en konsult. även pingen ger ju inte bara som på traditionellt vis ett ping i en mailinbox hos en konsultchef utan det vi gör också det är att vi samtidigt som pingen går ut

matchar hela konsultbolagets konsulter. Också när pingen kommer till en konsultchef så står det "nu söker jag kund X det här" och matchas och då har jag kanske tre personer till den här procenten till detta. Då står det "vill du söka så det här?". Så det är väldigt enkelt för en konsultchef att inte behöva lägga en massa tid på att förstå behovet utan vi hjälper dem med det och sen är det upp till konsultchefer att söka det där uppdraget eller inte eller den enskilda frilansaren eller konsulten. På kundens sida så finns det möjlighet att göra den sökningen.

Har man sen andra konsultuppdrag som inte är uppdrag via Connected skills så kan man lägga upp dem manuellt i den här. Det hjälper vi gärna till med att lägga upp alla de andra konsultuppdragen som inte vi förmedlar, men för att få en helhetsbild för kunden.

Och på samma sätt fungerar det på leverantörssidan att konsultchefen som kanske inte har konsultuppdrag via Connected skills, men vill ändå se sin beläggningsgrad

och beläggningshantering för samtliga konsulter så kan man då också lägga till de konsultuppdragen som inte är på mejl eller via Connected skills utan bara allokerade upp i sin gruppering så att man får en totalbild också där. Så uppdragen som finns i Connected skills behöver inte vara förmedlade via oss, utan det går bra att man lägger upp dem manuellt ändå.

Anna: Ja, just det, ja men coolt, superballt verkligen. Och jag måste såklart fråga dig som har stenkoll på den här branschen. Många av mina vänner som frilansar eller de som vill bli frilansare, de är ju oroliga för lågkonjunkturen. Har du sett någon tendens på minskad efterfrågan på konsulter eller någon effekt alls av lågkonjunkturen som kanske stundar hittills?

Ola: Vi har inte sett någon effekt av det. Det vill säga att de har blivit mindre förfrågningar.

Däremot så pågår en hel del diskussioner hos kunder om att konsultväxla om man vill börja rekrytera mer och minska sin exponering på extern kompetens. Men oftast ser kunderna det som ett ekonomiskt projekt, det vill säga att de bygger en ROI och så ska man anställa för att sen växla ut konsulterna. Det pågår mer än vanligtvis. Det som kanske har påverkat lite är längden på tidsperioden innan en kund tar beslut om att ta in en konsult. Den tidsperioden kanske har blivit längre senaste halvåret medan man tidigare var snabbare till beslut. Men vi har ungefär lika mycket förfrågningar som vi brukar ha. Samtidigt skulle jag säga att vi fortfarande står inför en ofantlig tillväxttakt. Därför är det en stor del av marknaden som vi fortfarande växer på. Den här lågkonjunkturen känns inte som den har påverkat oss i alla fall än så länge. Jag brukar försöka agera lite på effekter och inte efter rykten utan försöka hitta om det verkligen är så att det är mindre förfrågningar. Och sen agera där.

Anna: Jag har inte heller sett någon minskad efterfrågan direkt, men det är många som är oroliga för det. Men har du sett någon skillnad i typen av förfrågningar? Till exempel så är man kanske mindre benägen att dra igång projekt nu. Man kanske behöver färre projektledare och fler resurskonsulter eller linjekonsulter. De som jobbar i den dagliga verksamheten mer och inte på projektbasis. Har du sett någon sån effekt?

Ola: Det händer. I dagsläget har vi väldigt mycket mer förfrågningar där inte språket är lika viktigt längre. Det tror jag är en effekt utifrån pandemin. Och också så klart att inte konsulterna behöver vara på plats. Det är en stor skillnad för branschen efter pandemin. Då var det kunderna som trodde att det var helt omöjligt att kunna köpa konsult på distans. Där det verkligen sitter väldigt många konsulter på distans nu. Samtidigt är det också utmanande att det kanske inte behöver vara på svenska utan även konsulter som pratar engelska. Så det är väl en stor trendskillnad. Men det som kanske också hänt är att beställarna i de större organisationerna av kunderna har skiftat lite. Från att vara IT-delen till att bli verksamhetsdelen. Det vill säga att det är en verksamhetsperson som har behov av en IT-kompetens snarare än IT-avdelningen. Beställaren i Connected Skills kommer inte från IT-avdelningen utan från verksamheten istället. Då är det ännu viktigare att man har en plattform och en teknik som hjälper till med matchningen och hjälper till att beskriva behovet. Annars kanske kompetensen för att beskriva behovet minskar när man inte är van vid IT-lingo eller IT-strukturen. Det är väl kanske en trend som har varit det senaste halvåret. Att beställaren har kommit från linjen ute i verksamheten snarare än på IT-avdelningen.

Anna: Vad intressant! Ja, absolut. Jag håller med om alla de här trenderna som du nämner. Mer remote och så vidare. Engelska blir mer etablerat hela tiden, kontinuerligt i organisationer och så vidare. Det är också så känner jag i alla fall att både konsulterna och organisationerna vill gå åt det här hållet. Mer remote och mer engelska och så vidare. Så verkligen intressant utveckling. Globalisering eller vad man ska kalla det för. Demokratisering, jag vet inte.

Ola: Absolut, det är ju vad det är sant.

Anna: Det är supercoolt, verkligen. Gud, vad grymt. Så spännande med den här tech-produkten, den här tech-plattformen som ni bygger. Och ju ska släppa den nya versionen av snart. Ni vill ju få in så många konsulter och konsultbolag som möjligt på plattformen och även kunder. Hur går man tillväga för att få in dem? är det återigen adressboken? Vad är nyckeln för att locka in folk?

Ola: Jag tror det är fortfarande att bygga på den här strategin att det ska finnas en win win win. Vi har egentligen, med den versionen som nu finns på Connected Skills, egentligen bara tagit de traditionella processerna och rutinerna och digitaliserat dem. Vi har gjort matchningen helt digital och automatiserad. Vi har standardiserat hur man beskriver sin kompetens i ett online-CV. Och vi har standardiserat ett sätt att kunna beskriva sitt konsultbehov på. Och det där är egentligen bara processer och rutiner som idag finns i den manuella världen som vi har digitaliserat. Och där får man upp hastigheten på plattformen. Det vill säga att man matchar väldigt mycket snabbare än man gör manuellt. Men så kommer nästa version, det vi har gjort och det är att lägga till värde även i de traditionella processerna och rutinerna. Till exempel, som jag var inne på innan, en social rating, det vill säga att personen bedömer värde - vad för sorts bolag jag vill ha uppdrag på. Vi har uppdrag på hur vi gör som person. Och samtidigt också kunder för att beskriva sina organisationer. Lite värdegrund och så vidare. De matchas även på det personliga planet. Det vill säga att frilansarna och konsulterna som har gjort jobbet bedömer konsultuppdraget. Hur var det att göra ett uppdrag hos den här kunden? Fick de förutsättningarna? Fick de utveckling? Att kunna rate:a uppdrag är ofantligt viktigt framöver tror jag. Kunderna måste vara attraktiva som konsultköpare för att kunna attrahera de bästa kompetenserna. Och om de kunderna jobbar med sin attraktionskraft genom att ge konsulterna rätt förutsättningar så tror jag att det är ett vinnande sätt att kunna vara en attraktiv konsultköpare. Det andra hållet också, att konsultköpare får bedöma konsulten. Var jag nöjd med effekten? Blev resultatet som jag hade tänkt när jag fick in den här konsulten. Att göra ratingsysten ska ju hjälpa till för konsulten att förstå, är detta rätt företag och uppdrag för mig?

Och likadant för kunderna och beställarna att säga, är detta rätt konsult för mig?

Ner på individnivå, återigen tillbaka till engagemang och passion, kan vi få engagemang och passion i systemet också, så vi har en match som är mycket, mycket högre än den man redan hanterar.

Anna: Ja, men exakt. Okej, super! Gud vad ballt, det här kommer bli så spännande att följa och se hur det här förändrar och påverkar branschen, konsultbranschen som känns som att den är ganska mossig, liksom, i stort behov av, det är så komiskt liksom, att det är trots allt vi som är framkanten av tekniken, oftast de största talangerna som går att bli egna inom tech, och sen så har vi så bristfälliga system själva. Det är ju lite komiskt. Men bra att ni tar tag i det här och gör någonting åt problemet, för det är ett problem. Men så himla coolt, vi har babblat på ganska länge, vi måste börja runda av lite granna, men till sist, jag vill ju absolut höra om du har någon liksom kriser och misstag i byggandet av den här plattformen, eller bolaget generellt, och några lärdomar och tips till oss andra som också vill bygga kanske en techplattform och lösa ett problem. Så vad kan du dela med dig av på den fronten?

Ola: Ja, det är såklart. Jag går gärna till att om man inte har gjort några misstag under sin resa,

så har man inte provat tillräckligt många saker, man måste ha misstag och kriser kanske.

Man måste göra lite fel emellanåt. Jag har flera punkter i den här resan där vi har gasat lite för hårt när vi inte skulle gasa och bromsat på tillfället när vi inte skulle bromsa. Men samtidigt som vi har missat att bromsa på ett visst område så har vi gasat på ett annat. Det gäller att göra mycket. Jag brukar gå till den här punkten att göra mycket i början, och göra mycket fel också. Och när man börjar rätta felen, och man får erfarenhet, och det kan vara vad som helst, gör man mycket fel i början, så rättar man till de här efterhand. Och fortsätter man så här, så gör man väldigt mycket rätt i slutet. Om du gör från starten 100 saker och 50 av dem går fel, så lär det dig. En stund senare så gör du 60 saker rätt och sen har du 70 saker rätt. Men du ska fortsätta göra 100 saker varje dag. Vilket bidrar tillväxten framåt. Aktivitet är otroligt viktigt. Det är absolut så att vi har ett kris, och det är alltid från tekniska kriser, teknik och så vidare. Det är också några personer som har jobbat i organisationer som är extremt passionerade och engagerade, som kanske har ett fokus på att de har styrt dem åt fel håll, och då gäller det att coacha de här personerna att komma tillbaka på rätt håll. Det är inte bara teknik som man måste titta på, utan också personliga skillnader. Jag har ett underbart team som jobbar med Connected skills. Det har kommit utifrån de lärdomar man har gjort under resan. Vilken kunskap man behöver på personerna man har i teamet.

Anna: Exakt, jag håller verkligen med. Vi vill också höra vad du har för långsiktig vision och förhoppning för plattformen Connected Skills eller generellt för bolaget. Vi hörde att appen kommer så småningom, har du några coola features i rockärmen som man locka oss med och erbjuder redan nu en liten glimt av? Vad är målet långsiktigt?

Ola: Det finns massor av utmaningar i visionen. Vi tar lite större affärer. Vi har större förmedling. Det är väldigt enkelt att när man har en tjänst som fungerar att översätta den. Finns idag på svenska och engelska. Det är väldigt enkelt att översätta den till norska, danska, finska, tyska.

Vilken marknad man nu vill gå på, så ser konsultbehovet lite olika ut. Men själva matchningen sker på ungefär likadant sätt. Plattformen i sig skulle kunna gå internationellt inom väldigt kort tid. Det är väl det som står i visionen. Med Connected skills finns också ett syfte med att det inte står IT med i namnet. Att matcha kunskap mot en leverans är ju ganska branschöverskridande. Man har behov av kompetens så handlar det om två saker - kan du göra det jag har behov av, har du erfarenhet och är du tillgänglig. Det är precis de saker som finns i Connected skills. På 5-6 års tid kanske vi kommer att se Connected skills utanför IT.

Anna: Det känns som att IT leder vägen. På många sätt, både från ett frilansarperspektiv. Men det smittar av sig på andra branscher. Ekonomi och alla kreativa grenar har alltid varit ganska populärt. Man kan ju frilansa inom allt på lång sikt. Det har IT lett vägen för. Det känns som ett naturligt nästa steg för er. Globaliseringen, eller internationaliseringen kanske vi ska säga. Jag är så imponerad. Jag vill testa den här själv. Det ska vi uppmana lyssnarna till att göra också. Gå in och registrera din profil på connectedskills.se.

Ola: Det är helt gratis. Det bästa som kan hända är att du blir matchad mot ditt drömjobb.

Anna: Man kan ju bara in och registrera och sen kan man vara passiv. Sen gör algoritmen jobbet.

Ola: Det är det som är tanken att medan jag jobbar på det uppdraget som jag håller på med just nu så blir jag samtidigt live-matchad på plattformen för nya uppdrag med min profil. Så får jag en ping när det är något som är relevant för mig.

Anna: Super! Gud vad spännande! Tack så hemskt mycket för att du har delat med dig. Jag har fått höra din story. Så inspirerande för oss andra som också vill bygga tech-produkter och tech-plattformar och kanske starta och driva egna företag precis som du har gjort. Otroligt inspirerande. Tack så mycket för det. Sista frågan. Vet du någon annan techskapare som du tycker att jag borde intervjua härnäst?

Ola: Jag har några stycken som jag tycker är intressant att lyssna på. Bland annat så var det några år sedan som jag träffade en person som driver bolag i Bosnien, ett bolag som heter Sendev, otroligt inspirerande entreprenörskapsresa. Jag skulle rekommendera att du intervjuar honom.



Anna: Tack! Super, jag ska spana in det. Gud vad bra! Okej, super Ola. är det något mer du vill förmedla till lyssnarna innan vi tackar för oss?

Ola: Vi har ju själv otroligt engagerade och passionerade i den här resan. Vi är väldigt delaktiga i det dagliga arbetet på alla funktionerna. Den tillväxtresa som vi nu kommer att göra med Connected Skills kommer ju kräva mycket. Vi bygger upp en sociala funktionen. Vi bygger upp säljorganisation, produkt- och marknadsföringsorganisation. Vi söker folk hela tiden

som vill jobba med framtidens SaaS-tjänster inom IT-consulting. Vi är jättetacksamma att folk vill vara med på den resan. Vi söker med ljus och lykta. Vi använder såklart också vårt eget nätverk och adressbok. Vi vill ju ha de bästa i detta teamet.

Anna: Alla som tycker att det låter lika spännande som jag, skicka in en spontanansökan till

Connected Skills för att få jobba med framtidens plattform. Tack Ola! Super! Då får jag tacka dig så hemskt mycket och önska en fin dag helt enkelt. Tack för att du var med i podden!

Ola: Stort tack själv!



Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga