Podden tar en paus på grund av föräldraledighet. Följ allt annat podcasthosten Anna Leijon gör här!
Hampus Persson är grundare och CTO på Vaam som betyder “video as a message”. När Hampus skickade ett Vaam till mig såg det först ut som en pixlig liten gif i mailet, men klickade jag på det kom jag till Vaam-domänen och en nästan full screen-version med bra upplösning, ljud och så vidare där han hade spelat in en video till mig. Tanken är framförallt att Vaam ska användas i säljprocesser. Grundprodukten är gratis, men de tar betalt för att kunna ha obegränsat antal med Vaams, längre avsnitt, egen branding, ha en unik call to action-knapp och så vidare och då är det en månatlig kostnad per användare. Jag tycker Vaam och Hampus är superintressanta så in och lyssna på den här veckans avsnitt och glöm inte bort att prenumerera på podden! :) Finns där poddar finns!
Bra länkar:
Olika mailklienter stöder olika, men generellt stödjer de inte så hög upplösning, utan videon blir liten och pixlig, som en gif. Däremot efter att man klickar på VAAM-länken hamnar man på deras domän. Där har videon hög upplösning, bra ljud, det gick smidigt att dela skärm i videon, och Hampus delade till och med med sig av förbättringsmöjligheter på min egna hemsida. Användningsområdet har vuxit fram, men VAAM kan framförallt användas i säljprocesser. Själva grundprodukten är gratis. De tar betalt för VAAMs med längre tid, för att branda sig, ha en egen call to action-knapp och så vidare. De erbjuder en professionell version per användare.
Hampus är född 1983, under det tidigta åttiotalet. Hans formativa år inträffade under 90-talet och tidigt tvåtusental. Han hade en hem-PC och hans föräldrar jobbade på SJ. Staten hade ett program för att sponsra datorer i hemmen så de fick en dator. Det här var mitten på 90-talet. Den första datorn de hade var en Olivetti-dator. Det är något italienskt märke som förmodligen inte gör datorer längre. Den hade de några år. Det fungerade som leasing av datorer och under 3 år fick de ha den och sedan blev det en IBM. Där öppnade sig internet för Hampus. Han var i mellanstadieålder och sedan öppnades dörrarna till programmering. Han höll främst på med Visual basic, Pascal och testade att bygga små program i det. Han tyckte det var superspännande. Hampus är utforskande i sin natur och för honom hade en helt ny värld öppnat sig. Tidigare hade han spelat mycket Nintendo och så vidare, men nu med datorn hjälp kunde han bygga någonting eget.
Senare på 90-talet och när han gick i skolan, i kanske 7:an eller 8:an, så fick Hampus och hans kompis en speciell uppgift på skolans datorer. I datorsalen, fick de nämligen i uppgift att bygga ett säkerhetsprogram för att låsa ned funktionaliteten på skolans datorer. När Hampus tänker tillbaka tycker han att det är rätt så komiskt att en 15-åring skulle sätta säkerheten på skolans datorer. “Vi var väl bäst i skolan på datorer då”, konstaterar Hampus. På Windows-datorer på den tiden var det viktigt att inte kunna öppna registret eller sätta in CD-skiva, tycker skolan. Så de byggde ett program som lade sig ovanpå windows och enbart det som programmet tillät fick man göra på datorn. Mot slutet på högstadiet hittade Hampus till webben och började bygga hemsidor och så vidare. Han höll också på med amerikansk fotboll och byggde då upp föreningens hemsida. Det var hans första stora projektet på webben. Sedan fortsatte han bygga hemsidor under gymnasiet och det pågick under många år. Första gången han tog betalt för en hemsida var i tvåan på gymnasiet. Det var någon kompis pappa eller så som ville ha någon hemsida om Hampus byggde åt honom. Sedan blev det Teknis på gymnasiet och han var inställd på att gå på LTH (vilket är skånska versionen av KTH, redogör Hampus för mig).
Sedan var Hampus och hans flickvän sugna på att backpacka i Sydamerika i 8-9 månader. När han väl kom hem därifrån var han rätt så uppgiven. Han var uppgiven på läget i världen. Det gick något år och han visste inte vad han skulle göra. Han jobbade lite ströjobb och idrottade mycket. Han fick sedan idén att han borde läsa “mänskliga rättigheter” på Malmö högskola. Det slutade med att han tog en master i det ämnet. Under tiden de fem åren startade han upp en enskild firma och fortsatte frilansa inom tech. Då kom Wordpress också kanske 2006 och Hampus började lära sig och använda det. Han sysselsatte sig med att hjälpa företag att bygga hemsidor och verktyg på nätet. Det var en sidoinkomst under studietiden och baserades på nätverk till 100 %. Det var så han hittade sina kunder. Han kom i kontakt med många människor på det sättet och som rekommenderade honom vidare. Någon hade ett företag som behövde hjälp och via word of mouth ledde det vidare till nästa gig. Det är det bästa sättet att hitta nya kunder på, konstaterar Hampus.
2007 förskte Hampus sedan bygga en webbprodukt. Det produkten skulle göra var att samla ens mail och kalender i ett verktyg. Idag låter det oerhört banalt, men det var rätt så revolutionerande då. Då hade man olika verktyg för det här. De försökte snickra ihop någonting då och satt på Mink, vilket är en inkubator i Malmö. De lärde sig dock en mycket typisk lärdom av det försöket och det är att inte bygga för länge, utan att få ut det så snart som möjligt i händerna på kunderna. De byggde för evigt och fick aldrig ut någonting på marknaden. Det hela slutade med att deras tålamod tog slut innan de fick ut någonting. Om de hade lanserat någonting så skulle tjänsten heta “Mailendar” för mail + calendar.
Sedan tog Hampus examen 2009 från universitet. Han hade dock fortfarande siktet på mänskliga rättigheter, men fortsatte också samtidigt med att bygga hemsidor. Det var inte enkelt att hitta ett jobb inom mänskliga rättigheter. Det var en svår arbetsmarknad att jobba med mänskliga rättigheter. Han ville inte flytta till Zurich eller Bryssel för att jobba för FN eller så. Han fick krasst konstatera att det blir nog inte mänskliga rättigheter ändå. Sedan behövde ett bolag hjälp med någon som tog hand om IT och där var han istället i något år. Efter något år sade han upp sig och satsade på frilans + Wordpress och det blev det under 3-4 år. Han körde på frilans 100 %. Han byggde dock en liten egen produkt. Han jobbade då på ett call center och byggde en resultattavla som visade vad varje säljare hade sålt för. Han digitaliserade en sälj-/resultattavla åt dem. Han tänkte att man kunde sälja den produkten vidare, men lyckades inte få iväg den till någon annan än till det call centret.
Sedan var hans första barn på väg och Hampus ville hitta en anställning. Han hade en vän som börjat som säljchef på Prospector och de sökte sin andra utvecklare. Han träffade dem och de var ett härligt gäng. De har grundat GetAccept också. Hampus hoppade på det tåget. Han var där någon månad och sedan blev det bolaget uppköpt av Apsis. De sysslar med digital marknadsföring och e-mailmarknadsföring. Som Mailchimp fast med ett mer B2B-fokuserat erbjudande. De mergade med dem och Hampus hängde med över där.
Där var han i 3 år ungefär. Han kom dit som frontendutvecklare och blev teamlead och techlead för frontendgänget på Apsis. Sedan tröttnade han lite på det. Det var inte så snabbt som han ville ha det. Han ville prova, experimentera och ha mycket frihet. 2016 någon gång blev det istället Min Doktor (som grundades 2014). 2016 hade de sin första stora expansionsfas och sökte folk. De gillade varandra och han började där under slutet av 2016. Hampus började som utvecklare och det var en sjukt rolig resa. De hade en fantastisk tillväxt och tävlade med Kry och hela det spacet. Det var en kapplöpning. Kry har blivit störst nu. Det är intressant att se de olika aktörerna, säger Hampus. Det digitala doktors-racet. Ica köpte en stor post av Min Doktor. Wob-bolaget och techbolaget separerades då. Min Doktor blev bara en digital vårdgivare. Docly var själva plattformen. Det ryktades om att Ica inte ville ha techsidan under sin vinge. De höll samtidigt på med en europa-expansion. Ica ville inte ha det eftersom de fokuserar mer på den svenska marknaden. Otto, en teknisk medgrundare, hoppade av, och Hampus tog rollen som CTO på Docly. Det här var slutet på 2018. De körde på i två år, men det var svårt att få det att fungera. De hade både kontrakt på att leverera i Sverige och sedan också expandera i Europa på samma gång.
2020 träffade Hampus Josef och då körde de igång Vaam. Det här var egentligen Hampus tredje grej som han körde igång själv. Ett av de tidigare var också ett magasin/nyhetssite som hette swedish football network och som var för amerikansk fotboll i Sverige. De som var med och startade det kör det fortfarande. De andra medgrundarna av det hade den journalistiska sidan och Hampus hjälpte till med att bygga själva siten. Det gick ut på att få in matchresultat bland annat och en hel den annan kringfunktionalitet. Produktmässigt var det den funktionaliteten och sedan lite open source-grejer. Hampus var också innte på Sass för 10 år sedan, vilket är ett lager ovanpå CSS. Det tyckte han var väldigt spännande när det kom. Hampus var med och försökte bidra till open source-scenen inom det. Fotbollssiten tog också fart och de andra grabbarna kör den fortfarande.
Av alla de sakerna som Hampus har byggt undrar vi - Vad var det som saknades för att de grejerna skulle ta fart? Att nå ut på marknaden, konstaterar Hampus krasst. Det är riktigt svårt att hitta folk som vill ha det man bygger. Det är en klassisk fälla för builders. Det är underskattat med marknadsföring och sälj - det är otroligt svårt. Att nå ut är det svåraste - speciellt för oss som tycker om att bygga. “Här har jag någonting som jag kan bygga”, men hur tar man det vidare? Det är där den stora utmaningen börjar.
Josef, Hampus medgrundare, jobbade tidigare i en VC-roll och investerade i startups i Scandinavien. Under våren 2020 satt Josef och mailade mycket. Han är en duktig säljare och gör sig bäst in the flesh, så att säga, säger Hampus. Josef kom fram till att han saknade en dimension i mailandet och tänkte att “det måste kunna gå att bygga det här”. Josef tittade runt i sina nätverk efter någon som kunde bygga det här med honom. På det hållet hittade de varandra. Hampus & Josef. Josef hörde av sig på Linkedin till honom och de hade någon gemensam bekant sedan tidigare. De gillade varandra direkt. Josef hade en ganska stor podcast förr i världen som hette Business-podden så Hampus hade lite koll på honom och visste att han var en skön kille. De bestämde sig för att slå sina påsar ihop. Hampus sade då upp sig på en gång. Josef hade en pree-seed-investering redan från början. Det innebar att de kunde ta ut lön från dag noll. De hade lön till ett år från starten och de tog in en runda till i början av sommaren 2021 förra året.
MVP:n/betan av Vaam var i stort sett ett Chrome-plugin. Det var viktigt att kunna spela in sin skärm och kamera separat eller i kombination och strömma upp videoströmmen, lagra den på en server, och få en webbsida som man kan dela den via. Hela den grundbulten fanns på plats i betan. Sedan byggdes mycket upp runt omkring eftersom. Att kunna skicka en mindre video i mailet och komma till en sida där man kan se hela fanns redan från början. I början av augusti 2021 bestämde de sig för att köra. Då började de bygga på MVP:n. 18:e september lanserade de publikt. Den var i stort sett klar för användning någon dag tidigare. De provade själva att köra den. Folk fick prova och berätta vad de tyckte.
Namnet Vaam var också någonting som Josef värkt fram. Han hade redan det klart för sig när de började prata. Det är ett skitbra namn, tycker Hampus. På 90-talet så fanns förkortningen VAM, vilket betyder “vitt ariskt motstånd” och det är inte en rolig association att dras med. Några få har kommenterat på det, men det är nog inte ett så vanligt ord längre. Den första betalande kunden fick de i början av november - vilket var knappt två månader efter att de släppte första versionen. De samlade in så mycket feedback som möjligt från de som använde det och framförallt från företag. De lyssnade på vad företagare ville ha för de tänkte att det är de som kommer att köpa den. I första versionen visste de inte att det var säljare de ville/borde rikta sig mot heller, utan det var någonting som de började förstå allt eftersom. Då började det komma in feature requests om att kunna “spela in längre videor”, ha egen branding på sidan och så vidare. Sedan var det ett av de bolagen - framförallt branding var viktigt för dem - och de signade upp på åtta stycken 1-årslicenser på en gång.
Hampus tycker att det är viktigt att lyssna på vad användare säger att de behöver och att verkligen förstå problemet bakom och hur de kan hjälpa dem att lösa det. Sedan gäller det att bygga minsta möjliga, få ut det och få in feedback samt iterera. Man kan ställa frågor och bolla med kunderna: “Var det här en lösning på det problemet ni upplever” och visar det sig att det var det så bygger de vidare på det.
När det kommer till tech stack så har de huvudsakligen ett chrome-plugin. Själva inspelningsklienten är ett chrome-plugin. Det är byggt i Javascript, eller Typescript (vilket är ett lager ovanpå Javascript). Sedan har de använt sig av React och Chromes API:er för att kunna spela in kameran och så vidare. De har försökt använda väldigt få servrar. De vill köra serverless. De har valt att köpa in många tjänster och bygga så tunt som möjligt utöver det. De har en servertjänst som tar emot inspelningen och gör allt jobb med videon och skickar tillbaka den i rätt format med en liten gif-preview. Med mail erbjuder de största möjliga träffyta och där kan man framförallt ha bilder och text. Vissa mailklienter går det att spela upp videor i. Gmail har exempelvis inte stöd för det. Text och bild är det som gäller. Man är begränsad av infrastrukturen. Deras tjänst är agnostisk - det går att skicka via mail, slack, sms, linkedin-messages och så vidare. Som avsändare av budskapet måste man förhålla sig till mediet där ens mottagare befinner sig och mail är det största för att kommunicera mellan företag.
Angående Chrome-pluginet så fungerar inspelningen bara i chrome och chrome-baserade webbläsare (så som Brave exempelvis). Det funkar även i Edge för att det är samma teknik. Man kan ta emot och titta på VAAM:et i alla webbläsare, men man kan inte spela in i alla, utan bara i chrome eller chrome-baserade webbläsare. Det går bara att spela in Chrome och Microsoft Edge. Hampus lägger inte så stor kapacitet på Edge, utan fokuserar på Chrome. Chrome har i princip hela marknaden. De har fått förvånansvärt lite push back på det faktiskt, säger Hampus. Han funderar kanske på att bygga stöd i övriga. I början möjliggjorde Chrome för ett enkelt sätt att komma ut fort. De behövde inte skeppa som ett separat paket. Det gav en enkel onboarding - det är väldigt lätt att installera en ny plugin i Chrome. Om de bygger desktop-app så är det svårare att installera. Det är ett större steg att installera en app istället för en chrome-extension. Mobil-appar har de på g nu också.
Hampus har hela tiden varit ute efter en strömlinjeformad upplevelse - framförallt för den som spelar in och så fort man klickar så ska det börja spelas upp. Så fort du har tryckt “klar med min inspelning” så ska den finnas att delas direkt. Fler och fler har börjat hitta till den lösning som vi har nu också, men det är det unika med idéen för början.
Lanseringsplanen grundades mycket på Josefs nätverk och Linkedin. De hittade folk som var intresserade av och behövde produkten. Det formade deras initiala publik. Josefs publik är ofta säljare så det blev naturligt. Hampus delar också med sig av de klassiska råden: “vet vem din publik är och hitta en publik som verkligen behöver det du säljer”. Det är bättre att hitta 100 personer som älskar dig än 1 000 personer som gillar dig. Företagskunder som är betalkunder är bra och den här produkten har i sig själv lite viral effekt. Det är en del i marknadsföringen och sedan jobbar de också med direkt outreach och letar upp bolag som de tycker borde använda det här och hör av sig till dem. De har också sysslat lite grann med automatisk marknadsföring och de har lite olika verktyg för att hitta beslutsfattare och inom rätt sektorer som de kan target:a. De har experimenterat med google och Facebook och de klassiska arenorna och nu lite mer direkta via Linkedin eller andra forum och få tag i dem på det hållet. Man använder VAAM för att sälja VAAM - det är som att dogfood:a, konstaterar Hampus. Det finns en kraft i video. Om du kommer in i rätt läge i din försäljningsprocess så kommer man konvertera bättre. Kunderna upplever då ett större värde från dig.
När det kommer till betalningslösning så har de valt Stripe. Mest för att de är bäst, tycker Hampus. De har ju också valt att köpa in så mycket som möjligt. Det de ska bygga är infrastrukturen kring videon och allting runtomkring - autentisering, hosta, betalning, driva servrar - och allt det där - det kan de betala någon annan för att göra. De har arbetat genomgående med att bygga det som verkligen är deras core. Hosting görs exempelvis i Googles moln.
Subscription fatigue pratar vi också om och att du som konsument kanske föredra engångskostnaden framför prenumerationsupplägget. Som företag är känslan att det är okej med subscription, tycker Hampus. Det är en bra prismodell. Man binder inte upp sig i något långt avtal och så vidare (som annars kan vara fallet för företag). Man kan förutse kostnaden och vad den kommer att vara. Betalningsdelen är en del av produkten, konstaterar vi också.
Hampus redogör också för varför de valde webben och han säger att dels är det lättast att bygga i desktop/chrome - det är den kortast möjliga vägen att validera ens antaganden på. Dels, nu när de har släppt mobilappen, ser de också att desktop faktiskt är viktigare. Man har det framför sig på ett annat sätt. Det är där du jobbar med den här typen av jobb snarare än i mobilen. De känner att de gjorde rätt val när de satsade på desktop först, säger Hampus.
De försöker också återanvända så mycket som möjligt, men det de skriver skriver de i react native. De vill egentligen behöva bygga och underhålla så lite som möjligt, men det är såklart när man ska in på nya plattformar att det är ett par lager som man måste hantera separat för varje plattform. Android-appen - den är klar, men de har inte fått klart allting med google play store. Hampus känner sig mer bekväm på apple-sidan. Den stora efterfrågan har varit på IOS. De hade 60 pers på väntelistan på betan och knappt tio procent var på android för mobilappversionen av VAAM.
Hampus hoppas på webben långsiktigt. Eebben har många fantastiska egenskaper. Det stora hindret är Apple. Deras affärsmodell är upphängd kring appstore och att de kan tjäna pengar på att vi bygger appar som distribueras via appstore. Mobile safari ligger långt efter Progressive webb applications. Hampus hoppas på att de kan ta sig vidare från det hålet och släppa det fritt för världen. Det är väldigt dyrt att ha en mobilapp och man blir lätt triggad av att de tar 30% av in-app-purchases. Båda vi hoppas på webben, men vi konstaterar också att om du vill ha in AR (augmented reality) i din mobilapp så måste man bygga native. Det du vinner är i hastighet och i vilken kompetens du behöver - ta en titt på react native eller liknande ramverk, tycker Hampus. Sedan är Hampus också intresserad av “web 3” med blockchains och så vidare. Han har inte så mycket till övers för iterationen som vi är på just nu, men decentraliseringen som är grundidén i webb 3 är väldigt spännande. Det är spännande att tänka på vad som kommer komma de kommande åren och decennierna. Hampus tror inte på nuvarande idé, men på grundidén. Det handlar om att frigöra ägandeskapet av datan - centaliseringen av datan - och där Facebook värsta exemplet - det är inte riktigt vad man tänkte när internet skapades, säger Hampus. Internet skulle kunna vara så mycket vackrare och friare. Vi är inte färdiga med internet. Vi är på väg någonstans, konstaterar vi tillsammans.
Rekrytering av människor är det svåraste, säger Hampus. Det handlar om att rekrytera rätt. Provanställning - våga använda den för vad den är till för, säger Hampus. Tänk efter: är det här verkligen rätt? Både som arbetsgivare och arbetstagare. Just nu är de 6 personer på Vaam.
På tal om snedsteg nämner Hampus Flow. När Hampus var på Min doktor byggde de också i React native. När de var där började de bygga i Flow (som är ett alternativ till typescript). Det hoppade de på. Så här i efterhand var det riktigt dumt. Facebook verkade inte vilja göra någonting med det. De underhöll det, men tog det inte dit det behövde komma. Typescript kom istället och sprang om. Man kan inte veta vilka val som blir bra med sådana tekniska beslut, men man får försöka titta in i framtiden. “Vilken sits kommer vi att ha satt oss i då?” Man kan prova att börja använda det här på ett sätt som gör att vi inte sätter oss i den här dåliga sitsen om det här bettet inte skulle gå vägen, säger Hampus. Satsa på vissa tekniker sådär tidigt. Vågar man bara testa det som är gammalt och beprövat kommer man bara att vara gammal och beprövad också, säger han.
Den stora lärdomen, menar Hampus, är att få ut produkten till folket så snart som möjligt. De, kunderna, måste få avgöra om de är villiga att betala för det eller inte. Ju snabbare du får den bedömningen desto lättare kan du pivota i rätt riktning. Att nischa sig är underskattat. I generalistträsket fastnar man i när man inte lyckas börja ta betalt, säger Hampus.
Med Vaam ställer sig Hampus frågan: “Hur kan vi hjälpa säljare” med att kommunicera så bra som möjligt med de som de vill prata med. Det handlar om att spela in bra videos och kanske använda AI för att analysera vad som sägs och skruva på det för att göra det ännu bättre. Värdet som vi kan bli ännu bättre på - hur kan du göra den här kommunikationen ännu bättre, menar Hampus. De är media-agnostiska - vare sig det gäller sms, mail, linkedin eller vad som helst. Som konsument har man sina plattformar - snapchat, imessage, whatsapp och så vidare. Det är svårt att hålla reda på vilken kompis man pratar med på vilken plattform. Mail eller linkedin är det man provar mot företag och företagskunder - hur bygga man verktyg för att göra den kommunikationen så smidig som möjligt, undrar Hampus.
Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)