Podden tar en paus på grund av föräldraledighet. Följ allt annat podcasthosten Anna Leijon gör här!
Jag intervjuar Bertil Holmström som är skapare av och äger presentjakt.se. Bertil har gjort det som många drömmer om - att bygga en egen techprodukt som över tid har gjort honom helt självförsörjande. Han har kunnat säga upp sig från sitt heltidsjobb för att han tjänar så pass mycket på sitt tidigare sidoprojekt och sin numera heltidssyssla. Han har byggt det mesta helt själv och siten fungerar av sig själv i upp till 1-2 veckor. Visst underhåll krävs, men inte så mycket för att bara hålla den flytande.
Presentjakt är en aggregator- och affiliatesite där slutkunder kan hitta presenter till specifika personer baserat på deras relation till dem, intressen, ålder och tillfälle samt sortera på återförsäljare och pris bland annat.
Presentjakt startades redan 2007 och det var smidigt att komma igång med affiliatelänkar och att ansöka till ett affiliateprogram. Det tar längre tid att bygga upp riktiga kundrelationer. På senare år har dock Bertil försökt komma bort från affiliatemodellen eftersom den leder till ett likriktad utbud med samma innehåll som många andra. Nu försöker han signa avtal direkt med butikerna/återförsäljarna istället och med de som har bra produkter, men som inte finns som affiliateprogram och via affiliatemäklare.
Bertil har varit systemutvecklare sedan millennieskiftet. Han pluggade dock först ekonomi på Handelshögskolan i Göteborg 1997 mitt under IT-boomen. En dag stod han och diskade och fick lite av en uppenbarelse för då förstod han att internet var hans kall. Han förstod att det kommer att ha så pass stor påverkan på företagande att det kommer att bli avgörande. Det var hans spår. Han hade hittat sin egen nisch. Då började han läsa böcker om webbprogrammering och hoppade av mastern på handels och läste istället systemvetenskap i stockholm.
Han började med att bygga hemsidor från grunden. Först i HTML och sedan javascript. Han behövde sedan lära sig hur man sparar ned datan i databaser när han byggde mer och mer avancerade funktioner. Det var en rolig period och en motiverande period, säger han. Han kunde cykla ned till stan så snabbt han kunde för att köpa en ny bok om webbprogrammering och cykla hem lika snabbt för att sedan plöja igenom boken på nolltid.
2007 jobbade Bertil på Pricerunner i Stockholm. Han tror att de flesta utvecklare har små projekt vid sidan av och bygger egna produkter för att lära sig kontinuerligt och för att det är kul. Han började experimentera med rekommendationsmotorer som exempelvis kunde rekommendera filmer och så vidare. Ett bibliotek som han använde sig av insåg han gick att använda för att rekommendera presenter också. Från Pricerunner hade han lärt sig om affärsmodellen och att aggregera saker och hur man kan ta betalt om man samlar trafiken.
I början tänkte han att han skulle vara klar på 3 månader med att bygga sidan. Hur svårt kan det vara, tänkte han. Det var då en rolig sidogrej och han hade inga stora förhoppningar. Han experimenterade med tanken att han kanske skulle kunna få det att funka och tyckte det kändes roligt med lite småinkomster - så kallade bonuspengar. Det var aldrig tänkt att det skulle förändra hans liv. Det var ett hobbyprojekt från början. Han jobbade inte med någon marknadsföring från början, utan byggde en site själv och med hjälp av sökmotoroptimering fick han till slut in trafik. Det hade han lärt sig från pricerunner. Det började med lite trafik. Han lyckades komma högt upp organiskt på ett nyckelord. Det tar lång tid att från scratch bygga upp någonting som rankar bra på svåra och konkurrensutsatta nyckelord, men efter en tid började det gå vägen.
Rent statistiskt så söker exempelvis 17 000 personer på “doppresent” och 10 000 söker på “present till pojkvän” i månaden idag så det är verkligen någonting som efterfrågas. Han har dock inget seo-knep. Han läste mycket sökmotoropimeringsbloggar och har tillämpat white hat-approachen och gjort rätt för sig i Googles ögon och inte tagit några genvägar. Det gäller att bygga bra sidor, ha rätt kategorier och rätt sökord.
Bertil är Java- och webbutvecklare. Fullstack, fast med mer fokus på backend. Vad gäller tekniker så använder han det som han känner sig mest bekväm med så mycket är byggt i Java. Varje anrop levererar en statisk html-sida även om det genereras dynamiskt. Man hade kanske använt andra tekniker om man byggde det idag. Det är dock svårt att byta, men det fungerar väldigt bra och är en stabil plattform. En av fördelarna med att jobba ensam är att du kan välja själv på vilken nivå du vill lägga kvaliteten och prioriteringen. Det är ett roligt sätt att jobba på, men de är också ingen som ifrågasätter eller kollar på någon annan teknologi och kommer med tips. Det blir lätt att du snöar in på det som man har gjort länge och man byter inte över till någon annan teknik som egentligen hade passat bättre.
När det kommer till konverteringen från heltidsanställd till heltidsuppdrag som egenkonsult tilI heltidsentreprenör så gick det växelvis. I början försökte han få ihop timmarna utanför heltidsjobbet och det var av och på i övergången. Första åren hade han ett heltidsjobb. Sedan sade han upp sig från konsultanställning och blev egenkonsult. Det var i princip också heltid, men ibland mellan uppdrag kunde han passa på att vara ledig längre och bygga på presentjakt. Man tjänar bättre som egenkonsult och frilansare än som anställd och på så vis kan man spara ihop pengar och jobba stötvis. Det började till slut gå så pass bra att han kunde gå ned i arbetstid och sedan säga upp sig från uppdraget helt och hållet.
Det bästa med att vara självförsörjande är flexibiliteten och friheten. Presentjakt var ett sätt att bygga sig en livsstil som man trivs med, men det var ingen dans på rosor. Du kan styra över din egen tid helt och hållet, vilket är det bästa. Med modellen som presentjakt har så har Bertil inget eget lager, han behöver inte vara på plats, utan allting sköts av sig själv i siten. Han behöver dock underhålla siten och lägga till nya produkter, men han behöver inte vara där varje dag. Han kan sova ut länge på morgonen och åka på semester när han vill. Siten fungerar helt av sig själv i upp till 1-2 veckor. Bertil tror att han har glömt av hur det känns att gå till jobbet.
Bertil känner att han är sämre på marknadsföring och på försäljning. Det är ofta så att det är en sak som tar över för att det är roligast, men man måste egentligen ha på sig alla hattar som egenföretagare. Bertil tycker om att göra saker av hög kvalitet och saker som kodtestning kommer naturligt. Det är däremot svårare att veta att du bygger rätt produkt. Presentjakt ska vara Sveriges bästa presentsite och det är svårt att veta vilka features en sådan site behöver ha. Bertil har testat mycket på vänner och familj. Någonting som han önskar att han hade varit bättre på är att testa tidigt och att testa mycket mot riktiga slutanvändare och på folk som inte känner till siten sedan tidigare. Det hade egentligen varit ganska enkelt att göra sådana tester genom att rita upp mockups i designverktyg och fråga “hur skulle du göra i det här läget?”
Bertil jobbar mycket med att underhålla och förbättra siten. Mycket av det han gör har dock inte ens med besökarens upplevelse att göra. Många saker gör inte att han tjänar mer pengar och det är svårt att göra rätt saker. Var ska han lägga kraften för att få ut så mycket som möjligt av siten? Det är ett lika stort mentalt nöje att kanske göra någon stödfunktion än att sitta och optimera sidorna som visas mot besökarna. Bertil tror således att han lägger tid på saker som kanske inte behövs. Däremot känner han sig stimulerad när han jobbar med de grejerna så hur ska man värdera den tiden man lägger ned? Utvecklare får ofta utlopp av att bygga grejer som inte nödvändigtvis korrelerar med att leverera värde mot användarna och lägger kanske tid på fel saker. Hur mycket han jobbar går också i perioder.
Tidigare byggde Bertil nästan allting själv, men nu försöker han ta hjälp av genvägar och köpa in produkter och sådär. Sedan han fick barn har han behövt prioritera mer hur han spenderar de timmarna som han har till sitt förfogande. När det kommer till beslutet “köpa in eller bygga själv” så tycker Bertil att det är viktigt med en bra kärnkod. För presentjakt kan det exempelvis handla om att hålla info om produkter och kategorier samt räkna antal klick. Det är kärnan för produkten och att bygga den själv ger ett slags konkurrensfördel. Det är otroligt enkelt idag att slänga upp en e-handelssite och du får allting på köpet. Du får dock precis det som alla andra har. Hur ska du få en USP och vara unik i det som just du gör? Det är en utmaning.
Presentjakt driftas i molnet. Koden och plattformen har Bertil byggt själv (tyvärr, säger han). Det finns fördelar med att köpa in standardprodukter. Det går snabbt att kommer igång och få upp det, men det finns risk för inlåsningseffekter och att du bygger in dig i en återvändsgränd. Att du tappar kontrollen och inte kan uppfylla din vision. Bertil använder en del bibliotek och kodbibliotek, men inte så många standardprodukter utåt.
Bertil har varit med om en större motgång och det var när Google straffade honom för att han hade överoptimerat sin site. Från en dag till en annan fick han helt plötsligt ingen trafik. Du måste vara återhållsam med nyckelord. De får inte finnas för ofta. En kategorisida kan ha samma namn som nyckelordet och då kanske det blir överoptimerat. Du kan också ha för många produkter på exempelvis mors dag-sidan. Han föll i organisk ranking och alla sidor hamnade på sida 10. Det är ganska klassiskt att man hamnar på just sida 10 om man blir straffad enligt någon viss algoritm. Det är viktigt att ta med sig att affärsmodellen på så vis är sårbar och det är viktigt att inte göra sig beroende av Google.
Bertil jobbar med SEO på så vis att han har sidor för de stora sökorden och söktermerna, som exempelvis mors dag, fars dag, någonting romantisk till pojkvän och flickvän och så vidare. På senare tid tycker Bertil att han inte har följt med så bra i seo-världen. Det handlar mest om att bygga en bra site! Google blir allt bättre på att förstå vilka parametrar som gör en bra site. Det är i sin tur bra. Bertil har nått en nivå där han inte jobbar aktivt med seo, utan med content som är bra. En viktig mätpunkt är exempelvis bounce rate, det vill säga hur snabbt du hoppar tillbaka om du har gått in på en site. Det kan göra att du straffas och rankar sämre för att du inte har ett attraktivt innehåll för dina besökare.
Bertil har försökt automatisera så mycket som möjligt. Cookies håller koll på var trafiken kommer ifrån, men klick är enklare. Klick sätter du ett pris på och varje gång någon klickar så får du några kronor. Bertil vill dock att pay-per-sale- and pay-per-click-världarna ska mötas.
Bertils första kund kommer han väl ihåg. Han var hemma hos sin mormor. Det var en försäljning som gav honom en ersättning på 200 kr. Det är egentligen ett stort belopp för affiliatesidor och det var det första beloppet. Han blev både glad och inspirerad och tänkte att “det kan faktiskt funka!”
Vi pratar om att affiliate är just många små intäkter och att du inte håvar in några stora “whales”, utan snarare mer som strömming. Bertil har också hjälpt sin flickvän att bygga en egen e-handelssite som säljer franklinbollar (franklinbollar.se) för dynamisk rörelseträning, men då missade de att sätta upp e-mailen korrekt och därmed missade de också den första beställningen! Nu är den dock uppe och snurrar och de var superglada när första kunden gjorde ett köp.
Bertils tips är att det är viktigt att brinna för det du gör och att testa dig fram. Om du ska satsa på någonting måste du brinna för det och vara passionerad. Du kommer inte orka annars. Annars finns det bättre sätt och bättre projekt. Det tar mer tid än vad man tror och allas vägar kommer se olika ut. Var försiktig med att göra det helt själv. Att para ihop sig med en kompanjon som kompletterar en är ett jättebra idé. Det är dock viktigt att hoppa på på samma förutsättningar. Själv känner han att han exempelvis har haft för mycket teknikfokus. Han har programmerat för mycket själv och släppt för sent. Ett tips är således att testa tidigt och iterera!
Nästa stora grej för Bertil och presentjakt är deras nya “Ekoboxar”. Med dem kan du paketera saker som normalt inte ges bort som presenter. Om du exempelvis vill bjuda med någon på en picknick, ta en öl, golfrunda, hemmakväll, eller någonting annat trevligt att göra, men som inte har gått att paketera innan. Det är svårt att ge bort på ett bra sätt. Bertil vill standardisera hur man paketerar saker när det inte är en riktig pryl. Bertil har själv tipsat om prylar i många år och är lite trött på att vi ger bort så mycket onödiga prylar. Det känns bättre att ge bort tid tillsammans. Det ligger mer i tiden både vad gäller miljö och konsumtion. Ekoboxarna är presentboxar och kunden kan anpassa dem själv. De kan välja en text, kanske en illustration, lägga in en bild och så vidare. Det blir personlig och fint och du paketerar exempelvis ett löfte eller en upplevelse. Det trycks på tryckeri, presentjakt sätter ihop det och det skickas på posten. Det är en kombination av den fysiska och digitala världen. Således ska Bertil inte bara tipsa om produkter, utan ta fram egna produkter. Till det har han återanvänt befintliga standardprodukter i större utsträckning såsom Woocommerce och Wordpress. Han har en kärna av kod som gör det som är unikt för honom och kopplar ihop dem på ett bra sätt. Bertil tycker att det är jätteskönt att andra utvecklare levererar saker åt en i och med att dessa standardprodukter uppdateras kontinuerligt.
Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna :)