Ep 10 - Att bryta ny mark i möbelbranschen, bygga 3D-visualisering och outsourca så mycket som möjligt - Modly

Av Anna Leijon / 6 December 2021

Johan Uddståhl är medgrundare av Modly studios som är en e-handel för privatpersoner där man kan köpa måttbeställda mat- och soffbord - ända ned på centimeternivå. De har uppnått omsättning i miljonklassen trots att de bara har funnits i två år. Johan och hans medgrundare har tagit ledigt och jobbar med Modly en dag i veckan och på sina andra jobb resten av tiden och som i Johans fall innebär att driva konsultbolag. Det tekniskt unika med Modly, menar Johan, är själva 3D-visualiseringen av borden och de jobbar även med AR (augumented reality). Johan har också byggt en föregångare till Instagram som var baserad på MMS, snapshot.se, samt en site för att verifiera källor i en värld allt mer präglad av fake news. In och lyssna på avsnittet och glöm inte bort att prenumerera! :)

Bra länkar:

Det är 6 personer som har grundat Modly studios. Vissa har bakgrund inom tech, som Johan, och andra inom marknadsföring och så vidare. Johan kommer från IT-konsultbranschen. När Johan slutade skolan så fanns det inga jobb för utvecklare. Det här var 2004, vilket kan verka ofattbart idag. Därför startade Johan ett eget projekt. Han har också jobbat inom webbyrå och reklambyråsidan samt närmare design, UX, service design, business design och så vidare. Han är dock utvecklare och extra tung på backend. Johan säger att han gillar det som syns och hörs också. Det som användarna interagerar med och han gillar att jobba med frontend också. Johan är idag delägare, och är med och driver, Humblebee. De är konsulter med team som jobbar krossfunktionellt. De har en service och business-designgrund snarare än tech.

Åter till 2004 då det inte fanns några jobb alls. Johan och hans kompis tänkte att de får hitta på något eget. Johan hade då kodat en del php vid sidan av. Han reggade en domän eftersom han gillade foto. Det här var innan det fanns appar, men kameramobilerna hade börjat komma, så han köpte Snapshot.se och byggde en site tillsammans med sin vän. Syftet med siten var att dela med sig av sina vanliga bilder och det byggde på MMS-teknik. Man var ej uppkopplad med mobiltelefonerna på den här tiden. De använde en gateway och publicera bilderna på sin snapshot-sida. De var och besökte ett nyföretagarcentrum i Norrköping för att boosta sitt företag, men den personen som de träffade fattade ingenting. Han gav generella tips som att det är bra att ha en affärsplan. Det gav noll pepp, tyckte Johan. Allt handlar om timing i den här världen. Man hade inte internet på telefonen på den här tiden. Ett MMS kostade 5-6 kr att skicka iväg. Det var inte riktigt hållbart så de lade ned det. Det funkade, men det var svårt att få det att växa. Det användes lokalt på skolan och på universitet och hade cirka 20-30 användare innan de lade ned. De äger dock domänen fortfarande.

Johan letade efter kreativa medspelare. Han tycker att det är roligt att kombinera innovation och glädje med ett 9-5-jobb. En typ av hybridmodell. Alla medspelare hade bra i lön och kunde gå ned i arbetstid. De tog ledigt en dag i veckan tillsammans. De körde på onsdagar och har suttit sedan dess och gjort andra saker med fokus på att koda, ha roligt och rädda världen lite grann.

De försökte angripa det enkla problemet med fake news som var aktuellt för 5 år sedan med Trump och allting som pågick då. Hur kan man med machine learning analysera texter och avgöra om det är sant eller falskt? De insåg rätt snabbt att man inte kan det. Allt är en gråskala. De byggde dock en tjänst som heter verify.fi. Den fungerar så att man skickar in en länk till en nyhetsartikel och så plockas nyckelord ut och så hittar systemet då andra artiklar som handlar om samma sak. Man lämnar det upp till användaren att bedöma utifrån flera olika källor om det är sant och falskt. Lärare hörde av sig för att använda tjänsten för källkritik, men det var svårt att tjäna pengar på.

När det kommer till Modly studios så började det med att en i medgrundargruppen hade köpt en platsbyggd hylla och tänkte att “det borde man kunna hitta en tjänst för!” Första idén blev att sätta upp en Wordspress-site. De har en leverantör i form av en snickare som tog in och gjorde skisser. De träffade också Jens, som forskar på parametrisk design på Chalmers. De har också med sig en riktig arkitekt - det vill säga en arkitekt för hus, i medgrundargruppen. De tänkte att bord borde vara en enkel produkt. Det är fyra ben och en skiva, vilket borde vara enkelt att parametrisera. Ingen av dem hade ursprungligen teknisk kunskap. Det behövde de hjälp med och kontaktade Johan och Andreas via linkedin. De pitchades en gemensam CTO-roll och började bygga plattformen och fick delägarskap i bolaget. De ligger ungefär mitt emellan Ikea och platsbygge och siktar på att förändra en hel bransch. De möjligheterna finns med tekniken, menar Johan. Med Cloud finns det oändliga möjligheter med att skala, vilket är sjukt häftigt, säger han. Cloud har möjliggjort det nu och det baseras nu på prenumeration. Innan var det en serverkostnad. De ville bygga en plattform eller ett helt ekosystem för skräddarsydda möbler. Det var visionen.

De lanserade den första versionen av plattformen. I centrum för plattformen står visualiseringen. Ska man köpa någonting för 10 000 - 20 000 kr som man aldrig sett från ett varumärke de aldrig hört om och online dessutom - då är visualiseringen viktig! De insåg att den kommer att ta mycket tid. De hade lite kunskap om 3D innan de gick in i det här. 3D-visualiseringen är det unika. Det var också en bra timing och utveckling eftersom datorerna och telefonerna är så pass kraftfulla nu för tiden. Realtids-3D funkar så pass bra på webben idag. Bo.com försökte visualisera kläder i 3D på 90-talet, men var kanske lite för tidiga. De började med att sätta upp en klassisk wireframe/designskiss över en traditionell e-handel - en MVP. Det handlar om att skala ned och gör så lite som möjligt. Det var en supertuff prioritering att skala bort saker, men det är det det går ut på! Det visste Johan sedan innan och sedan hans jobb som konsult de andra dagarna.

Första versionen av Modly studios såg inte så annorlunda ut. Det är själva konfiguratorn som står i centrum. Den har reglage och man kan välja färg och så vidare. Den var väldigt basic från början. De har främst itererat på användarvänligheten. Kunder har feedbackat också kring exempelvis hur många stolar får man plats med vid bordet? Sådant har de byggt stöd för allt eftersom det har kommit önskemål, men det var faktiskt 3D redan från början. Det var också viktigt att det var webbaserat och att man inte skulle behöva ladda ned en mobilapp. De har byggt modellerna i 3D och parametriserbara. Benen ska exempelvis hänga med när man gör skivan större. Deras frontend har byggts med React och Typescript. Alla kommer från typade språk sedan innan så det kändes naturligt - såsom .net och c sharp och så vidare. De gillar när det är typat. Backend är byggt i .net och c sharp. .net är core på API-sidan. Innehållet och själva CMS:en är contentful. Det är ett headless CMS-system från wordpress och eipserver. Där man kan använda innehåll som ett repository av innehåll och publicera till flera punkter. De använder en gratisversion av contentful fortfarande. Alla bilder och innehåll kommer därifrån. Det håller de på att iterera på också. De hostar på azure med en CiCD azure devops. Det hela går ut till en staging-server. När de taggar en release går det ut till live-miljön. 3GS har de använt som ramverk för visualiseringen. De tittar på react 3 fiber som en abstraction ovanpå för att se om det kan vara en nästa version av visualiseringen. Det kan bli aktuellt för kommande produkter - det kommer exempelvis en hylla och förvaringslösningar bland annat.

Det är tråkigare ur ett designperspektiv med hylla, men det är rimligare att måttanpassa hyllor. En föregångare till dem kanske är String-hyllorna som går att måttanpassa på 10-centimetersnivån. Men inte ned på centimetersnivå. Det är också extremt få som väljer på centimeternivå, utan snarare på 10-centimetersnivå. Det är dock en viktig princip för design att det är på centimeter. Det ska uppfattas som och man kan beställa exakt. Det är en grund för hela tänket kring plattformen. Det kanske inte är superrelevant för en bordsskiva, men för en hylla är det relevant. Det är också en förberedelse för nästa steg. De visste att de ville köra hylla härnäst. Bord är relativt lätta att producera. De har en producent som är van att bygga den typen av möbler. Tibro är möbelmeckat i Sverige. Lundbergs möbler har också en del i bolaget och det är de som de samarbetar med. De jobbar framförallt B2B med stolar, bord, ståbord och konferensbord och så vidare och har 100 år på nacken. Kvalitetssäkringen låg i att de har hållit på så länge. De testar sina möbler extremt mycket och har olika certifieringar och så vidare. Det de bygger kommer att hålla. Skivan är framförallt måttanpassad och skärs ut i en cnc-maskin. Plywood är enklare att jobba med än massivt trä. De har en relativt skarp fasning och kantprofil som är fasad i konfiguratorn. Det blir skarpt. Bordet ser tunt ut, vilket är en häftig upplevelse. Det är svårt att göra det med massivt trä. Tar längre tid och är självklart också en kostnadsfråga. De debatterar prisnivån och marginalerna hela tiden.

Deras kunder har handlat för cirka 10 000 kr per kund och de hade 100 kunder första året. Det blir 1 msek i omsättning. Hur har de marknadsfört sig och hur jobbar de med sälj? Hur får man en sådan här grej att flyga så här snabbt? Johan säger att det är sociala medier och att de lägger mycket pengar på det. Om du har varit inne på siten och tryckt ja på cookies så blir man förföljd och får reklam. Johan har hjälpt kunder bygga sådant tidigare. Det är tråkigt att lägga in script på siten som slöar ned den och förlorar prestanda. Det blir en mindre snabb site. Tracking-script och GTM är förödande för prestanda. Idag kan marketers göra vad man vill med koden.

De säljer bara i Sverige just nu, men Tyskland skulle de exempelvis vilja expandera till. Sverige är en liten marknad. Det är svårt att driva bolag på den här lilla marknaden. Pinterest har varit bra plattform för dem att marknadsföra sig via. De har implementerat en Pinterestpixel på siten och skapat ett pinterest-konto för företaget och lagt upp bilder. De har också många samarbeten med influencers och inredare, vilka har varit superbra att jobba med. De har betalat i bord lite grann just nu. Det är framförallt kvinnor som fattar beslut om den här typen av produkter. De finns på pinterest och instagram. Modly har köpt räckvidd och så syns deras bilder i din pinterest-board. De har också testat google-annonsering med adwords och att köpa vissa ord - mycket inom digital marknadsföring.

Johan har själv implementerat pixlarna och satt in sig i trackingen. Hur många går från konfiguratorn till klarnas checkout och hela vägen till att göra ett köp? Johan har skapat en funnel för att se var de droppar av. Det krävs lite handpåläggning i koden för att göra det på ett bra sätt och för att optimera. Man får återanvända de events man fångar upp via google tag manager och implementera ett event på varje knapp och så.

De har också jobbat med AR, det vill säga augumented reality. De har jobbat både med web-XR-, web-VR- and web-AR. Augmented reality använder kameran och placerar bordet hemma hos dig. De har idag en puff under “testa hemma” på sin sida. Det är webbaserat och sjukt häftigt att man kan vara kvar på siten, tycker Johan. Man kan placera sitt bord i webben. Deras konkurrenter, exempelvis Ikea, har en mobilapp som man laddar ned för att göra sådana här saker via.

Johan vill också bygga stöd för att kunna konfigurera direkt på plats. När du har placerat bordet vid din soffa ska det gå att ändra det i realtid, men där är de inte riktigt än. I det fallet just nu behöver man gå över till en native-app.

När det kommer till Webb XR så har Google gjort en implementation av den. Har du rätt format så triggar den igång ett flöde som är inbyggt i native. Det är en overlay som poppar upp över webbplatsen. I praktiken så öppnas det upp en native-vy med kameran. Du ser det du pekar kameran på och snurrar lite på telefonen för att den ska hitta rummet och så placeras produkten ut. Det är mind blowing, tycker Johan, och vill skicka kudos till de som har byggt det där. Det funkar väl och går att anpassa på centimetern. Det är såklart viktigt att den modellen är rätt. Modly har mätt skuggan undertill när man placerar ut bordet - för att få djup i objektet - och den är rätt på centimetern. De testade att lägga ut en måttstock och mäta exakt hur stor skuggan var. Ljuskällan var rakt ovanför och skuggan lika stor som bordet, vilket var rätt coolt, tycker Johan.

Vi diskuterar också att utvecklare blir mer och mer “konfigurerare”. Johan tycker att man ska akta sig för att bygga nytt när det finns saker färdiga att nyttja! Man ska inte uppfinna hjulet igen. Den yngre generationen utvecklare är sämre på att nyttja redan färdigbyggt än äldre.

När det kommer till prioritering och att bygga bolag säger Johan att många är rädda för att prata om sina idéer, men att idéen inte betyder någonting förrän den finns implementerad. Man behöver inte vara rädd för att folk ska sno. Du kommer pivota din idé 10 gånger längs vägen, säger Johan. Kör igång och gör saker. Det är en viktig lärdom! Stora bolag - multinationella som små startups som precis har kommit igång - alla behöver bara göra saker. Bara göra saker och prioritera hårt. Om man teamar upp med folk som är mer visionärer så finns det en risk att man släpper en “perfekt” produkt som man jobbat för mycket med. Om man inte skäms över den första lanseringen man gör så har man lanserat den för sent. Ut med skiten, tycker Johan.

Johan pratar också om att det är lätt att bli för kär i sina egna lösningar. Det är en klyscha, men kill your darlings. Utvecklare brottas ofta med det och bygger in sig. Johan tycker att man ska “Optimize code for deletion”. Optimera för att ta bort saker som utvecklare och aldrig bli för kär. Det är ett iterativt arbete. Egentligen är det en ganska hemsk tillvaro, men också fantastiskt för det blir oändliga möjligheter samtidigt! Det finns exempelvis ingen kundkorg idag på Modlys site och du kan inte köpa två bord vid samma köp. Det är ett medvetet val. Det känns mer lyxigt när man inte har någon kundkorg. Om man ska köpa andra produkter så behöver man ha det. De håller på att förbereda för fler produkter och för att generalisera 3D-motorn så att den inte är specifikt anpassad för en specifik produkt. I så fall kan de sälja whatever som är måttanpassat.

De har exempelvis också samarbetat med Uniqlo och de tillämpar drop shipping. De har också en lokal leverantör som specialiserar sig på att leverera transporten. De har outsourcat det, så att säga. Johan säger att de befinner sig i nischen D2C - direct to consumer, men i förlängningen vill de äga hela kedjan.

Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna och glöm inte att prenumerera :)

Techskaparna podcast logga