Podden tar en paus på grund av föräldraledighet. Följ allt annat podcasthosten Anna Leijon gör här!
Jag intervjuar Karl Eckerlund som är CMO och co-founder på Bredbandsval. Bredbandsval är en jämförelsesite där du som slutkonsument kan jämföra bredband och se vilka som finns tillgängliga på din adress och jämföra olika faktorer såsom pris, hastighet och liknande.
Karl är ekonom som har jobbat på Deloitte och Schibsted, bland annat. I början av deras resa med Bredbandsval så samlade de in all info själva via så kallad scraping. De lyckades få till flera avtal med återförsäljare av bredband och det är även så de tjänar pengar - genom att förmedla nya kunder till bredbandsbolagen.
De släppte en beta-version och Karl kommer såväl ihåg när den första kunden gick in och jämförde bredband, hittade ett och signade upp sig. Det var mer eller mindre samma dag efter lansering.
Kunderna hittar till dem organiskt, men också via Google Adwords, Facebook ads och liknande. De har jobbat en hel del med SEO och driver en bredbandsblogg för att få in organisk trafik. Ett exempel på en fråga som folk har velat ha hjälp med är exempelvis: “Vad händer nu när de stänger ned telestationen här i Vreta?”
Efter en tid bestämde de sig för att gasa och satsa på Bredbandsval och i samma veva började de titta efter externt kapital och på att ta in fler delägare. Det slutade med att de reste 8 miljoner SEK 2019. De hade inte kniven mot strupen, utan ville snarare ta in kunniga personer på området. Folk med bakgrund i bredbandsbranschen och duktiga entreprenörer som sålt bolag tidigare. De rekryterade också in en ny VD. De hittade dem via egna kontakter och via kontakter i branschen.
Vi pratar också om valet att satsa på webb istället för på app - just eftersom de lanserade när app var som allra hetast däromkring 2016. Vi diskuterar vidare huruvida “bredband” eller “internet” kan anses vara en typ av commodity. Karl hävdar att svaret på frågan vilken du helst inte skulle vilja vara utan under tre timmar av vatten, el eller bredband, ofta är just bredband.
Namnet “Bredbandsval” kom efter omfattande brainstorming och mer eller mindre seriöst skämtande. Andra namn på listan var exempelvis “Bredbandskungen”. Efter att de hade bestämt sig för just Bredbandsval och tagit fram en logga hörde helt plötsligt några tyska advokater av sig och de fick avslag på att skydda sitt varumärke. De fick inte tillåtelse att använda sig av kombinationen med wifi-symbolen och valen eftersom det var för likt ett annat företags logga.
Sinnebilden av entreprenören är att äta nudlar, koda i garaget och leva på existensminimum. Många är dock inte i den situationen - de har kanske både barn och bolån. Då går det inte att göra på det sättet. Karl startade Bredbandsval under sin egen pappaledighet exempelvis. Man får försöka göra det som funkar och det är bra att vara transparent med sin arbetsgivare. Arbetsgivare ser det förhoppningsvis som positivt att ha entreprenörsdrivna människor. Om du inte har en arbetsgivare som uppskattar den drivkraften så kanske det är läge att byta, anser Karl.
Det är framförallt två kriser som Karl dras till minnes om när jag frågar om det. Båda var ett resultat av oväntad mediahype. En dag skrev exempelvis DN om dem, vilket var jättekul, men som gjorde att siten gick ned. Den var inte riggad för det trycket. Istället för 6-10 personer inne samtidigt så var det 7 000 personer.
Det och mycket mer i avsnittet. In och lyssna :)